شناسه خبر:28799
1399/6/30 09:38:38

کرمانشاه به‌عنوان نهمین کلان‌شهر کشور، این روزها چشم‌انتظار اجرای طرح کمربندی شرقی است تا بتواند در مسیر ارتقای تاب‌آوری شهری، خارج شدن شهرک‌های حاشیه‌ای از بن‌بست و کاهش گره‌های ترافیکی قدمی بردارد.

رشد روزافزون جمعیت شهرنشینان از یک‌سو، مهاجرت شهرستان‌های اطراف و استان‌های جنوبی به مرکز استان کرمانشاه نیز ازسوی دیگر، موجب شده تا با پدیده‌ای به‌نام بافت‌های حاشیه‌ای روبه‌رو باشیم. ازسویی بخشی از کرمانشاه را بافت‌های فرسوده تشکیل می‌دهند که درصورت بی‌توجهی به آن‌ها، معضلات اجتماعی بعدی آن‌ها را باید متحمل شویم و ازسویی دسترسی نامناسب به این بافت‌ها، موجب می‌شود که تاب‌آوری این مناطق پایین آمده و در برابر مسائل و مخاطرات طبیعی ضعیف باشند.

این روزها شاهدیم که در شهر کرمانشاه علی‌رغم آنکه خیابان‌های اصلی دو و سه بانده هستند، اما همچنان گره‌های ترافیکی وجود داشته و عصرها، عملاً صف‌های طویل را شاهد هستیم.

اجرای طرح کمربندی شرقی کرمانشاه می‌تواند زمینه را برای بهبود دسترسی بخش‌های حاشیه‌ای کرمانشاه به مرکز شهر و به‌ویژه نمایشگاه بین‌المللی پارک شاهد را مهیا کند، بدین‌سان نه‌تنها عدالت شهری، بلکه توسعه متوازن شهر را نیز شاهد خواهیم بود، چراکه با این روند شاهد تمرکز مراکز تجاری و رفاهی در برخی از نقاط شهر نخواهیم بود.

همچنین کرمانشاه به‌عنوان یک کلان‌شهر، می‌تواند در کنار بلوارهای شمالی-جنوبی و شرقی-غربی، شریان‌های اصلی و یک رینگ شهری مناسب را نیز تجربه کند.

در راستای اجرای بند دو مصوبات بیست‌وپنجمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار، مبنی بر اجرای کمربند سبز با اولویت مناطق حاشیه‌نشین، طرح اجرای کمربندی شرقی (کیهانشهر) به طول 6/5 کیلومتر با هدف اتصال جنوب (شهرک ملاحسینی) به شمال (چقاگلان و حاشیه قره‌سو) با اعتبار 200 میلیارد ریال به‌عنوان بخشی از رینگ اصلی شهر و عبور از مناطق حاشیه‌نشین ملاحسینی، جعفرآباد، شهرک بسیج، آریاشهر، کیهانشهر، مرادآباد، حافظیه و چقاگلان که نقش مهمی در کاهش بار ترافیکی مرکز شهر و مناطق حاشیه‌نشینی ضلع شرقی شهر و ارتقای سطح کیفی آن دارد، مطرح شده است.

چندی‌پیش معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمانشاه اظهار کرد: طرح اجرای کمربندی شرقی، تنها یک شبکه ارتباطی است که از منازل مسکونی کیهانشهر و پروژه مسکن مهر این منطقه شروع شده و تا اراضی دانشکده کشاورزی ادامه می‌یابد و به بزرگراه امام وصل می‌شود.

مهرداد سالاری منابع مالی اجرای این طرح را از محل منابع بازآفرینی شهری، اعتبارات بازسازی سیل و بخشی نیز از محل اعتبارات شهرداری اعلام کرد و افزود: سال گذشته 100 میلیارد ریال اعتبار برای اجرای این شبکه ارتباطی تخصیص یافت که طی سال جاری، بخشی از این اعتبار تأمین شده و در حال حاضر نیز با کمبود اعتبارات مواجه هستیم.

