شناسه خبر:15052
1398/9/24 08:46:47
مدیر آب و فاضلاب روستایی شهرستان همدان گفت:

آب روستای سولان عاری از آلودگی

سپهرغرب، گروه خبر: مدیر آب و فاضلاب روستایی شهرستان همدان گفت: شایعه آلودگی آب در سولان مورد بررسی قرار گرفته و هیچ آلودگی در آن مشاهد نمی‌شود

آب بعد از هوا مهم‌ترین ماده مورد نیاز موجودات زنده است آب از منابع مهم محیط‌زیست

بوده زندگی و سلامت همه موجودات زنده اعم از انسان‌ها، گیاهان و جانوران به وجود آن بستگی دارد.امروزه جای خوشبختی است که در اکثر شهرها آب سالم غالبا به مقدار کافی و با فشار مطلوب در دسترس است. اما متاسفانه در برخی روستاها شبکه آب‌رسانی هنوز احداث نشده که روستای سولان جزء همین مناطق است چندی پیش مسئول بسیج‌دانشجویی دانشگاه پیام‌نور همدان خواستار رفع مشکل آب آشامیدنی روستای سولان از توابع شهرستان همدان توسط آب و فاضلاب روستایی شد.

محمد مهدی گمار در سخنرانی پیش از خطبه نماز جمعه شهر همدان اظهارکرد: روستای سولان با وجود اینکه در فاصله کمتر از 10 کیلومتری شهر همدان قرار دارد اما از نعمت آب آشامیدنی بی‌بهره است. آب این روستا روزی نیم ساعت در صبح و نیم ساعت در عصر باز می‌شود که کیفیت آن هم برای آشامیدن مناسب نیست. از حدود پنج سال پیش وعده پیگیری این مشکل توسط مسئولان و نمایندگان داده شده اما تاکنون چاره عملی برای رفع این دغدغه اندیشیده نشده و ساکنان این روستا برای تامین آب آشامیدنی باید هر روز کوهپیمایی کنند یا به شهر و روستاهای مجاور برای رفع دغدغه آب مراجعه کنند.

برای پیگیری این مشکل ابتدا گفتگویی با دهیار و نایب رئیس شورای اسلامی این روستا انجام شده که در ادامه می‌خوانید:

دهیار روستای سولان با اشاره به فاصله کم این روستا با شهر همدان اذعان کرد:تمام روستاهای دورتر از این روستای به شبکه آب سالم متصل است اما متاسفانه روستای سولان به این شبکه متصل نیست.

سجاد بشارتی باتاکید بر اینکه اداره آب وفاضلاب شهرستان هیچ مسئولیتی در مورد این مشکل نمی‌پذیرد تشریح کرد:622کنتور آب، توسط اداره آب و فاضلاب روستائی به اهالی روستا فروخته شده و همچنین لوله‌کشی هم به داخل روستا انجام شده است اما هیچ اقدامی برای رفع مشکل قطعی آب از سمت این اداره صورت نمی‌گیرد.

وی ادامه داد: پاسخ این اداره به پیگیری‌های صورت‌گرفته این بوده که این روستا تحت پوشش شبکه آبرسانی نیست.

وی وجود چاه‌های فاضلاب و شکستگی لوله به دلیل ساخت و ساز را از عوامل موثر در آلودگی آب دانست وخاطر نشان کرد: طبق آزمایش‌ها دانشگاه علوم پزشکی در بعضی از قسمت‌های روستا آب آلوده دیده شده است که امروز به یکی از معظلات این روستا تبدیل گشته است.

بشارتی در پاسخ به این سوال که چگونه آب شرب برای اهالی روستا تامین می‌شود ابراز کرد: منبع قدیمی آب در بالای روستا وجود دارد که آب آن توسط کلرزنی دستی تصفیه شده و به دلیل قدیمی بودن نمی‌توان آن را به سیستم تصفیه آب اتوماتیک مجهز کرد.

وی در پایان اضافه کرد: به دلیل مشکلات ذکر شده آب تصفیه شده منبع خود روستا فقط سه ساعت از روز در اختیار اهالی روستا قرار می‌گیرد که وعده حل این مشکل توسط مسئولان مربوطه چند سالی است به این روستا داده شده اما متاسفانه اقدامی صورت نمی‌گیرد.

در ادامه پیرو صحبت‌های دهیار این روستا گفتگویی با نایب رئیس شورای اسلامی روستای سولان انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید:

نایب رئیس شورای اسلامی روستا سولان با اشاره به اینکه این روستا چند سالی تحت پوشش شبکه آب‌رسانی اداره آب وفاضلاب بوده تبین کرد: 622کنتورآب توسط این اداره نام‌نویسی و درمنازل نصب گردید اما طی مشکلاتی نظیر قطع آب در بعدازظهر‌ها و بهای سنگین در مقابل این ساعات کم، این روستا از شبکه آب‌رسانی خارج شد.

محمد جواد درویشیان با اشاره به درخواست اهالی روستا مبنی بر وصل شدن سریع آب تشریح کرد: متاسفانه با پیگیری‌ها انجام شده اداره آب و فاضلاب اعلام کرده باید تعداد کنتور‌ها افزایش پیدا کند تا این روستا تحت پوشش شبکه آب‌رسانی قرار بگیرد.

وی ادامه داد: جای سوال است اگراین روستا تحت پوشش شبکه آب‌رسانی نیست پس چطور نام‌نویسی و دریافت هزینه 622 کنتور انجام شده در حالی‌که گفته می‌شود پوشش این شبکه به عهده دهیاری است، اگر به عهده دهیاری بوده چرا شرکت آب و فاضلاب این هزینه‌ها را دریافت کرده است؟

درویشیان با بیان اینکه از سال 95این روستا از پوشش شبکه آب‌رسانی خارج شده است عنوان کرد: بنا به مصوبه اداره آبفا آب‌رسانی این روستا باید به صورت خودگردان اداره شود که با آلودگی آب در طی 5ماه اخیراین مسیر هم دچار مشکل شده است.

