شناسه خبر:42790
1400/4/10 10:02:00
نماینده ولی‌فقیه در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در سفر به کردستان:

دولت آقای روحانی داشتن مسکن را برای جوانان به یک آرزو تبدیل کرد

سپهرغرب، گروه خبر: نماینده ولی‌فقیه در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: بی‌توجهی‌ در دولت‌های یازدهم و دوازدهم به بخش مسکن موجب شد قیمت‌ها به یک‌باره بالا کشید به‌گونه‌ای که داشتن مسکن برای جوانان به یک آرزو تبدیل شده است.

حجت‌الاسلام روحانی‌نژاد در جلسه هیئت‌مدیره انجمن خیرین مسکن‌ساز استان کردستان اظهار کرد: مسئله مسکن نیاز اولیه همه انسان‌هاست و در فرهنگ ما ایرانی‌ها کسی که چهاردیواری داشته باشد می‌تواند آبرومندانه زندگی کند.

وی تصریح کرد: ساخت مسکن برای انسان‌های که فاقد مسکن هستند از اهمیت زیادی برخوردار است و جزء ضرورت‌ها بوده و در اولویت بنیاد مسکن هم قرار گرفته است.

نماینده ولی‌فقیه در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی افزود: به هر میزان از عمر با برکت انقلاب طی شده شرایط در این حوزه سخت‌تر می‌شود به‌ویژه در دولت یازدهم و دوازدهم متأسفانه در حوزه مسکن اقدام خوبی صورت نگرفت به‌گونه‌ای که رئیس‌جمهور هم در این زمینه از مردم عذرخواهی کرد.

حجت‌الاسلام روحانی‌نژاد خاطرنشان کرد: این بی‌توجهی‌ها موجب شد که قیمت‌ها به یک‌باره بالا کشید به‌گونه‌ای که داشتن مسکن برای جوانان به یک آرزو تبدیل شده است.

وی افزود: امیدواریم دولت آینده با توجه به شعارهایی که داده‌اند بتوانند با برنامه‌ریزی دقیق، علمی و هدفمند بخشی از آلامی که امروز ملت ما درگیر آن هستند را بکاهند.

نماینده ولی‌فقیه در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اذعان کرد: ما هیچ موقع در این مسائل مهم نمی‌توانیم نقش مردم را نادیده بگیریم چون نقش آن‌ها در تمام حوزه‌ها بی‌بدیل بوده است.

حجت‌الاسلام روحانی‌نژاد با بیان اینکه مردم ایران نوع‌دوست هستند و همواره دوست دارند خدمتی ارائه کنند، گفت: خیلی زمان از تشکیل خیرین مسکن‌ساز نمی‌گذرد این مهم در سال 83 کلید خورد و در سراسر کشور شکل گرفت.

وی افزود: این قبیل سازمان‌های مردم‌نهاد خاص کشور ما نیست در جاهای مختلف دنیا مشابه این کار انجام گرفته است و مردمانی برای انجام بخشی از مسئولیت‌های اجتماعی پیش‌قدم می‌شوند.

نماینده ولی‌فقیه در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: پیشینه انجمن خیرین مسکن‌ساز استان بسیار ارزشمند است کارهای خوبی شروع کردند و به نتیجه رساندند و مردم از اقدامات آن‌ها بهره‌مند شده‌اند.

حجت‌الاسلام روحانی‌نژاد گفت: جامعه روحانیون می‌توانند نقش مهمی در ترغیب و تشویق به مشارکت در احداث مسکن برای محرومین و نیازمندان ایفا کنند.

وی با بیان اینکه توصیه به خیر از تأکیدات دین اسلام و قرآن است، افزود: روحیه تعاون و تقوا باید در استان ترویج و نهادینه شود.

به گفته نماینده ولی‌فقیه در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، جذب حامی برای نیازمندانی که امروز صاحب مسکن هستند و توان بازپرداخت تسهیلات را ندارند از ضرورت‌هایی است که باید مد نظر قرار گیرد.

روحانی‌نژاد اذعان کرد: باید به مردم این موضوع تفهیم شود که اگر خانه‌های خود را مقاوم‌سازی نکنند در بلاهای طبیعی به‌شدت آسیب می‌بینند.

وی با بیان اینکه دولت آینده دولت مردمی و قدرتمندی است، گفت: یکی از اولویت‌های مورد توجه در دولت آینده حوزه مسکن است که قطعاً بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سهم بزرگی را در این حوزه خواهند داشت.

وی گفت: کاری که نبوده شروع شده گام‌های خوبی برداشته شده و قطعاً تداوم پیدا خواهد کرد امیدواریم این حرکت‌ها بتواند گره‌ای از مشکلات مردم در این حوزه را بگشاید.

40 درصد منازل مسکونی روستایی در کردستان مقاوم‌سازی شده‌اند

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کردستان نیز گفت: از مجموع 120هزار واحد مسکونی روستایی در استان تاکنون 47 هزار واحد مقاوم‌سازی شده‌اند.

رضا قادری در جریان سفر نماینده ولی‌فقیه در بنیاد مسکن کشور به کردستان اظهار کرد: کردستان دارای هزار و 700 روستاست که بسیاری از واحدهای مسکونی مستقر در مناطق روستایی استان نیازمند مقاوم‌سازی است.

وی افزود: تاکنون از 120 هزار واحد مسکن روستایی در استان بیش از 47 هزار واحد مقاوم‌سازی شده است و این روند همچنان ادامه دارد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کردستان تصریح کرد: متأسفانه ساکنان 200 روستای استان در مناطق غربی به دلیل شبهه سود بانکی از تسهیلات مقاوم‌سازی استفاده نمی‌کنند و همین امر موجب شده است که میزان مقاوم‌سازی در این مناطق کمتر از 20 درصد باشد.

قادری افزود: برای رفع این مشکل نیازمند ورود شورای افتا اهل سنت کردستان بودیم که خوشبختانه اعضای شورای افتا نیز در این خصوص اقدام به صدور فتوا کردند و امیدواریم این مهم در آینده اجرایی شود.

وی اعلام کرد: میزان مقاوم‌سازی منازل مسکونی در مناطق شرقی استان به بیش از 60 درصد رسیده است اما در مناطق غربی به دلیل مشکل یاد شده کمتر از 20 درصد است و در مجموع نیز حدود 40 درصد کل منازل مسکونی استان تاکنون مقاوم‌سازی شده است.

این مقام مسئول افزود: تاکنون 80 هزار و 520 جلد سند مالکیت برای ساکنان هزار روستای استان صادر شده است و این روند همچنان ادامه دارد.

قادری خاطرنشان کرد: تاکنون دوهزار و 862 واحد مسکن شهری برای اقشار کم‌درآمد و محروم، چهار هزار و 511 واحد مسکونی مهر در شهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت و 46 هزار و 900 واحد مسکن روستایی اجرا شده است.

وی خاطرنشان کرد: عملیات احداث سه هزار واحد مسکن در قالب طرح اقدام ملی در شهرهای زیر 100 هزار نفر جمعیت آغاز شده است و تاکنون برای 953 متقاضی زمین تحویل داده شده است.

شناسه خبر 42790