وی بیان کرد: اختلافاتی مابین اوقاف و شهرداری کرمانشاه بر سر بخشی از اراضی واقع در مسیر این طرح وجود داشت که هم اوقاف و هم شهرداری، مدعی مالکیت آن بودند و خوشبختانه اخیراً با برگزاری جلسات مستمر و توافق بین اوقاف و شهرداری، مسئله مالکیت این اراضی حل و آزادسازی مالکیتی این مسیر انجام شد.

به‌راستی این پروژه این روزها چه وضعیتی دارد؟

در این راستا برآن شدیم تا وضعیت فعلی اجرای پروژه و برنامه‌های آن را از مسئولان مربوطه در کرمانشاه جویا شویم، اما عمل پیگیری‌های متعدد و مستدام به‌عمل آمده ازسوی سپهرغرب، مسئولان شهرداری و راه‌وشهرسازی کرمانشاه پاسخگو نبودند.

در امتداد مطالبه‌گری، گفت‌وگویی با محمد رشیدی؛ نماینده مردم کرمانشاه در مجلس یازدهم شورای اسلامی و فضل‌الله رنجبر؛ فرماندار شهرستان کرمانشاه ترتیب داده شد که در ادامه آن را می‌خوانید:

** شهرداری کرمانشاه پای کار باشد

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس یازدهم شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سپهرغرب با بیان اینکه درخصوص این کمربندی با وزیر مکاتبه کرده‌ام، گفت: دستور اجرای این طرح داده شده و حال بایستی معاون عمرانی استانداری کرمانشاه و مدیرکل راه‌وشهرسازی استان کرمانشاه، پیگیر اجرای مناسب این پروژه باشند.

محمد رشیدی با تأکید بر اینکه شهرداری کرمانشاه برای اجرای این طرح بایستی پای کار باشد، خاطرنشان کرد: با اجرای کمربندی شرقی کرمانشاه از یک‌سو شاهد ایجاد یک رینگ خواهیم بود و ازسویی، محله‌های فقیرنشین و حاشیه‌نشین کرمانشاه را از این معضل نجات خواهد داد.

وی با تصریح بر اینکه با اجرای پروژه کمربندی شرقی کرمانشاه شاهد دسترسی محلات حاشیه‌ای به مرکز شهر خواهیم بود، گفت: این محلات با اجرای طرح کمربندی شرقی از بن‌بست خارج خواهند شد.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس یازدهم شورای اسلامی با بیان آنکه پیشروی این پروژه و اجرایی شدن آن از جهتی دیگر، برخی از گره‌های ترافیکی در رینگ سمت شرقی شهر کرمانشاه را باز خواهد کرد، افزود: اجرای این طرح می‌تواند در توسعه مناطق شرق کرمانشاه، تأثیر بسزایی داشته باشد.

رشیدی با بیان اینکه 10 سال از اجرای این طرح می‌گذرد و مشکلات اعتباری سر راه این پروژه بوده است، اضافه کرد: بنده از بدو ورودم به مجلس، پیگیر این پروژه شده‌ام و امیدوارم که با مکاتباتی که با وزراتخانه شده و دستوری که وزیر در این خصوص صادر کرده، شاهد اجرایی شدن مناسب این طرح در کرمانشاه باشیم.

وی با بیان این موضوع، خواستار پیگیری مناسب سیستم اجرایی در کرمانشاه شد و گفت: بایستی این روند با پیگیری‌های مسئولان کرمانشاه به انجام برسد و شاهد اجرایی شدن آن باشیم.

عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه با تصریح بر اینکه با اجرای طرح کمربندی شرقی گشایشی در شرق کرمانشاه ایجاد خواهد شد، مطرح کرد: راه یکی از عوامل توسعه زیرساخت‌ها است، بدین ترتیب با اجرای این طرح و ایجاد راه‌ها می‌توان انتظار توسعه شرق کرمانشاه را نیز داشت.

رشیدی درخصوص وضعیت فعلی پروژه نیز اضافه کرد: این پروژه در سه فاز اجرایی خواهد شد و حتی درصورت اجرای فاز نخست، دسترسی کیهانشهر میسر و گره ترافیکی میدان شهدا نیز حل خواهد شد.

