شناسه خبر:19358
1399/1/19 07:48:04

سپهرغرب، گروه خبر - سمیرا گمار: رئیس اداره حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری استان همدان گفت: بیمه بیکاری صرفا به افرادی که مشمول قوانین کار، تامین اجتماعی و قوانین بیمه بیکاری باشند و حداقل سه درصد از حق بیمه بیکاری آنها پرداخت شده باشد، تعلق می‌گیرد.

محمدباقر زهره‌‌وند در گفت‌وگوی اختصاصی با سپهرغرب با اشاره به تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر قرنطینه و تعطیلی برخی مشاغل با توجه به شیوع کرونا ویروس، بیان کرد: ابهاماتی در این حوزه وجود داشت و اطلاع‌رسانی به ابلاغ وزارتخانه کار منوط شده بود که با هماهنگی بین وزرای کار، صمت و تامین اجتماعی مواردی در این باره مشخص شد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر مبنای ثبت نام در حوزه سامانه ثبت متقاضیان بیمه بیکاری فقط کسانی هستند که شامل قانون کار، بیمه بیکاری و بیمه تامین اجتماعی هستند، یعنی هیچ تغییری به خاطر شیوع کرونا ویروس در مورد بیمه بیکاری اتفاق نیفتاده است.

رئیس اداره حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری استان همدان ادامه داد: در تبصره دو نیازی به وجود 6 ماه سابقه کار نیست، بلکه همان‌طور که عرض کردم بیمه بیکاری صرفا به افرادی که مشمول قوانین کار، تامین اجتماعی و قوانین بیمه بیکاری باشند و حداقل سه درصد از حق بیمه بیکاری آنها پرداخت شده باشد، تعلق می‌گیرد.

زهره‌‌وند با تاکید بر اینکه متقاضیان دریافت بیمه بیکاری دو دسته هستند، تصریح کرد: یک دسته افراد عادی که طبق قانون کار هرساله در اواخر سال کسب و کار آن‌ها تعطیل می‌شد یا به صورت عادی به بیمه بیکاری مراجعه داشتند که به روال سابق به کار آن‌ها رسیدگی خواهد شد و دسته دیگر کسانی که فقط به خاطر شیوع کرونا بیکار شده‌اند و مشمول تبصره دو از ماده 2 بیمه بیکاری می‌شوند.

 هنگام ثبت نام در سامانه حتما باید گزینه حوادث غیر مترقبه انتخاب شود

وی تاکید کرد: بر این اساس کسانی‌که بر اثر شیوع کرونا بیکار شده‌اند هنگام ثبت نام در سامانه حتما باید گزینه حوادث غیرمترقبه را انتخاب کنند تا مشمول دریافت سه ماه بیمه بیکاری شوند.

رئیس اداره حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری استان همدان اظهار کرد: بعضا مشاهده می‌شود کسانی‌که به‌طور کامل از قانون کار مطلع نیستند به افراد زیر مجموعه خود می‌گویند در سامانه دریافت بیمه بیکاری ثبت نام کنند، این درحالی است که در قانون کار اصلاح یا تبصره‌ای برای کرونا نیامده و مشمولان باید دقیقا 30 روز از تاریخ بیکاری با شرایطی که ذکر شد به سامانه مراجعه کنند.

زهره‌وند با اشاره به اینکه ظرف 48 ساعت آینده سامانه بیمه بیکاری به بیمه تامین اجتماعی لینک شده و اطلاعات هشت میلیون بیمه شده اجباری وارد سامانه می‌شود، ابراز کرد: در این صورت اگر افراد وارد سامانه شده و مشمول دریافت بیمه بیکاری نباشند از ورود آن‌ها به صفحات بعد و تکمیل سایر فرم‌ها جلوگیری می‌شود.

 حمایت از سایر حرفه‌ها از طریق اعطای وام‌های 12 درصدی به کارفرماست

رئیس اداره حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری استان همدان با تاکید بر اینکه راننده‌ها، مشاغل آزاد، کارگران ساختمانی و قالیباف‌ها که قوانین بیمه‌ای آن‌ها مشمول قوانین خاص است، مشمول دریافت بیمه بیکاری نیستند، ابراز کرد: حمایت از سایر حرفه‌ها از طریق اعطای وام‌های 12 درصدی به کارفرما صورت خواهد گرفت تا اشتغال خود را حفظ کنند.

زهره‌وند در ادامه یادآوری کرد: به جهت جلوگیری از مراجعه حضوری و ازدحام ارباب رجوع و متقاضیان بیمه بیکاری جهت دریافت مقرری، ثبت نام صرفا از طریق سامانه bimebikari.mcls.gov.ir انجام می‌شود که همان طور که عرض کردم در صورت بیکاری در اثر ویروس کرونا حتما باید گزینه حوادث غیر مترقبه انتخاب شود.

وی در پایان سخنان خود اعلام کرد: به جهت رعایت تشریفات بند ب ماده 6 قانون بیمه بیکاری افراد بیکار شده حداکثر 30 روز فرصت دارند تا مراتب بیکاری خود را در سامانه مذکور ثبت کنند.

شناسه خبر 19358