نایب رئیس شورای اسلامی روستا سولان ادامه داد: تعمیر دستگاه کلرزنی به عهده دهیاری است و اداره آب و فاضلاب شهرستان به دلیل اینکه این روستا تحت پوشش شبکه آبرسانی نیست مسئولیتی را قبول نمی‌کند بنابراین کلرزنی منبع آب باید دستی انجام شود.

درویشیان با اشاره به تامین آب منبع از طریق وارد شدن آب سفره‌های زیرزمینی به آن تصریح کرد: یکی از این سفره‌ها که وارد چاه اصلی می‌شود در مسیر کارگاه پوست‌کنی سیر است که این عامل هم می‌تواند جز آلودگی باشد.

وی درپایان با تاکید بر فاصله کم این روستا با شهر همدان و جمعیت بالای این روستا ابراز کرد: در چنین روستایی منهای آلودگی و نبود شبکه آب‌رسانی نباید این قبیل مشکلات نظیر پمپاژآب وجود داشته باشد اما متاسفانه شناور پمپاژ آب در این روستا جوابگوی این حجم از آب نیست و منازلی که در شبیب قرارگرفته‌اند اصلا آب دریافت نمی‌کنند.

برای پیگیری بیشتر این مشکل سپهرغرب گفتگوی اختصاصی با مدیر امور آب و فاضلاب روستایی شهرستان همدان انجام داده است که در ادامه می‌خوانید:

مدیر امور آب و فاضلاب روستایی شهرستان همدان با اشاره به این موضوع که به جز روستای سولان چند روستا نظیرده پیاز، امزاجرد و... تحت پوشش آبفار نبوده و خودگردان اداره می‌شوند تشریح کرد: صحبت‌های یکی از دانشجویان از تریبون نمازجمعه که حل مشکل بی‌آبی در این روستا را از آبفار خواسته بود مبنایی ندارد زیرا علیرغم پیگیری‌هایی که داشتیم مردم روستا تمایلی به قرارگیری زیر پوشش این مجموعه ندارند.

کمال حسنی با بیان اینکه موضوع آلودگی آب در روستا سولان صحت ندارد اظهار کرد: شایعه آلودگی آب در این روستا مورد بررسی قرار گرفته و هیچ موردی از آلودگی در آن مشاهده نشده است.

وی با تاکید بر تایید کتبی سلامت آب روستای سولان توسط رئیس مرکز بهداشت شهرستان عنوان کرد:علیرغم تمامی مشکلات و تحت پوشش نبودن این روستا هر زمان که نیاز بوده ما به آن‌ها کمک کرده و حتی کلر رایگان در اختیار دهیاری قرار دادیم.

وی با اشاره به اینکه تا زمانی که این روستاها زیر پوشش آبفار قرار نگیرند ما نمی‌توانیم نقش نظارتی و خدمات‌رسانی داشته باشیم تبیین کرد: دو ماه پیش فردی با ساخت و ساز غیرمجاز برای شست‌وشوی سیر در مجاور منبع اصلی آب باعث بروز مشکلاتی از قبیل ورود سیر به شبکه توزیع شده بود که با پیگیری مجموعه آبفار نسبت به تخریب سازه و شستشوی شبکه همچنین کلرزنی در تأسیسات آبرسانی اقدام شد.

وی با اشاره به توزیع ناعادلانه آب در این روستا ابراز کرد: فقط600خانوار در بین هزارو صد خانوار دارای کنتور هستند و مابقی آب رایگان استفاده می‌کنند بنابراین اینکه اهالی روستا نمی‌خواهند همکاری کنند را نمی‌توان کم‌کاری مسئولان دانست.

حسنی با بیان اینکه بارها از اهالی روستا درخواست کردیم نسبت به خریداری کنتور اقدام کنند تا ما نیز در توزیع عادلانه آب ورود داشته باشیم افزود: بعد از چهار سال پیگیری و رایزنی در این زمینه در عمل اتفاق خاصی رخ نداده است

وی ادامه داد: یک بار در جریان این رایزنی‌ها اهالی روستا فرسوده بودن مخزن آب شرب را یکی از مشکلات پیش‌رو عنوان کردند و قرار شد با احداث مخزن جدید، زیر پوشش آبفار قرار گیرند اما با وجود هزینه‌کرد 400 میلیون تومانی و ساخت مخزن باز هم اقدامی از طرف آن‌ها در این زمینه صورت نگرفت.

مدیر امور آب و فاضلاب روستایی شهرستان همدان با بیان اینکه 5 سال پیش این روستا تحت پوشش قرار داشت اذعان کرد:با صدور قبض آب اهالی از پرداخت هزینه استنکاف کردند.

وی با اشاره به مزایای تحت پوشش آبفار قرار گرفتن تصریح کرد: تمام تجهیزات عادلانه بین تمام اهالی روستا توزیع می‌شود همچنین تمامی شکستگی لوله‌ها که متولی برای انجام ندارد تعمیر می‌شود و هزینه برق پمپ همچنین توسعه و نگهداری تجهیزات به عهده ما خواهدبود.

در خاتمه باید گفت شاید مهمترین مشکل در این موضوع عدم گفتمان مشترک بین آبفار و روستائیان باشد وگرنه این یک امر بدیهی است که ما در برابر خدمات باید هزینه پرداخت کنیم و بر اساس قانون حاکم آب دولت است و نمی‌توان مانند گذشته انتظار داشت از منابع آبی به رایگان بهره ببریم.

شناسه خبر 15052