وی با بیان اینکه مناطقی مانند محله ملاحسینی، جعفرآباد و فدک ازجمله این محله‌ها است که چندی‌پیش شاهد اتفاقی ناگوار در راستای تخریب آلونک‌های ساخته شده در آن و فوت یکی از شهروندان کرمانشاه بودیم، گفت: با اجرای این طرح، می‌توان این مناطق را از حاشیه بودن خارج کرد.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس یازدهم شورای اسلامی در بخش پایانی این گفت‌وگو با بیان اینکه بخشی از زمین‌ها به‌سبب اوقافی بودن با مشکلاتی روبه‌رو بود، مطرح کرد: معاونت امور عمرانی استانداری کرمانشاه مطرح کرده که این مشکلات حل شده و درصورت این روند، گره‌ها باز شده و پروژه آماده فعال شدن را دارد.

** پروژه آغاز به‌کار کرده است

در ادامه این موضوع فرماندار شهرستان کرمانشاه نیز این پروژه را در حال حاضر فعال دانست و گفت: طرح کمربندی شرقی کرمانشاه به‌تازگی آغاز به‌کار کرده است.

فضل‌الله رنجبر با تأکید بر اینکه این پروژه توسط شهرداری کرمانشاه و پیمانکار پیش خواهد رفت، مطرح کرد: هم‌اکنون پروژه در حال انجام بوده و عملیات خاک‌برداری بخشی از آن شروع شده است.

اما به‌راستی کرمانشاه به‌عنوان نهمین کلان‌شهر کشور، این روزها تا چه حد توانسته در طرح‌های عمرانی به‌خوبی گام بردارد؟ باید پذیرفت که ایجاد رینگ‌های شهری و کمربندی‌هایی که بتواند شهرک‌های حاشیه‌ای را از بن‌بست خارج کند، می‌توان به وسعت گرفتن شهر و توسعه همه‌جانبه آن کمک کند.

مطالبه‌ای که این روزها ازسوی تمامی مردم کرمانشاه مطرح می‌شود. بدین ترتیب امید است تا مسئولان ذی‌ربط که معطوف به شهرداری و راه‌وشهرسازی کرمانشاه است، در مسیری قدم بردارند که ارمغان آن توسعه کرمانشاه و رسیدن آن به جایگاه مطلوب به‌لحاظ شهری باشد.

هنوز آثار درد آلونک‌نشینی، ماجرای شهرک فدک و فوت مرحومه آسیه پناهی بر تارک کرمانشاه نمایان بوده و امید است با پیشروی پروژه‌هایی که بتواند به‌جای رشد حاشیه‌نشینی و آلونک‌نشینی به توسعه متوازن کمک کند، در شهر کرمانشاه اجرایی شود.

سال‌ها پیش بود که این طرح با نام رینگ شهری کرمانشاه تصویب شد، اما به‌مرور آن‌قدر این پروژه به فراموشی سپرده شد که کم‌کم به ترافیک‌های شهری کرمانشاه در روی پل قره‌سو، ورودی کرمانشاه و مسیر بلوار بهشتی عادت کردیم.

به‌راستی آیا قرار است شاهد وسعت کرمانشاه از شرق، مانند محدوده غربی آن نیز باشیم و عملاً راه دسترسی شهرک‌ها و مناطق شرقی کرمانشاه به مرکز شهر مهیّا خواهد شد؟ در این بین امید است تا با قدم‌های برداشته شده و مطالبه‌گری‌های نمایندگان مجلس کرمانشاه، شاهد ورود اعتبارات ملی و استانی مناسب در این پروژه باشیم و به‌جای تزریق‌های قطره‌چکانی اعتبارات یا مانع‌تراشی‌ها در این پروژه، بدانیم که این امر یک مطالبه عمومی خواهد بود و کرمانشاه را از وضعیت‌ أسف‌بار حاشیه‌نشینی و مسائلی که سال‌ها در محدوده‌های جعفرآباد و کیهانشهر با آن‌ها روبه‌رو بوده، نجات خواهد داد و حتی در امتداد آن یک کمربند یا نوار سبز شهری را نیز می‌توان شاهد بود.

شناسه خبر 28799