شناسه خبر:27350
1399/6/3 00:30:20

سپهرغرب، گروه خبر:یک‌سال و پنج‌ماه از تعطیلی کارخانه «نورد ایوان» می‌گذرد و در این میان اختلاف سهامداران آن باعث شده تا کارگران بسیاری از کار بیکار شده و بیمه بیکاری خود را دریافت نکنند.

کارخانه نورد ایوان به‌عنوان یکی از کارخانه‌های استان ایلام، عملیات اجرایی آن در سال 90 آغاز شد و بزرگ‌ترین تولیدکننده انواع میلگرد آجدار فولادی در منطقه غرب کشور، با ظرفیت تولید 150 هزار تن و تولید شمش به ظرفیت 200 هزار تن سالانه، منشأ ایجاد تحول اساسی در بخش بازار مصالح ساختمانی به‌ویژه آهن‌آلات در استان شده است.

اما الان یک‌سال و پنج‌ماه است که به‌دلیل اختلاف بین سهام‌اران، این کارخانه بزرگ تعطیل و تمامی کارگران آن از کار بیکار شده‌اند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ایلام در این خصوص گفت: علت اصلی تعطیلی این کارخانه، اختلاف بین سهامداران و زیاده‌خواهی‌هایی است که در بخش خصوصی بین شرکا، اتفاق افتاده است.

رضا محمدرحیمی افزود: در مبحث واحدهایی که دچار تعطیلی یا با مشکل مواجه می‌شوند، سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ایلام هرزمان که این واحدها مشکلی با ادارات، بانک‌ها و دیگر شرکت‌های خدمات داشته‌اند، نهایت همکاری برای رفع مشکل به‌عمل آمده و در قالب کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید یا نشست ستاد اقتصاد مقاومتی، مشکل این واحدها برطرف شده است.

وی با بیان اینکه در برخی مواقع تعطیلی یک کارخانه مربوط به بخش خصوصی می‌شود و در این راه سهامداران هیچ‌گونه همکاری برای رفع مشکل انجام نمی‌دهند، گفت: ما در زمینه کارخانه فولاد نورد ایوان با این قضیه مواجه شده‌ایم، به این صورت که این کارخانه دو سهامدار دارد که هردو علیه هم به دستگاه قضایی شکایت کرده‌اند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت ایلام با اشاره به تلاش‌های انجام شده برای فعالیت مجدد این کارخانه ادامه داد: در این خصوص بارها پیگیری‌هایی در ستاد مقاومتی قوه قضائیه و ستاد حمایتی دادگستری کل انجام شده است که امیداوریم به‌زودی رأی نهایی از سوی دادگاه صادر و نتیجه آن مشخص شود.

محمدرحیمی با بیان اینکه تمامی بدهی‌های این کارخانه تعیین‌تکلیف شده و هیچ‌گونه مشکلی در زمینه راه‌اندازی این کارخانه وجود ندارد، گفت: این کارخانه بازار 100 درصدی را در اختیار دارد و در زمینه تولید هم مشکلی ندارد.

وی اضافه کرد: موضوع اصلی این است که وقتی سهامداران به‌جای تفاهم با یکدیگر کار را به دستگاه قضایی کشانده‌اند، چاره ای نیست جز اینکه حکم نهایی صادر شود و منتظر بمانیم تا مشخص شود که دادگاه حق را به کدام‌یک از طرفین می‌دهد.

فرماندار ایوان نیز در این خصوص گفت: دلیل تعطیلی این کارخانه اختلاف بین سهامداران است و نارسایی از سوی فرمانداری، سازمان صنعت و معدن و اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیست.

امیدعلی سبزی افزود: رایزنی‌های بسیاری با مسئولان ذی‌ربط برای رفع مشکل و ایجاد تفاهم بین شرکا انجام شد، اما متأسفانه به نتیجه نرسیده است.

مدیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان ایوان نیز درخصوص افراد بیکار شده این کارخانه نیز گفت: این افراد به این اداره برای دریافت بیمه بیکاری معرفی شدند که تاکنون حق و حقوق خود را دریافت کرده‌اند.

منصور منصوری‌مقدم افزود: شهریورماه آخرین ماه دریافت بیمه بیکاری کارگران کارخانه نورد شهرستان ایوان است.

مدیرعامل کارخانه نورد ایوان نیز گفت: دو سال از مشکل این کارخانه می‌گذرد که در این مدت قول مساعد برای کمک داده شد، اما هم‌اکنون پس از تعطیلی آن نیز هیچ مسئولی به این مشکل توجه نکرده است.

محمد عبدی افزود: این کارخانه به‌عنوان بزرگ‌ترین کارخانه استان در دو فاز با سرمایه‌گذاری 500 میلیارد تومان سهم قابل‌توجهی در اشتغال دارد، اما متأسفانه همچنان با مشکلاتی دست‌به‌گریبان است.

وی با بیان اینکه هیچ بدهی معوقی به کارگران نداریم، گفت: از عمده مشکلات بین سهامداران این کارخانه افزایش سرمایه، جذب نقدینگی و سرمایه‌گذار جدید است که با ورود مسئولان رفع خواهد شد.

مدیرعامل کارخانه نورد ایوان یادآوری کرد: فاز نخست این کارخانه با سرمایه‌گذاری 200 میلیارد تومان و فاز دوم آن نیز با سرمایه‌گذاری 300 میلیارد تومان، باعث اشتغال 500 نفر به‌صورت مستقیم و یک‌هزار نفر به‌صورت غیرمستقیم می‌شود.


منبع: خبرگزاری ایرنا

شناسه خبر 27350