شناسه خبر:19836
1399/1/30 22:52:56
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی همدان عنوان کرد:

پیش بینی ایجاد 60 هزار شغل طی 3 سال در استان همدان

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان با اشاره به هدفگذاری ایجاد 60 هزار شغل طی 3 سال در استان همدان گفت: تحقق این هدف بیش از 165 هزار میلیارد ریال منابع نیاز دارد.

احمد توصیفیان بعدازظهر شنبه در نخستین جلسه گروه کاری اشتغال استان همدان در سال جاری گفت: بر اساس نتایج طرح آمارگیری نیروی کار مرکز آمار ایران نرخ بیکاری استان همدان در زمستان گذشته 9.3 درصد و میانگین چهار فصل سال گذشته 7.4 درصد اعلام شده است که علیرغم افزایش نرخ مشارکت، نرخ بیکاری نسبت به سال گذشته 0.9 درصد کاهش نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه بر این اساس همدان پس از استان خراسان جنوبی در جایگاه دوم قرار دارد، گفت: در سال 1398 مشارکت اقتصادی با 0.8 درصد افزایش به 45.5 درصد رسید.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان در خصوص طرح تسهیلات اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری افزود: سهم استان همدان از 4 چهار مرحله تخصیصی مبلغ 3 هزار و 690 میلیارد ریال و عملکرد استان در جذب تسهیلات 4 هزار و 48 میلیارد ریال با پیش بینی اشتغال 6 هزار و 577 نفر اعلام بوده است.

وی تحقق این سهم را ناشی از تعامل و همکاری خوب بانک‌ها، دستگاه‌های اجرایی با کمیته‌های فنی استانی و شهرستانی و حمایت استاندار و فرمانداری‌ها دانست و در ارائه گزارش تسهیلات روستایی به تفکیک دستگاهی و شهرستانی اظهار کرد: بیشترین طرح‌ها به رسته‌های دام صنعتی، مبلمان و مصنوعات چوبی، صنایع تبدیلی، پوشاک و گلخانه مرتبط بوده است.

توصیفیان ادامه داد: 97 درصد طرح‌های عقد قرارداد شده طرح‌های ایجادی و توسعه‌ای و تنها سه درصد در قالب سرمایه در گردش پرداخت شده است.

وی با یادآوری اینکه تعداد 15 طرح بزرگ و متوسط در کمیته استانی و کمیته ملی مصوب و در بانک‌های عامل در حال بررسی است از جمله این موارد را 3 طرح فرنچ فرایز، کشتارگاه و آرد سینا که عقد قرار داد شده ذکر کرد و گفت: طرح‌های پوشاک صنعتی و طرح گلخانه‌ای در دست بررسی بانک‌های عامل است که پس از ابلاغ اعتبار سال جدید و پرداخت تسهیلات به این طرح‌ها شاهد توسعه روستایی و ارزش افزوده بالای محصولات در این حوزه‌ها نیز خواهیم بود.

توصیفیان با تاکید بر اهمیت نظارت و پرداخت تسهیلات به طرح‌هایی که باعث توسعه روستاها و ایجاد اشتغال در روستاها می‌شود، افزود: علاوه بر نظارت اولیه توسط دستگاه‌های اجرایی و دقت کمیته‌های فنی و بانک‌های عامل در بحث مصوب و پرداخت تسهیلات، کمیته‌های نظارت استانی و شهرستانی در حال تمام شماری طرح‌های عقد قرارداد هستند و32 طرح که به تعهدات خود عمل نکردند با آنها برخورد و پس از اخذ مصوبه کمیته نظارت استان تسهیلات پرداختی آنها با نرخ 18 درصد دین به حال شد.

توصیفیان در ادامه گفت: با توجه به تأکیدات استاندار همدان مبنی بر تهیه سند توسعه اشتغال تا پایان برنامه ششم توسعه، تعهد ایجاد اشتغال به تفکیک شهرستانی، دستگاهی و بخشی تهیه‌شده و سالیانه حدود 20 هزار شغل ایجاد می‌شود به گونه‌ای که در پایان برنامه ششم به نرخ بیکاری 7.1 درصد برسیم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان ادامه داد: بر این اساس و طبق برآورد صورت‌گرفته برای ایجاد 60 هزار شغل طی سه سال بیش از 165 هزار میلیارد ریال منابع مورد نیاز است که توسط بانک‌ها، بخش خصوصی و تملک دارایی‌ها تأمین می‌شود.

وی از آخرین وضعیت پرداخت تسهیلات اشتغال زا در سال 98 نیز سخن گفت و اظهار کرد: آمار اشتغال‌های ایجادی اخذ شده از دستگاه‌های اجرایی استان در سال 98 شامل تعداد 4 هزار و 694 نفر اشتغال بخش مسکن و تعداد 20 هزار و 753 نفر در بخش غیر مسکن بوده است.

وی گفت: همچنین برای تحقق اشتغال ایجادی 63 هزار و 451 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری انجام شده که 38 هزار و 137 میلیارد ریال از محل منابع بانک‌ها، 20 هزار و 314 میلیارد ریال آورده بخش خصوصی و 5 هزار میلیارد ریال تملک دارایی‌ها است و معادل 132 درصد میزان پیش بینی سرمایه‌گذاری در سند توسعه اشتغال در استان همدان سرمایه‌گذاری شده است.

شناسه خبر 19836