شناسه خبر:49340
1400/9/15 09:14:32

سپهرغرب، گروه خبر: امام‌جمعه همدان گفت: باید تمام مصوبات شورای فرهنگ عمومی در عرصه مدیریت فرهنگی استان، شکل الزام‌آور و قانونی پیدا کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حبیب‌الله شعبانی‌موثقی ظهر روز گذشته در شورای فرهنگ عمومی استان همدان با اشاره به اینکه مصوبات این شورا در عرصه اجرا با برخی ابهامات روبه‌رو است، اظهار کرد: اخیراً براساس تصمیم مجموعه‌های بالادستی مقرر شده تا با رفع این ابهامات، تمام مصوبات شورای فرهنگ عمومی در عرصه مدیریت فرهنگی استان، شکل الزام‌آور و قانونی پیدا کند.

وی با بیان اینکه به‌لحاظ شرایط موجود در گذشته شورای فرهنگ اثرگذاری لازم در جامعه را نداشته است، بیان کرد: اگر این اتفاق رخ دهد و مصوبات شکل قانونی به خود بگیرد، شورا می‌تواند به‌عنوان یک فعال اصلی و کنشگر در حوزه فرهنگ نقش‌آفرینی کند.

امام‌جمعه همدان با اشاره به تصویب سند فرهنگی و سند قرآنی استان در جلسه، ابراز کرد: یکی از اولویت‌ها و نکات ضروری در رابطه با سند فرهنگی و با توجه به برخی از آسیب‌های اجتماعی، لزوم توجه به مسئله نشاط اجتماعی در برنامه‌ها است.

وی با تأکید بر اینکه مسئولان باید نسبت به سند راهبردی فرهنگی و قرآنی توجه ویژه‌ای داشته باشند، گفت: سند راهبردی فعالیت‌های قرآنی استان در سه بخش آموزش عمومی، تبلیغ و ترویج و پژوهش و آموزش‌های عالی تدوین و در هر بخش نیز وظایف دستگاه‌های متولی به تفکیک تعیین شده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی با اشاره به اینکه تدوین سند قرآنی استان با ساعت‌ها کار کارشناسی توسط اساتید و پژوهشگران همراه بوده است، بیان کرد: آنچه امروز باید به آن توجه کنیم، لزوم اجرای اسناد و پیگیری آن‌ها است؛ چراکه در کشور اسناد بسیاری وجود دارد، اما در مرحله اجرا اثری از آن‌ها مشاهده نمی‌کنیم.

وی افزود: به‌عنوان مثال با وجود آنکه سند مهندسی فرهنگی کشور در سال‌های 92 و 93 توسط دو رئیس‌جمهور ابلاغ شده، اما تا به امروز به مرحله اجرا نرسیده است.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان همدان با بیان اینکه برای رفع این مشکل در اسناد فرهنگی و قرآنی استان کمیته‌ای تحت عنوان نظارت و رصد طراحی شده است، اظهار کرد: این کمیته موظف است تا به‌صورت مستمر نحوه و میزان اجرایی شدن اسناد توسط مسئولان را مورد بررسی قرار دهد.

وی با تأکید بر اهمیت توجه به اجرا شدن این اسناد، گفت: یکی از شاخصه‌های ارزیابی مدیران در آینده، میزان توجه و اجرایی کردن همین مصوبات شورا خواهد بود.

شناسه خبر 49340