شناسه خبر:14177
1398/9/5 10:02:57

سپهرغرب، گروه خبر: ممنوعیت افزایش قیمت به بهانه تغییر نرخ بنزین در استان ایلام باشدت در حال کنترل، نظارت و پیشگیری است و مسؤولان در تلاش‌ هستند با رصد دقیق بازار، هرگونه افزایش قیمت را کنترل و برخورد با پرونده‌های گران‌فروشی در استان را بدون نوبت انجام دهند.

قیمت کالاهای اساسی پس از گران شدن قیمت بنزین در روز جمعه تغییری نکرده‌است اما برخی از موقعیت پیش‌‌آمده سوءاستفاده کرده و بدون مجوز قیمت‌ها را بالابرده‌اند. هر چند که این افزایش قیمت محسوس و در همه کالاها نبوده اما تعدادی از مغازه‌داران کالای خود را بالای قیمت واقعی می‌فروشند.

ابلاغیه دادستان کل کشور به دادستانی‌های استان‌ها، دادستان ایلام را بر آن داشت تا به سازمان صنعت، معدن و تجارت و رئیس اتاق اصناف استان ایلام ابلاغ کند تا «با سوءاستفاده‌کنندگانی که بخواهند به بهانه افزایش قیمت بنزین، گرانی ایجاد‌کنند سخت‌گیرانه برخورد و به مردم نیز اطلاع‌رسانی شود که هر کجا احساس کردند حقشان ضایع‌ شده‌است برای احقاق حق خود به دادستان محل سکونت خود مراجعه کنند».

دادستان ایلام در ابلاغیه خود تأکید کرده‌است که «دستگاه‌های مسؤول اقدامات لازم را در جهت جلوگیری از هرگونه افزایش قیمت در کالاهای مصرفی مردم و برخوردهای قانونی با متخلفان به عمل بیاورند».

     افزایش نظارت‌ها، دقت در رصد بازار

مدیرکل سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ایلام در خصوص نظارت بر بازار، اظهار کرد: با هرگونه گران‌فروشی و ایجاد التهاب در بازار ایلام به‌شدت برخورد می‌شود.

یارالله نصیری گفت: علاوه بر افزایش نظارت‌ها، با دقت بازار را رصد می‌کنیم که افزایش قیمتی را شاهد نباشیم و تا امروز گزارشی مبنی بر تخلف از روند عدم افزایش قیمت‌ها به سامانه‌های نظارتی واصل نشده‌است.

به گفته وی، گشت‌های ویژه با موضوع تخلف گران‌فروشی پس از آغاز طرح سهمیه‌بندی بنزین در این استان فعال شده و فعلاً بازار را در کنترل خود دارد.

     افزایش ‌گشت‌های نظارتی ثابت و سیار تعزیرات در ایلام

مدیرکل تعزیرات حکومتی ایلام نیز عنوان کرد: گشت‌های ویژه با موضوع تخلف گران‌فروشی پس از آغاز طرح سهمیه‌بندی بنزین در این استان فعال شده‌است.

علیرضا لطفی علی‌آبادی گفت: همچنین تعدادی از دست‌فروشان اقدام به افزایش قیمت کالاهای خود کرده بودند که برای آن‌ها نیز در تعزیرات حکومتی پرونده تشکیل شد.

وی تصریح کرد: تمامی شعب تعزیرات حکومتی در استان بدون نوبت پرونده‌های مربوط به تخلف گران‌فروشی را رسیدگی و در کمترین زمان، حکم متخلف را صادر می‌کنند.

مدیرکل تعزیرات حکومتی ایلام ادامه داد: با توجه به تمهیدات صورت گرفته از سوی شورای تأمین و همکاری اصناف، اتاق بازرگانی و سازمان صنعت، معدن و تجارت مشکل خاصی در ایلام ایجاد نشده‌است.

لطفی بیان کرد: پل ارتباطی مردم با تعزیرات تلفن گویای 124 سازمان صنعت، معدن و تجارت و تارنمای t135.ir است.

     ناوگان حمل‌‌ نقل جاده‌ای ایلام حق افزایش کرایه ندارند

مدیرکل پایانه‌ها و امور حمل و نقل استان ایلام نیز اذعان کرد: باوجود سهمیه‌بندی بنزین و افرایش نرخ آزاد آن، ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای این اداره‌ کل، حق هیچ‌گونه افزایش نرخ کرایه ندارند و اقدام خودسرانه منجر به ابطال کارت هوشمند راننده و ناوگان خواهد شد.

نورالله دلخواه افزود: تغییرات قیمت سوخت، مدیریت حمل‌‌ نقل عمومی را می‌طلبد و باید با نگاه مثبت به این تحول نگریست که در این راستا طی دو ماه آینده سامانه‌ای برای ارزیابی میزان مصرف بنزین در سواری کرایه‌ها طراحی می‌شود و بر اساس این پیمایش، بنزین و سوخت مصرفی در اختیار ناوگان سواری کرایه قرار می‌گیرد.

وی یادآوری کرد: با توجه به تخصیص سهمیه مناسب به ناوگان سواری کرایه، به‌طور قطع مسافران اشتیاق بیشتری به استفاده از ناوگان سواری کرایه نشان خواهند داد.

دلخواه با بیان اینکه در شرایط فعلی باید باور داشته باشیم که تمهیدات با بررسی‌های مختلف انجام‌ شده نتایج مثبتی به بار خواهد آورد، اضافه کرد: با صبوری و دقت نظر مردم ثابت خواهد شد که نتیجه این امر به تقویت قوای قشر ضعیف برخواهد گشت.

مدیرکل پایانه‌ها و امور حمل‌ونقل استان ایلام ابراز امیدواری کرد که در راهکارهای جدید، حمل‌‌ونقل عمومی تقویت و دارای جایگاه ویژه‌ای شود.

     افزایش قیمت بنزین تأثیری در لوازم‌خانگی ندارد

رئیس اتاق اصناف ایلام نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم با بیان اینکه افزایش قیمت بنزین در قیمت تمام‌‌شده لوازم‌ خانگی تأثیر ندارد، گفت: هیچ تغییری در قیمت‌های بازار رخ نداده‌است و فعالان صنف لوازم‌ خانگی هم هیچ علاقه‌ای به افزایش قیمت‌ها ندارند چراکه این افزایش عرضه لوازم‌ خانگی را کاهش می‌دهد.

هواسین با بیان اینکه قیمت لوازم‌خانگی به نرخ ارز وابسته‌است، تصریح کرد: در این بخش با ثبات و کاهش قیمت روبه‌رو هستیم و این مسئله نیز نمی‌تواند بر قیمت‌ها تأثیر بگذارد.

وی با تأکید بر اینکه حمل‌‌ نقل لوازم‌خانگی با خودروهای گازوئیلی انجام می‌شود، ادامه داد: ازآنجایی‌که قیمت گازوئیل تغییری نیافته‌است، بنابراین افزایش قیمت بنزین در بهای تمام‌‌شده لوازم‌خانگی نیز تأثیر ندارد.

شناسه خبر 14177