شناسه خبر:26758
1399/5/27 09:30:00

سپهرغرب، گروه خبر :مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: از سال 83 تاکنون 540 کیلومتر کمربند حفاظتی بین اراضی ملی با مستثنیات قانونی اشخاص در استان، ایجاد شده که امسال 20 کیلومتر دیگر به آن اضافه می‌شود.

سعدی نقشبندی اظهار کرد: طرح کمربند حفاظتی به‌عنوان یکی از روش‌های حفر کانال، نصب سیم خاردار و احداث بنچ بتنی به‌منظور تفکیک اراضی منابع ملی از مستثنیات قانونی ایجاد می‌شود.

وی افزود: سال گذشته نیز 12 کیلومتر کمربند حفاظتی به‌صورت بنچ مارک بتنی در زیر حوضه‌های آبخیز مصوب و مطالعه شده خامسان شهرستان کامیاران اجرا شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان اضافه کرد: در راستای اقدامات جهشی ابلاغی ریاست سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور و از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی، امسال برای اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری 20 کیلومتر دیگر از عرصه‌های ملی برای احداث کمربند حفاظتی شناسایی و مکان‌یابی شده است.

امسال برای اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری 20 کیلومتر دیگر از عرصه‌های ملی، برای احداث کمربند حفاظتی شناسایی و مکان‌یابی شده است.

نقشبندی یادآوری کرد: ایجاد کمربند حفاظتی در مرز اراضی منابع ملی و مستثنیات قانونی اشخاص، مطابق با نقشه‌های اجرای مقررات ماده 56 قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و کاداستر اراضی ملی اجرا می‌شود و تفکیک مرز اراضی ملی، از مستثنیات قانونی تا حد زیادی از تصرفات غیرقانونی اشخاص سودجو و فرصت‌طلب جلوگیری می‌کند.

وی با بیان مزایای این طرح گفت: با اجرای این پروژه و مشخص شدن حدومرز اراضی ملی و مستثنیات قانونی اشخاص، مالکان و کشاورزان از حدود اراضی خود با اراضی منابع طبیعی آگاه شده و علاوه بر آن، از تصرف غیرمجاز اراضی ملی و تخریب منابع طبیعی جلوگیری و پاسخگویی به استعلام‌ها تسریع می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان افزود: توجیه اقتصادی و فنی مناسب، کاهش تخلفات و تشکیل پرونده‌های تخلف، تسریع در اجرای مأموریت‌های محوله به یگان حفاظت، کاهش نیروی انسانی لازم برای حفاظت عرصه، قابلیت اجرا در تمام شرایط آب‌وهوایی کشور و نیز امکان مشارکت سازمان‌های مردم‌نهاد در حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی و در نتیجه کاهش دعاوی اداره کل منابع طبیعی کردستان علیه متصرفان عرصه‌های ملی، از دیگر مزایای اجرای کمربند حفاظتی است.

کاهش دعاوی اداره کل منابع طبیعی کردستان علیه متصرفان عرصه‌های ملیT از مزایای اجرای کمربند حفاظتی است.

نقشبندی از مردم دوستداران و همیاران طبیعت بهره‌برداران و جوامع محلی خواست تا ضمن مشارکت فعال در امر حفاظت از منابع طبیعی، گزارشات تخریب، تصرف و قطع درختان خودرو و جنگلی و آتش‌سوزی‌های احتمالی، از طریق سامانه تلفنی شبانه‌روزی 1504 یگان حفاظت منابع طبیعی اطلاع دهند و درصورت مشاهده آتش‌سوزی علاوه بر تماس با سامانه تلفنی 1504 تا رسیدن نیروهای ویژه اطفای حریق، با رعایت تمام جوانب ایمنی از گسترش حریق جلوگیری کنند.


منبع: خبرگزاری فارس

شناسه خبر 26758