شناسه خبر:48075
1400/8/17 10:16:54

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان ایلام گفت: در استان ایلام بیش از 10 هزار نفر دارای مدرک یا غیر مدرک در 33 رشته صنایع‌دستی فعالیت می‌کنند.

مالک شنبه‌زاده گفت: بازارچه صنایع‌دستی دارای 23 غرفه در رشته‌های مختلف صنایع‌دستی فعال است؛ صورت بازارچه هم محل فروش و توزیع و هم کارگاه تولیدی در آنجا مستقر است که مردم می‌توانند از نزدیک نظاره‌گر صنایع‌دستی متنوع استان باشند و اجناس مورد نظر را در این مکان خریداری کنند.

وی افزود: در استان ایلام بیش از 10 هزار نفر دارای مدرک یا غیر مدرک در حوزه صنایع دستی فعالیت می‌کنند که از 200 رشته فعال صنایع‌دستی در کشور تعداد 33 رشته بنا به مواد اولیه و همچنین پیشینه تاریخی صنعت دستی و گرایش مردم در استان ایلام فعال است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان ایلام گفت: یک بخش از بودجه از طریق بودجه مستقیمی که خود وزارت برای آموزش صنایع‌دستی تعیین می‌کند، یکی دیگر بودجه استانی است که فرمانداران برای آموزش شهرستان‌های خود در نظر گرفته که ما بر اساس آن‌ها به هنرآموزان خود آموزش می‌دهیم.

شنبه‌زاده ادامه داد: بودجه نیز بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که با کمیته امداد، سازمان بهزیستی و سازمان امور زندان‌ها برای آموزش منعقد می‌شود.

وی افزود: صنایع‌دستی به‌صورت متداول به خارج از استان و همچنین از طریق پایانه مرزی مهران به خارج از کشور و هم به‌صورت چمدانی صادر می‌شود که می‌توانیم از پتانسیل اربعین هم در ورودی و خروجی کشور عراق نمایشگاه برگزار و محصولات خود را به فروش برسانیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان ایلام گفت: یکی از صنایع دستی استان که نام درخشانی دارد گلیم نقش برجسته است که در فهرست آثار ملی کشور به نام برند استان ایلام ثبت شده است؛ همچنین برای چیت و چاقوی شهرستان ملکشاهی نشان جغرافیایی دارد.

شنبه‌زاده ادامه داد: ما در زمینه حمایت از صنعتگران دو مسئله داریم یکی قبل از کرونا، بعد از کرونا و دیگری حین کرونا که الآن دیگر مسئله حین کرونا هست، قبل از مسئله کرونا تمام کارگاه‌های تولیدی تسهیلات بانکی دریافت کردند ولی صنعتگران چون تعداد آن‌ها زیاد است و سهمیه برای تسهیلات این بخش در نظر گرفته می‌شود کم است؛ سعی بر این شده که به اکثر این قشر هم تسهیلات پرداخت کنیم، در مورد مسئله حین کرونا نزدیک به 350 میلیون تومان کمک بلاعوض پرداخت و همچنین جیره غذایی برای تولید کنندگان فعال در نظر گرفته شد؛ همچنین از محل تسهیلات کرونا وام 12 میلیونی برای بیمه شدگان و وام 6 میلیونی برای صنعتگران که کارت صنعت داشتند پرداخت شد.

وی افزود: در حوزه بیمه صنعتگران بیمه عشایر روستایی وجود دارد که محدودیتی ندارد هزینه آن کم است و تنها تفاوت آن با بیمه تأمین اجتماعی این است که دفترچه ندارد ولی بیمه تأمین اجتماعی برای صنعتگران به‌صورت سهمیه‌ای است که شاید سالیانه 40 تا 50 نفر باشد که برای افرادی که فعال واقعی و مستمر هستند بیمه می‌شوند.

شناسه خبر 48075