شناسه خبر:33645
1399/9/25 09:51:18

سپهرغرب، گروه خبر: نماینده ولی فقیه در استان همدان با بیان اینکه ورود در عرصه سیاسی بدون آمادگی فکری، منطق و قاعده مشخص آسیب‌زا است، گفت: امروز متأسفانه کسانی را می‌بینیم که تبدیل به ضد انقلاب شده‌اند، این افراد دیروز هم شاید افراطی انقلابی تلقی می‌شدند، چون رفتارهای آن‌ها از یک منطق فکری صحیح تبعیت نمی‌کرد.

حجت‎الاسلام‎والمسلمین حبیب‌الله شعبانی‎موثقی ظهر روز دوشنبه در آیین رونمایی از نخستین دستاورد مرکز تحقیقات رکتا بسیج دانشجویی استان همدان اظهار کرد: «بهار اندیشه» کتابی است که در نظام فکری مقام معظم رهبری تبیین می‌شود.

وی با بیان آنکه این کتاب بسیاری از مبانی دینی سیاست‌ورزی اسلامی را تبیین کرده است، گفت: بعد از انقلاب اسلامی معتقد بودیم که هرگونه سیاست‌ورزی و ورود در عرصه حاکمیت باید بر محور تفکرات و آموزه‌های دینی شکل گیرد.

نماینده ولی فقیه در استان همدان با اشاره به اینکه تعبیر انقلاب اسلامی شد و قید اسلامی ماهیت اصلی انقلاب را تبیین می‌کند، خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی، انقلاب، تحول و دگرگونی در جامعه است که باید مبتنی بر آموزه‌های اصیل الهی و اسلامی باشد.

وی با بیان اینکه کاری با عالم خارج ندارم و چیزی که در عالم خارج اتفاق افتاد قطعاً چیزی نبود که ما در بسیاری از مواقع مطرح کردیم، افزود: ما اساس انقلاب اسلامی را نتوانستیم به‌صورت کامل پیاده کنیم و واقعیت‌های موجود در عالم سیاست انطباق کامل با شعارها، اهداف و آرمان‌های ما ندارد و این مسئله روشن است.

حجت‎الاسلام‎والمسلمین شعبانی‎موثقی با اشاره به اینکه اصل حرکت انقلاب ما مبتنی بر فرهنگ اصیل اسلامی بوده که کتاب «بهار اندیشه» نیز در این زمینه نکات بسیاری خوبی دارد، عنوان کرد: ادبیات تولیدشده رهبری در دهه 60 ادبیاتی است که اگر با کتاب متفکران آن زمان مقایسه کنید، قابل توجه است.

وی با اشاره به آنکه در این کتاب ادبیات جدیدی خصوصاً از آموزه‌های اجتماعی اسلام وجود دارد و تولید علمی است، گفت: اگر بخواهیم در مورد محتوای کتاب «بهار اندیشه» و کتاب‌های دیگر رهبری قضاوت و نظام فکری ایشان را مطالعه کنیم، با نوآوری‌‌های زیادی مواجه خواهیم شد.

نماینده ولی فقیه در استان همدان تأکید کرد: کسانی که با ادبیات متفکران دینی آشنا هستند، امثال شهید مطهری، شهید طباطبایی، شهید مفتح، شهید بهشتی و رهبر معظم انقلاب، می‌بینند که نوآوری‌هایی در آموزه‌ها و تبیین دینی رهبری خصوصاً تبیین آموزه‌های اجتماعی دینی وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه کتاب «بهار اندیشه» در مطالعه اولویت‌هایی دارد، گفت: این کتاب سخنرانی‌های رهبر معظم انقلاب و ادبیات تولیدشده دهه 50 است که رهبری گویا در 36 سالگی آن را نگاشته‌اند.

حجت‎الاسلام‎والمسلمین شعبانی‎موثقی تصریح کرد: امام (ره) بعد از شهید مطهری، آیت‌الله خامنه‌ای را برای دانشگاه‌ها پیشنهاد داده بودند که نشان از قابلیت‌های فکری ایشان است و این منظومه فکری متناسب با فکر شهید مطهری و شهید بهشتی بوده و نیاز است که به آن بیشتر توجه شود.

وی با بیان اینکه در جمع دانشجویان به این تفکرات توجه شود که نیاز به تبیین دارد، افزود: متأسفانه در بسیاری از موارد در تبیین این مسائل کوتاهی کردیم.

نماینده ولی فقیه در استان همدان با بیان اینکه زمینه‌ای فراهم شد که بتوانیم در یک مجموعه‌ای در مورد کتاب «بهار اندیشه» باهم صحبت کنیم، ابراز کرد: هرآنچه گفته‌ام تلاشم این بوده که از کتاب «بهار اندیشه» خارج نشوم و بیشتر به دنبال جنبه تفسیری بودم.

