شناسه خبر:48115
1400/8/18 08:35:11

سپهرغرب، گروه خبر: سرپرست معاونت امور توانبخشی بهزیستی استان همدان با بیان اینکه 15 هزار و 59 توان‌یاب بهزیستی استان در طرح توانمندسازی (سی‌بی‌آر) شناسایی شده‌اند، گفت: از این تعداد هشت هزار و 400 نفر خدمات و مستمری دریافت می‌کنند.

«سیاوش رهبر» روز دوشنبه اظهار کرد: طرح توانمندسازی یا سی‌بی‌آر (CBR) از سال 74 و در راستای خدمات‌دهی بهتر به نیازمندان زیر پوشش بهزیستی در سطح روستاها با همکاری تسهیل‌گران محلی، بهورزان، دهیاران و سایر گروه‌های اجتماعی آغاز شده است.

وی با بیان اینکه سی‌بی‌آر از طرح‌های کلیدی سازمان بهزیستی در بخش روستایی است که دو درصد از کل اعتبارات سازمان بهزیستی را به خود اختصاص داده است، ادامه داد: خدماتی همچون حمایت‌های اجتماعی، کمک‌های استادشاگردی برای پایداری و حفظ و آموزش شغل، مناسب‌سازی محل زندگی، حمایت‌های اجتماعی، کمک‌های موردی به مددجویان نیازمند در مناطق روستایی و محروم، از خدمات ارائه‌شده در این طرح است.

سرپرست معاونت امور توانبخشی بهزیستی استان همدان اظهار کرد: ارجاع به سطوح بالاتر دستگاه‌های دیگر و در اختیار گذاشتن لوازم کمک‌توانبخشی، از دیگر خدمات این طرح است که در 11 مرکز استان به همت تسهیلگران و دهیاران و اعضای شوراهای روستایی در روستاها محقق شده است.

رهبر خاطرنشان کرد: این مددجویان پس از طی مراحل مشاوره و خدمات تخصصی در منزل و مراکز، می‌توانند در راستای توانمندسازی خود و خانواده گام بردارند.

وی برگزاری چهار دوره آموزش روش‌های تسهیلگری با اساتید مجرب را نشانه‌ عزم جدی مسئولان بهزیستی و داشتن برنامه‌ اساسی برای این موضوع دانست و گفت: این دوره‌های آموزشی برای خدمت‌رسانی، آموزش آخرین روش‌های تسهیلگری و ارتباط با جامعه روستایی برای تسهیلگران میانی، محلی و داوطلبان محلی در شهرستان‌های کبودراهنگ، تویسرکان، نهاوند و همدان برگزار شده است.

تعداد معلولان زیر پوشش سازمان بهزیستی در استان همدان 45 هزار و 530 نفر است که بیشترین تعداد مربوط به شهر همدان با 17 هزار و 636 نفر و فامنین با یک‌هزار و 332 معلول است و 60 درصد آن‌ها را مرد و 40 درصد را زنان تشکیل می‌دهند.

حدود یک‌سوم جمعیت استان همدان به‌صورت مستقیم و غیر مستقیم از خدمات حمایتی و درمانی سازمان بهزیستی استفاده می‌کنند.

استان همدان حدود یک میلیون و 800 هزار نفر جمعیت دارد.

شناسه خبر 48115