شناسه خبر:48384
1400/8/24 08:53:35

سپهرغرب، گروه خبر: نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان با بیان اینکه گرانی کتاب آزاردهنده است از خیرین کتابخانه‌ساز خواست که در حوزه نرم افزاری و تهیه کتاب نیز ورود کنند.

حجت الاسلام و المسلمین حبیب الله شعبانی روز یکشنبه در آیین رونمایی از پوستر هفته کتاب با قدردانی از خیرین کتابخانه‌ساز افزود: لذت مطالعه با هیچ چیز قابل مقایسه نیست و مطالعه در مسائل خانوادگی، اعتقادات، تعاملات اجتماعی و کاهش آسیب‌های اجتماعی موثر است.

وی اظهار کرد: قرآن کریم با مسأله قرائت و علم آغاز می‌شود و واژه‌هایی مانند خواندن، علم و دانش در تعالیم دینی ما فراوان به کار رفته است.

حجت الاسلام و المسلمین شعبانی موثقی با بیان اینکه بهترین و با نشاط ترین فعالیت‌ها، گردش در کتابخانه‎‌های قفسه باز است افزود: ارتباط با کتاب نشاطی بی نظیر برای انسان ایجاد می‌کند و در رشد و تعالی انسان تأثیر گذار است، به طوری که تجربه نشان می‌دهد افرادی که به کتاب و کتابخوانی علاقه مند هستند آسیب‌های فکری و اجتماعی کمتری دارند.

نماینده ولی‎ فقیه در استان همدان تصریح کرد: کشوری با این سابقه فرهنگی و تمدن بزرگ، امروز به جایی رسیده است که آمار میزان مطالعه راضی کننده نیست و حتی نگران کننده هم هست.

حجت الاسلام و المسلمین شعبانی خاطرنشان کرد: باید به حال کتابداران غبطه خورد که همواره با کتاب مأنوس هستند و این قشر باید نسبت به دیگران به مطالعه بیشتر اهمیت دهند.

وی اظهار داشت: مطالعه گنجینه کتاب‌ها تجربیاتی به آدمی می‌آموزد، که اگر خودش دنبال آنها برود ممکن است 20 سال و بیشتر زمان نیاز داشته باشد اما کتاب این تجربه را در چند روز به انسان‌ها منتقل می‌کند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان نیز با بیان اینکه امسال در بیست و نهمین دوره هفته کتاب هزار و 150 برنامه فرهنگی ترویجی در استان برگزار می‌شود گفت: از ابتدای سال تاکنون بیش از هشت هزار فعالیت فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی سراسر استان همدان برگزار شده است.

«عاطفه زارعی» با بیان اینکه در جشنواره کتابخوانی رضوی تاکنون بیش از 25 هزار نفر شرکت کردند افزود: استقبال خوبی از این جشنواره را شاهد هستیم و امیدواریم که تا پایان آذرماه افراد بیشتری از مردم استان در این رویداد فرهنگی شرکت کنند.

وی با اشاره به اینکه برنامه هفته کتاب با غبارروبی از مزار شهدا و تجدید میثاق با آرمان‌های شهدا و امام شهدا در 22 آبان ماه آغاز شد تصریح کرد: یکی از دغدغه‌های ما ارائه خدمات به مناطقی است که زیر ساخت‌های فرهنگی برای برگزاری و انجام برنامه‌های حوزه کتاب و کتابخوانی را ندارد و به همین منظور «کاروان دوستی با کتاب» راه اندازی شد تا خدمات کتابخانه‌ای را به نقاط فاقد کتابخانه عمومی ببرد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان ادامه داد: بنابراین در نخستین گام این کاروان به روستاهای بخش شیرین سو شهرستان کبودراهنگ رفت و همه همکاران و گروه‌ها به صورت جهادی به اجرای این برنامه پرداختند.

زارعی با اشاره به اینکه در 30 آبان ماه از کتابداران برتر تقدیر می‌شود خاطرنشان کرد: هر سال در سطح کشور رتبه‌های برتر به استان همدان اختصاص داده می‌شود و امسال نیز سه رتبه برتر به استان همدان رسیده است.

وی با بیان اینکه از اواخر شهریورماه کتابخانه‌ها دیگر به طور مستمر به ارائه خدمات پرداختند گفت: افراد می‌توانند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و ارائه کارت واکسیناسیون از این خدمات بهره ببرند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با اشاره به اینکه از سال گذشته تاکنون 9 کتابخانه در روستاها و شهرهای استان با همکاری خیرین حقیقی و حقوقی افتتاح شده است افزود: 2 کتابخانه با همکاری بانک پاسارگاد در روستاهای پرجمعیت شهرستان همدان احداث خواهد شد.

زارعی افزود: در هفته کتاب نخستین پانسیون خصوصی مطالعاتی با مجوز نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با 800 متر زیربنا افتتاح خواهد شد.

وی تصریح کرد: جشن یار پنجاه ساله برای هفت کتابخانه عمومی در سطح استان همدان که بیش از پنجاه سال سابقه دارند برگزار می‌شود و اکنون قدیمی‌ترین کتابخانه استان، کتابخانه مدنی در شهرستان تویسرکان است.

پوستر هفته کتاب روز یکشنبه در دیدار اعضای ستاد بزرگداشت هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار با نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه همدان رونمایی شد.

شناسه خبر 48384