شناسه خبر:14118
1398/9/3 11:22:50

سپهرغرب، گروه خبــر: فعالیت دوباره پیست تاریک‎دره همدان که سال گذشته به دلایل متعددی متوقف شده بود، می‌تواند کمک شایانی به توسعه گردشگری زمستانی در پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌زمین بکند.

گردشگری زمستانی یکی از شاخه‌های مهم صنعت گردشگری است و در شهرها و مناطقی رونق دارد که زمستان پربرف و سردی داشته باشند. گردشگرانی که در مناطق گرمسیری سکونت دارند و از رحمت برف برخوردار نیستند پای ثابت گردشگری زمستانی به‏‎شمار می‌آیند.

     ظرفیت بالقوه همدان در گردشگری زمستانی

همدان با جغرافیایی کوهستانی و برخورداری از زمستان‌های سرد و پربرف یکی از مقاصد مهم گردشگری زمستانی در کشور محسوب می‌شود.

در دهه 80 مسؤولان استان و متولیان گردشگری همدان تصمیم گرفتند برای رونق و ساماندهی گردشگری زمستانی و جذب گردشگر در فصل زمستان، جشنواره زمستانی برگزار کنند،‌ اما عدم برنامه‌ریزی مناسب و همکاری بین دستگاه‌های ذی‌ربط و تبلیغات ضعیف از یک‌سو و کاهش نزولات آسمانی طی چند سال گذشته از سوی دیگر باعث شد این جشنواره کارآمد نباشد و کمکی به ساماندهی و توسعه گردشگری زمستانی در همدان نکند؛ به همین دلیل از سه‎چهار سال پیش برگزاری آن به‌طور کامل متوقف شد.

     پیست اسکی تاریک‌دره ظرفیت مغفول مانده

اما همدان با برخورداری از پیست اسکی تاریک‎دره که یکی از سه پیست مهم و بزرگ کشور است، می‌تواند همچنان به جذب گردشگر در زمستان امیدوار باشد؛ به‌ویژه آنکه بر اساس پیش‌بینی‌ها، این شهر امسال زمستان پربرفی را پشت سر خواهد گذاشت و سال گذشته نیز برف کافی برای فعالیت پیست باریده بود.

این پیست از ظرفیت بالایی برای رونق گردشگری زمستانی در همدان برخوردار است؛ چنان‌که رئیس کمیسیون اقتصاد، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای شهر همدان معتقد است که ظرفیت مغفول گردشگری ورزشی زمستانی باید در پیست تاریک‌دره همدان احیا شود.

پیست تاریک‎دره در 10 کیلومتری جنوب غربی جاده گنجنامه و در دامنه‌های کوه‌ الوند قرارگرفته‌ که پس از پیست‌های شمشک و دیزین به‌عنوان سومین پیست مهم کشور محسوب می‌شود و به دلیل نزدیکی به مرکز شهر در نوع خود در کشور بی‌نظیر است.

پیست تاریک‌دره با یک هزار و 600 متر طول قابلیت و برخورداری از تله‌سی‎یژ و تله‌اسکی، 50 هکتار وسعت دارد. در دهه 90 به دلیل کاهش‌ نزولات آسمانی این پیست از رونق افتاده بود و سال گذشته نیز که برف مناسبی در همدان بارید به دلیل برخی مشکلات و کاستی‌ها بازگشایی نشد.

     عدم بازگشایی پیست در سال گذشته

ازجمله مشکلات پیست تاریک‎دره همدان در سال گذشته که باعث شد بازگشایی نشود، عدم تأیید تله‌سی‌یژ و تله‌اسکی پیست از سوی اداره استاندارد بود.

پس از وقوع چند حادثه در پیست‌های اسکی نقاط مختلف کشور، سازمان استاندارد شرایطی را برای استاندارسازی تجهیزات پیست‌ها اعلام کرد و به دلیل مشکلاتی که تله‌سی‌یژ و تله‌اسکی پیست تاریک‎دره داشتند اداره استاندارد همدان مجوز فعالیت این دستگاه‌ها را در سال 97 صادر نکرد.

از سوی دیگر، دستگاه‌های برف‌کوب موجود در پیست نیز دچار نقص فنی بودند و برخی از لوازم‌یدکی مورد نیاز برای تعمیر آن‌ها پیدا نمی‌شد؛ همچنین جاده پیست نیز که باریک و پیچ‌درپیچ است پس از هر بارش برف بسته می‌شد و بازگشایی آن نیز در اولویت متولیان امر نبود.

     استاندارسازی دستگاه‌های پیست تاریک‌دره

اما نظر به ‌پیش‌بینی‌ها مبنی بر بارش مناسب برف در زمستان امسال، اداره کل ورزش و جوانان استان تمهیدات لازم را برای راه‌اندازی پیست و میزبانی از گردشگران زمستانی و علاقه‌مندان به اسکی اندیشیده است.

مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان با بیان اینکه اقدامات مؤثری برای استاندارسازی و تجهیز پیست اسکی همدان صورت گرفته‎است، اظهار کرد: در صورت بارش مناسب برف در سال جاری پیست اسکی با ارائه بهترین خدمات، میزبان علاقه‌مندان به این ورزش خواهد بود.

محسن جهانشیر افزود: یکی از اقدامات مهمی که در پیست اسکی صورت گرفت احداث پیستی برای آموزش مبتدیان و اسکی‌بازان غیرحرفه‌ای بود.

وی با اشاره به اینکه سازمان استاندارد در سراسر کشور بر لزوم استاندارسازی دستگاه‌ها و تجهیزات پیست‌های اسکی اصرار داشت، تصریح کرد: استانداردسازی دستگاه‌های تله‌سی‌یژ و تله‌اسکی پیست همدان باجدیت و دقت، طبق شاخص‌های اداره استاندارد انجام شد و امسال از این بابت مشکلی نداریم.

مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان با اشاره به اینکه طرح استعدادیابی در هیئت اسکی همدان امسال با جدیت دنبال خواهد شد، عنوان کرد: آموزش اسکی نونهالان در مدرسه اسکی هیئت، رایگان است.

جهانشیر ادامه داد: مشکلات مکانیکی دستگاه‌های برف‌کوب نیز مرتفع شده‎است و در صورت بارش برف با ارتفاع مناسب، این دستگاه‌ها برای آماده‌‌سازی پیست فعالیت خود را آغاز می‌کنند.

وی در خصوص مشکلات جاده پیست و بسته شدن آن پس از هر بارش برف نیز، عنوان کرد: برف‌روبی جاده پیست در اختیار اداره کل ورزش و جوانان نیست، بااین‌حال جلسات متعددی با مسؤولان راهداری در استانداری همدان برگزار کردیم و مقرر شد در صورت بارش برف، بازگشایی و برف‌روبی این جاده از اولویت‌های راهداری باشد.

مدیرکل ورزش و جوانان استان با اشاره به اینکه احداث مهمانسرای ورزش در پیست اسکی، 70 درصد پیشرفت فیزیکی داشته‎است، اذعان کرد: رئیس فدراسیون اسکی در سفری که هفته گذشته به استان داشت این قول را داد که میزبانی از چند مسابقه مهم کشوری را امسال به همدان واگذار کند.

جهانشیر با اشاره به اینکه هفته گذشته، همدان میزبان سمینار سراسری رؤسای هیئت‌های اسکی بود، گفت: رئیس فدراسیون اسکی و رؤسای هیئت‌های استانی پس از بازدید از امکانات پیست تاریک‎دره متفق‌القول اعلام کردند که این پیست یکی از مجهزترین و استانداردترین پیست‌های کشور است.

شناسه خبر 14118