شناسه خبر:18510
1398/12/24 09:29:14

سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی‌مهوش: شرکت شستا با سرمایه‌گذاری سه هزار میلیارد ریالی در مسیر راه‌اندازی گاوداری 6 هزار رأسی در شهرستان درگزین همدان، طی 6 ماه گذشته گام‌های مؤثری برداشته‌است.

صنعت دامپروری به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های زراعت در سطح کشور و به‌تبع آن استان همدان طی سال‌های اخیر از رشد و گسترش چشمگیری برخوردار بوده و کارآفرینی آن در اشتغال‌زایی، ایجاد ارزش‌افزوده، تغذیه بشر، سلامت انسان و جامعه و به‌طور کلی نقش بی‌بدیل آن در اقتصاد باعث شده همواره مورد حمایت و توجه دولت قرار گیرد.

در شرایط کنونی پس از گذر از فراز و نشیب‌های دست‌یابی به خودکفایی و قرارگرفتن در وضعیت نسبتاً ایده‌آل، کم‌لطفی است که اهداف و برنامه‌ها با نگرش سطحی دنبال شود و چشم‌اندازهای بلندمدت که حاصل اندیشه منادیان این صنعت است نادیده گرفته شود، زیرا تحرک با چنین شیوه‌ای نه‌تنها جایگاه و قدرت رقابت ما را در سطح ملی کم‌رنگ می‌کند، بلکه در تأمین نیازهای داخل هم به نوعی استان را وابسته به بازارهای خارج از استان می‌کند.

یازدهم مهرماه بود که با حضور محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، عملیات اجرایی بزرگترین گاوداری غرب کشور با سرمایه‌گذاری شرکت شستا در شهرستان درگزین به‌عنوان یکی از طرح‌های بزرگ در بخش کشاورزی استان همدان آغاز شد؛ خبرنگار سپهرغرب با توجه به اهمیت موضوع در خصوص فرآیند و میزان پیشرفت پروژه گفت‌وگویی با احمد توصیفیان، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان انجام‌ داده‌است که در ادامه می‌خوانید:

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان با بیان اینکه این طرح در روستای سنقرآباد از توابع شهرستان درگزین در زمینی به مساحت 60 هکتار احداث می‌شود، گفت: میزان سرمایه‌گذاری برای احداث این گاوداری سه هزار میلیارد ریال است.

احمد توصیفیان تصریح کرد: با اجرای این طرح برای 400 نفر به‌صورت مستقیم و 700 نفر به‌صورت غیرمستقیم اشتغال ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه این گاوداری در زمینی متعلق به اراضی ملی احداث می‌شود، ادامه داد: سرمایه‌گذار این طرح شرکت شستا و مجری آن شرکت گلدشت اصفهان است.

توصیفیان با بیان اینکه این گاوداری 6 هزار رأسی مولد نژاد هلشتاین در دو فاز اجرا خواهد شد، خاطرنشان کرد: طبق پیش‌بینی‌ها به نظر می‌رسد فاز نخست آن تا انتهای سال 99 به بهره‌برداری برسد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان با تأکید بر اینکه اراضی مورد نیاز این پروژه به‌صورت اجاره 99 ساله در اختیار مدیر پروژه قرارگرفته، اذعان کرد: بر این اساس طبق بررسی‌ها طراحی نقشه تأسیسات پروژه به شرکت مشاور سپرده شده‌است.

وی گفت: در حال حاضر به گفته مدیر پروژه، دو سوله مورد نیاز در شهر اصفهان در دست ساخت بوده و ایجاد زیرساخت‌هایی همچون آب، برق و گاز نیز در حال پیگیری است، به نحوی که تیرهای برق در حال جای‌گذاری بوده و چاه‌های آب نیز حفر شده‌اند و منتظر صدور مجوز بهره‌برداری از سوی شرکت آب‌منطقه‌ای هستند.

توصیفیان با بیان اینکه به محض تکمیل زیرساخت برق، پروژه گازرسانی به آن نیز آغاز خواهد شد، عنوان کرد: خوشبختانه طبق بررسی‌ها میزان پیشرفت پروژه قابل قبول بوده به‌طوری‌که تاکنون حدود چهار میلیارد تومان برای اجرای مقدمات پروژه که نقش بی‌بدیلی در ادامه فرآیند دارد هزینه شده‌است.

مع‌الوصف؛ با توجه به آنچه گفت شد به نظر می‌رسد فرآیند پیشرفت پروژه نسبت به بازه زمانی تقریباً 6 ماهه در این پروژه قابل قبول بوده و می‌توان امیدوار بود که فاز نخست این پروژه در واقعیت امر نیز تا پایان سال 99 به اتمام برسد، اما آنچه دراین‌بین حائز اهمیت است پیگیری و نظارت دستگاه‌های متولی بوده که امید می‌رود همچنان مانند گذشته در این حوزه دقت نظر بیشتری را اعمال کنند تا این پروژه نیز به سرنوشت دیگر پروژه‌های شرکت شستا همچون هتل همای همدان و صنایع تبدیلی دولومیت نهاوند دچار نشود.

شناسه خبر 18510