شناسه خبر:14950
1398/9/21 08:44:54

سپهرغرب، گروه خبر: معاون سیاسی، امنیتی استاندار همدان با تأکید بر لزوم علمی و کاربردی شدن رویکرد مدیران اقتصادی، گفت: باید کاربردی شدن پژوهش‌های علمی‌محور ملاک عمل این مدیران باشد.

مصطفی آزادبخت روز گذشته در آیین گرامیداشت هفته پژوهش و فناوری همدان، اظهار کرد: «پژوهش اثربخش، فناوری ارزش‌آفرین و رونق تولید» که شعار هفته پژوهش عنوان شده به‌درستی مسیر تحقق علم تا تولید را تعریف کرده‌است.

وی بیان کرد: خوشبختانه تعداد مقالات و پژوهش‌های علمی نشان می‌دهد رشد علم در کشور صعودی بوده و در موضوعات علمی و پژوهشی، پیشرفت‌های خوبی حاصل شده‌‌است اما متأسفانه کمتر شاهد آن هستیم که این پژوهش‌ها وارد عرصه عملیاتی و کاربردی شده باشند.

معاون سیاسی- امنیتی استاندار همدان با بیان اینکه در اندوخته‌های تئوری جایگاه بالایی داریم اما اثربخشی آن محل ابهام است، ادامه داد: همه معقتدیم با عملی کردن پژوهش‌ها رشد و توسعه در کشور حاصل می‌شود، اما کمتر به دنبال نمونه‌های عینی اثربخش بوده‌ایم و خلأ آن همواره احساس می‌شود.

وی با بیان اینکه ظرفیت خوب دانشگاه‌ها باید در حوزه کاربردی کردن ایده‌ها مورد بهره‌برداری قرار گیرد، اذعان کرد: شخصیت‌های علمی بسیاری در دانشگاه‌ها فعال هستند که می‌توان از ظرفیت‌ آن‌ها و دانشجویان دارای ظرفیت استفاده کرد تا اثرات علم را در رفع دغدغه‌های جامعه شاهد باشیم.

آزادبخت با ابراز امیدواری از اینکه پیوندی عمیق بین دانشگاه، صنعت و بازار ایجاد شود، ابراز کرد: امید است این پیوند بتواند مشکلات و دغدغه‌های کشور را به حداقل برساند.

وی به موضوع انتخابات و ثبت‌‌نام کاندیداهای استان اشاره کرد و افزود: 438 کاندیدا در سطح استان در انتخابات پیش‌رو ثبت‌نام کرده‌اند که نسبت به دوره قبل، 38 درصد رشد داشته‌است که از این بین 50 نفر استاد دانشگاه هستند.

     در فهرست یک درصد مقالات آی‌اس‌آی نام 6 نفر از اساتید دانشگاه‌های استان به چشم می‌خورد

رئیس دانشگاه بوعلی سینا همدان نیز با اشاره به اقدامات ستاد اجرایی هفته پژوهش، اظهار کرد: هفته پژوهش و گرامیداشت این مناسبت نیازمند تشکیل هفت کمیته بود که پیکره علمی، اجرایی و پژوهشی استان یکپارچه و هماهنگ در مدیریت برنامه‌های آن پیش رفتند.

یعقوب محمدی‌فر با بیان اینکه دانشگاه‌ بوعلی سینا در مقام کمیته انتخاب پژوهشگران، 27 نفر از 70 پرونده‌ را به‌عنوان پژوهشگران برتر معرفی کرد، گفت: در بین دستگاه‌های اجرایی از 17 دستگاه، 40 پرونده دریافت شد و 10 فناور برتر و چهار واحد تحقیق از بین 58 پرونده واصله برگزیده شدند.

وی خاطرنشان کرد: طی بررسی شرایط کشور در 15 سال گذشته محرز شد سال گذشته رتبه 16 و امسال از رتبه 15 تولید علم در دنیا برخورداریم که تولید 571 هزار و 784 مقاله علمی کشور گواه این مدعاست.

رئیس دانشگاه بوعلی سینا تصریح کرد: در فهرست یک درصد مقالات آی‌اس‌آی نام 6 نفر از اساتید دانشگاه‌های استان به چشم می‌خورد که این نشان از پویایی علم در همدان دارد، وجود 55 هزار دانشجو و دو هزار عضو هیئت‌علمی در دانشگاه‌های استان تأیید دیگری بر این امر است.

