شناسه خبر:46051
1400/6/28 09:38:22
معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب استان همدان:

کیفیت آب در همدان کاملاً تحت کنترل و نظارت است

سپهرغرب، گروه خبر: معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب استان همدان از مطلوب بودن کیفیت آب در همدان خبر داد و گفت: تغییر رنگ آب پس از اُفت فشار یا قطعی‌های موردی ناشی از شوک ایجادشده در تأسیسات آب‌رسانی بوده و کیفیت آب کاملاً تحت کنترل است.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از روابط عمومی آبفای استان همدان، حمیدرضا نیکداد ضمن اشاره به نگرانی‌های برخی شهروندان و هم‌استانی‌ها درخصوص تغییر رنگ یا مزه آب آشامیدنی در برخی نقاط پس از اُفت فشار یا قطعی‌های ایجادشده در شبکه‌های آب‌رسانی، توضیح داد: رصد کیفیت آب در سه بخش فیزیکی، شیمیایی و میکروبی با نمونه‌برداری‌های مستمر، همواره در دستور کار شرکت‌های آب و فاضلاب قرار دارد.

نیکداد با تأکید بر اینکه درحقیقت کیفیت آب یکی از خطوط قرمز این شرکت محسوب می‌شود، گفت: با وجود تمامی مدیریت‌هایی که در بحث کنترل کیفیت آب آشامیدنی به‌عمل می‌آید، متأسفانه به‌دلیل کاهش حجم نزولات جوی سال جاری، در برخی نقاط با اُفت فشار آب به‌دلیل اعمال تغییرات جریان آب مواجه شدیم.

وی ادامه داد: اُفت فشار آب موجب شده تا تغییرات جریان آب در شبکه‌های آب‌رسانی رخ داده و برخی همشهریان یا هم‌استانی‌های ما با تغییر شکل ظاهری آب نظیر بو و مزه آن مواجه شوند.

نیکداد با این توضیح که براساس استانداردهای تعریف‌شده آب آشامیدنی آبی است که ویژگی‌های فیزیکی، شیمیایی، بیولوژیکی و رادیواکتیو آن در حدی باشد که مصرفش جهت آشامیدن عارضه سوء در کوتاه‌مدت یا درازمدت برای سلامت انسان به همراه نداشته باشد، عنوان کرد: با جریان مجدد آب در مخازن آب شهر و به‌ویژه در لوله‌هایی با ساختار چدنی و ایجاد شوک الکترونیکی، احتمال بلند شدن رسوبات کف لوله افزایش می‌یابد که همین خود تغییراتی را در ویژگی‌های ظاهری آب به‌وجود می‌آورد.

وی با اذعان به آنکه این تغییرات عموماً پس از یک بازه زمانی بسیار کوتاه‌مدت مرتفع شده و رنگ و مزه آب به حالت طبیعی خود بازمی‌گردد، گفت: این نوع از اختلال تنها در نتیجه شوک ایجادشده در سیستم‌های آب‌رسانی بوده و آب موجود فاقد هرگونه آلودگی میکروبی و شیمیایی است.

این مقام مسئول با این توضیح که مردم یقین داشته باشند که کیفیت آب در همدان مطلوب و مورد تأیید مراجع تأییدکننده کیفیت است، اظهار کرد: درصورت طولانی شدن مدت‌زمان کدورت آب یا هواگرفتگی، مشترکین عزیز می‌توانند ضمن تماس با مرکز 122 همکاران ما را در جریان مشکلات ایجادشده قرار دهند و یا درخواست نمونه‌گیری و آزمایش آب را داشته باشند.

وی با بیان اینکه آزمایشگاه‌های آبفای استان ازجمله آزمایشگاهای معتمد سازمان محیط‌زیست است، گفت: مرکز بهداشت استان نیز ضمن بررسی کیفیت آب، کیفیت مطلوب آن را تأیید می‌کند.

این مقام مسئول از نمونه‌برداری‌های روزانه و ماهیانه آزمایشگاه‌های متولی امر به‌صورت مستمر خبر داد و ابراز کرد: تاکنون هیچ موردی از آلودگی میکروبی و شیمیایی آب گزارش نشده است.

وی بار دیگر با بیان اینکه مشترکین می‌توانند درصورت مشاهده هرگونه تغییر شکل ظاهری آب در درازمدت مشکلات خود را با مرکز پاسخگوی 122 در میان بگذارند، از مردم درخواست کرد: به شایعات مخربی که درخصوص آلودگی آب مطرح می‌شود، توجه نکنند.

شناسه خبر 46051