شناسه خبر:45104
1400/6/8 09:34:00

سپهرغرب، گروه خبر: معاون صنایع‌ دستی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان گفت: 10 رشته سنتی صنایع‌ دستی که منسوخ شده بودند، طی سال‌های اخیر احیا شده است.

هاشم مظاهری روز گذشته اظهار کرد: طی سال‌های گذشته با توجه به علاقه‌مندی‌های اهالی هنر و صنایع‌ دستی، 10 رشته سنتی منسوخ‌شده در همدان احیا شده است.

وی با اشاره به پشم‌ریسی سنتی که امسال احیا شده است، گفت: این رشته در روستای درانه نهاوند برای 60 نفر و در روستای ده موسی برای 30 نفر اشتغال‌زایی کرده است.

معاون صنایع‌ دستی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان با بیان اینکه استان همدان در رشته قالی‌بافی قدمت بالایی دارد و گلیم‌بافی نیز فعال‌ترین رشته در نهاوند است، افزود: بنا بر نیاز این شهرستان 700 بافنده قالی و گلیم در شهرستان فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه پشم مواد اولیه گلیم‌بافی است و استان همدان نیز در پرورش دام فعال است، گفت: با توجه به کیفیت پشم‌های دامی در استان همدان، بانوان زیادی در زمینه پشم‌ریسی سنتی فعالیت می‌کنند و بازار خود را یافته است.

مظاهری با بیان اینکه سه منطقه جوزان ملایر، نهاوند و کبودراهنگ دارای نشان جغرافیایی قالی‌بافی و گلیم‌بافی هستند، ابراز کرد: نشان جغرافیایی اعتبار و شهرت خاصی به مناطق می‌دهد که در همدان این سه منطقه حائز این اعتبار در کشور هستند.

وی با تاکید بر اینکه سفارشات بسیاری از سطح کشور برای پشم‌ریسی سنتی در نهاوند داده می‌شود افزود: طی سال‌های اخیر 10 رشته سنتی صنایع‌دستی در استان احیا شده و هنرمندانی در آنها مشغول فعالیت هستند.

شناسه خبر 45104