محمدی‌فر به جایگاه استان همدان در ارائه مقالات آی‌اس‌آی اشاره کرد و ادامه داد: دانشگاه بوعلی با 586 مدرک در بالاترین رده دانشگاهی استان ایستاده، اما سرانه تولید مقاله نسبت به اعضای هیئت‌علمی، در دانشگاه صنعتی با میانگین 1.85 درصد بالاتر از دیگر دانشگاه‌های استان است.

وی از فعالیت 510 آزمایشگاه در سطح استان خبر داد و متذکر شد: این آزمایشگاه‌ها باید به شبکه شهاب متصل شوند و از خرید تجهیزات موازی در آزمایشگاه‌ها اجتناب شود.

رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا یادآوری کرد: در استان همدان، 261 واحد فناور فعال هستند که طی سال 97، بالغ بر 52 میلیارد تومان فروش محصول داشته‌اند.

وی عنوان کرد: از طرف دیگر 34 شرکت دانش‌بنیان استان نیز به میزان 26 میلیارد تومان فروش داشته‌ و برای 388 نفر اشتغال ایجاد کرده‌اند که با توجه به ظرفیت دانشگاه‌های استان به‌ نظر می‌رسد این آمار مناسب نیست.

محمد‌ی‌فر تأکید کرد: دانشگاه‌های باید به فکر حذف دیوارهای بین خود باشند و در وهله نخست دیوارهای فیزیکی و در وهله بعد دیوارهای فکری و معنوی باید از میان برداشته شود تا دانشگاه بخشی از جامعه و جامعه بخشی از دانشگاه شود.

     ایده‌های دانشگاهی باید به ثروت تبدیل شود

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا نیز در ادامه، تغییر در رویکردهای آموزشی و پژوهشی کشور را مهم دانست و اظهار کرد: برخی منابع درسی در سیستم آموزش‌وپرورش نیازمند تغییرات جدی بوده و توجه منابع نوینی به‌ویژه در حوزه فناوری اطلاعات ضرورت آموزش در مدارس است.

رشید حیدری‌مقدم گفت: متأسفانه فضای مجازی و ابزارهای ارتباطی پیامدهایی همچون دردهای عضلانی و آرتروز زودهنگام، تهمت و افترا و ایجاد حاشیه پیرامون اشخاص داشته در صورتی که در کشورهای توسعه‌یافته زمینه‌ساز ایجاد بنگاه‌های اشتغال‌زایی است.

وی رفع دغدغه‌های جامعه توسط دانشگاه‌ها را مهم برشمرد و اذعان کرد: جمعیت کشور از جوانی عبور کرده و در آینده‌ای نزدیک به سالمندی می‌رسد که نیازمند مراقبت‌های خاص بوده و این مهم نیازمند توجه مضاعف به توانمندسازی جوانان و جامعه است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا فلسفه تأسیس دانشگاه را پیش‌بینی دغدغه‌ها و کاهش آن در سطح جامعه عنوان کرد و افزود: وزارت علوم اعلام کرده تعدادی از مؤسسات آموزش عالی باید تا پایان سال تعطیل شوند، بنابراین باید با نگاه واقع‌بینانه‌تر و کارآمدتر به دنبال تعمیق فضای دانشگاه‌ها باشیم.

حیدری‌مقدم خاطرنشان کرد: تا سال 2025 بسیاری از مقالات امروز تغییر ماهیت خواهند داشت و ابزارها دچار تغییرات جدی می‌شوند، بنابراین باید تلاش کنیم از روزمرگی‌ها جلوتر رفته و کشور را هماهنگ با سرعت پیشروی دنیا پیش ببریم.

وی با تأکید بر اینکه ایده‌های دانشگاهی باید به ثروت تبدیل شود زیرا دغدغه ما اشتغال است، افزود: در صورتی می‌توان عملکرد دانشگاه را موفق برشمرد که توسعه همه‌جانبه ایجاد کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا با اشاره به لزوم کاربردی کردن علم و پژوهش، اذعان کرد: توسعه بر مبنای توانمندی جایگزین پژوهش‌های تئوری شود.

