شناسه خبر:18365
1398/12/20 10:05:31

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس اداره مراتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه گفت: درحالی‌ که مراتع استان کرمانشاه ظرفیت چرای دو میلیون واحد دامی دارند، اما سه میلیون واحد دامی در مراتع استان داریم.

بهزاد حیدری با اشاره به صدور پروانه چرا برای سه میلیون واحد دامی در استان کرمانشاه، بیان کرد: مراتع استان جوابگوی این میزان دام نیست و از ظرفیت مراتع استان بیشتر استفاده می‌شود.

حیدری با بیان اینکه حدود یک میلیون واحد دامی مازاد در مراتع استان داریم، افزود: درحالی‌ که مراتع استان کرمانشاه ظرفیت چرای دو میلیون واحد دامی را دارند، سه میلیون واحد دامی در مراتع استان داریم.

رئیس اداره مراتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه گفت: بیشترین آمار مربوط به چرای دام در مراتع را در مناطق گرمسیری استان و در بین دام‌داران مناطق عشایری شهرستان‌های قصر شیرین، سرپل ذهاب، گیلانغرب و قسمت‌هایی از ثلاث باباجانی داریم.

حیدری ادامه داد: در مناطق گرمسیری استان در ماه‌های بهمن، اسفند و فروردین بیشترین فشار به مراتع وارد می‌شود، چون در این سه ماه عشایری که هنوز در مناطق قشلاقی به‌سر می‌برند، دام‌های خود را وارد مراتع می‌کنند و همین مسئله باعث فشار آمدن بر مراتع مناطق قشلاقی که اتفاقاً خیلی هم غنی نیستند، می‌شود.

وی در ادامه میزان تولید علوفه سطح مراتع استان را بین 270 تا 300 هزار تُن علوفه خشک عنوان کرد و گفت: 61 هزار خانوار دام‌دار که زندگی آن‌ها مستقیماً با مراتع در ارتباط است، در استان کرمانشاه زندگی می‌کنند.

این مقام مسئول در ادامه به وضعیت کلی مراتع استان کرمانشاه اشاره کرد و با بیان اینکه استان کرمانشاه حدود 1.2 میلیون هکتار مرتع دارد، افزود: بیش از 160 هزار هکتار از مراتع استان کرمانشاه متراکم بوده و وضعیت خوبی دارند.

حیدری با بیان اینکه بیش از 460 هزار هکتار از مراتع استان کرمانشاه ازنظر پوشش گیاهی نیمه‌متراکم هستند، اضافه کرد: بیش از 550 هزار هکتار از مراتع استان کرمانشاه هم ازنظر پوشش گیاهی فقیر هستند که عمده آن‌ها در مناطق گرمسیر استان قرار دارند.

رئیس اداره مراتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه در ادامه اشاره‌ای هم به تخصیص اعتبار دو میلیارد و 400 میلیون تومانی از محل اجرای طرح بوم‌سازگان زاگرس برای انجام عملیات اصلاح و احیای مراتع استان در سال جاری داشت و گفت: در این طرح دو هزار هکتار بوته‌کاری در سطح مراتع استان انجام شده، ضمن اینکه حدود 300 هکتار از عرصه‌های مرتعی استان نیز به کشت گیاهان دارویی اختصاص پیدا کرده است.

شناسه خبر 18365