وی با اشاره به اینکه مرکز تحقیقاتی رکتا اقدامی انجام داده که شاید خود نیز فکر نمی‌کردم دوستان صوت‌ها را به این خوبی پیاده کنند، خاطرنشان کرد: بیان ما منبری و خطابی بوده، چون عموم مردم حضور داشتند و می‌طلبید زبان عمومی حفظ و بسیاری از مفاهیم ساده‌سازی شود که عوامل مرکز تحقیقاتی رکتا انصافاً توانستند سلیقه‌ به خرج دهند، البته نواقصی هم دارد که طبیعی است، چون این اثر کار نخست بود.

نماینده ولی فقیه در استان همدان با بیان اینکه درمجموع کار خوبی صورت گرفته و امیدوارم این کار مقدمه همکاری بیشتری را فراهم کند، افزود: طبیعتاً گفتار خطابی با گفتار نوشتاری متفاوت است و حتی در نقل احادیث و آیات گاهی انسان به‌صورت عمومی برداشت آزاد را نقل می‌کند، اما درمجموع زحمات زیادی کشیده شده و امیدوارم این مسئله بتواند به‌خوبی به معرفت مبانی دینی کمک کند.

وی با اشاره به اینکه یکی از ضرورت‌های موجود در حوزه کادرسازی این است که هر کسی می‌خواهد در عرصه سیاسی به هر شکلی ورود کند ابتدا باید مبانی فکری خود را تقویت کند، یادآور شد: ورود در عرصه سیاسی بدون آمادگی فکری، منطق و قاعده مشخص آسیب‌زا است‌.

حجت‎الاسلام‎والمسلمین شعبانی‎موثقی بیان کرد: امروز متأسفانه کسانی را می‌بینیم که تبدیل به ضد انقلاب شده‌اند، این افراد دیروز هم شاید افراطی انقلابی تلقی می‌شدند، چون رفتارهای آن‌ها از یک منطق فکری صحیح تبعیت نمی‌کرد.

وی با بیان اینکه وقتی رفتار انسان از منطق علمی فکری تبعیت نکند تابع منفعت شده و منفعت‌محور می‌شود نه منطق‌محور، گفت: باید ابتدا منطق فکری شکل گیرد و بعد انسان مبتنی بر اندیشه صحیح پیش رود و رفتارها تابع مبانی فکری شود؛ اما گاهی مواقع برخی انقلابی‌ها به جاهایی می‌رسند که نباید، چون مبتنی بر اندیشه صحیح نیست.

نماینده ولی فقیه در استان همدان با اشاره به اینکه امروز رکتا بنا دارد مرکزی برای رشد، کادرسازی و تحقیقات اسلامی شود، گفت: ابتدای کادرسازی مبانی دینی است که باید مورد توجه باشد.

وی با بیان اینکه در جریان امیرالمؤمنین علی (ع) موضوع مبنای فکری است، کسی که با یک بله یا خیر می‌تواند سیاست خود را تغییر دهد، افزود: امیرالمؤمنین (ع) 11 سال به‌خاطر کلمه بله و خیر خانه‌نشین شده است و این مسئله بسیار مهم بوده و باید حل شود، همه نیز باید به یکدیگر در تحقق آن کمک کنیم.

در این مراسم مسئول بسیج دانشجویی استان همدان با بیان اینکه هفته «مکتب انقلاب اسلامی» را پشت سر گذاشتیم، اظهار کرد: وجه تسمیه و مناسبت نام‌گذاری این هفته، سخنرانی گهربار مقام معظم رهبری در 12 آذرماه سال 79 است.

حمید پورحسینی با اشاره به اینکه امسال بیستمین سالگرد سخنرانی رهبری در جمع کارگزاران نظام در ماه مبارک رمضان است، گفت: ایشان بر مبنای اندیشه توحیدی مسیر رسیدن به تمدن اسلامی را شرح می‌دهند.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری مسیر رسیدن به تمدن اسلامی را از این فضای فکری ترسیم می‌کنند که مراحل پنج‌گانه‌ای دارد، افزود: ایشان هم بنیه‌های فکری همچون توحید، ولایت، کرامت انسان و نیل انسان به حاکمیت حق و تسلط حاکمیت حق را شرح می‌دهند.

مسئول بسیج دانشجویی استان همدان ابراز کرد: سال گذشته در 20 جلسه نماینده ولی فقیه در استان کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی» را در کانون مهدیه تدریس کردند و کلیات این کتاب را شرح دادند که مرکز رکتای بسیج دانشجویی آن را به کتابت درآوردند.

وی با تأکید بر آنکه انصافاً در این کتاب محتوای اصلی «طرح کلی اندیشه اسلامی» حفظ شده و به زبان ساده و سلیس و روان موضوعاتی مطرح است، گفت: کتاب دلنشین و شیوایی است که امیدوارم مورد توجه اندیشمندان باشد.

گفتنی است، آیین رونمایی از نخستین دستاورد مرکز تحقیقات رکتا بسیج دانشجویی استان همدان و کتاب «بارقه اندیشه» تفسیر کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی رهبر معظم انقلاب با حضور حجت‎الاسلام‎والمسلمین حبیب‌الله شعبانی‎موثقی، امام‌جمعه و نماینده ولی فقیه در استان برگزار شد.

شناسه خبر 33645