     کاهش روند اختراعات در دانشگاه بوعلی

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه بوعلی‌سینا نیز گفت: از ابتدای سال 98 تاکنون درمجموع حدود 13 میلیارد تومان در حوزه پژوهشی هزینه کرده‌ایم که از این میزان حدود دو میلیارد تومان مربوط به گرنت، 500 میلیون تومان تشویق مقاله، 400 میلیون خرید تجهیز و 174 میلیون بابت فرصت مطالعاتی بوده‌است.

غلامحسین مجذوبی در رابطه با جایگاه دانشگاه در رتبه‌بندی‌های جهانی، بیان کرد: خوشبختانه توانسته‌ایم در بسیاری از رتبه‌بندی‌ها شرکت کنیم، شاید رتبه خوبی نداشته باشیم اما این رتبه‌بندی امکان دیده‌شدن در سطح جهانی را به ما می‌دهد؛ امسال در نظام رتبه‌بندی تایمز و USNews برای نخستین بار وارد شدیم و در فهرست مؤثرترین دانشگاه‌های دنیا در حوزه مهندسی مکانیک هستیم.

وی خاطرنشان کرد: راه‌اندازی مرکز محاسبات و مرکز هم‌پیوند در زمینه آی‌تی بخشی از اقدامات حوزه مدیریت فناوری اطلاعات است به علاوه ما سایت جدید دانشگاه را در دانشکده مهندسی جانمایی و سامانه مانیتورینگ دانشگاه و سامانه پیشخوان را راه‌اندازی کردیم.

مجذوبی با بیان اینکه کل مقالات دانشگاه در آی‌اس‌آی از ابتدا تاکنون 6 هزار و 822 عدد بوده، تعداد استنادات 78 هزار و 952 و در اسکوپوس تعداد 87 هزار و 236 بوده‌است، افزود: استناد به اساتید ما در پایگاه آی‌اس‌آی محمدعلی زلفی‌گل، محمدرضا افخمی، دکتر مرادی، دکتر جلالی و مهرداد مدرکیان هستند.

وی به اقدامات انجام شده در حوزه پژوهشی ازجمله تأسیس مرکز زبان‌های خارجی، سامانه علم‌سنجی و تشکیل کمیته اخلاق پژوهشی در دانشگاه اشاره و یادآوری کرد: روند اختراعات و فرصت مطالعاتی ما از سال 96 و 97 با کاهش اختراعات از 10 به 6 و افزایش فرصت مطالعاتی از پنج به 15 بوده‌است.

مجذوبی با بیان اینکه چاپ کتاب از سال 92 روند نزولی داشت اما از سال 96 روند صعودی گرفت و تقریبا دو برابر شد، اعلام کرد: پراستنادترین مقالات دانشگاه بوعلی سینا در آی‌اس‌آی به ترتیب دکتر عزیزیان، دکتر مرادی و دکتر زلفی‌گل هستند.؛پرکارترین اساتید بر اساس جمع مقالات نمایه‌شده در سال 2018 محمدعلی زلفی‌گل و مهرداد مدرکیان هستند و از 552 مقاله تولید شده 171 مورد آن توسط 10 نفر از اعضای هیئت‌علمی تولید شده‌است.

وی با اشاره به اینکه همکاری‌های بین‌المللی ما 31 درصد و تعداد مقالات مشترک نیز 182 مورد بوده‌است، اظهار کرد: پنج درصد اساتید 45 درصد مقالات، 10 درصد اساتید 64 درصد، 20 درصد اساتید 82 درصد، 41 درصد اساتید 100 درصد مقالات را تولید می‌کنند؛ یعنی 59 درصد در آی‌اس‌آی و اسکوپوس متأسفانه تولیدی ندارند.

در پایان این مراسم از پژوهشگران برگزیده مراکز دانشگاهی، فناوران برتر و واحدهای تحقیق و توسعه برتر استان همدان تجلیل شد.

مسعود سعیدی‌جم، محمد احمدپناه، محمدکاظم سبزه‌ای و عباس شکری‌مرنی از دانشگاه علوم پزشکی همدان در بین پژوهشگران دانشگاهی استان مورد تقدیر قرار گرفتند

شناسه خبر 14950