شناسه خبر:50712
1400/10/14 11:05:53

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون 967 فقره پرونده تخریب و تصرف عدوانی در راستای اجرای مفاد ماده 55 تشکیل و 568 هکتار از اراضی طبیعی استان با صدور حکم قضائی رفع تصرف شد.

سعدی نقشبندی اظهار کرد: این میزان اراضی رفع تصرف شده بر اساس آرای اجرایی صادره واحدهای اجرای احکام دادگستری شهرستان‌ها انجام شده است.

وی اضافه کرد: در اجرای ماده 55 قانون حفاظت از جنگل‌ها و مراتع یک هزار و 416 پرونده در مدت یاد شده برای تخریب و تصرف عدوانی در سطح یک‌هزار و 529 هکتار تشکیل شد.

مدیرکل کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان افزود: در این مدت در چارچوب جرائم و تخلفات ماده 42 قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع در خصوص قطع درختان، 147 فقره پرونده به مراجع قضائی ارسال شد.

نقشبندی با بیان اینکه برابر ماده 20 «قانون هوای پاک»، مرتکبین به جزای نقدی و حبس محکوم خواهند شد افزود: علاوه بر این بر اساس قانون، آتش زدن درختان جنگلی، بوته‌ها و بقایای گیاهی در مزارع و باغات جرم محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: در حال حاضر 10 هزار و 149 فقره پرونده جرائم و دادخواست در حوضه اراضی ملی در دادگستری در حال رسیدگی است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: در شرایط مطلوب برای صیانت و حفاظت از هر 10 هزار هکتار جنگل و هر 50 هزار هکتار مرتع به تفکیک به یک نیروی آموزش دیده و متخصص نیاز است انتظار می‌رود خود مردم و فعالان منابع طبیعی نیز به عنوان حافظان انفال الهی در این خصوص همکاری و مشارکت فعالانه در حفاظت از منابع طبیعی داشته باشند تا بتوان این ثروت‌های خدادادی را به خوبی حفاظت کرد.

نقشبندی ضمن دعوت مردم به مشارکت فعالانه در امر حفاظت از منابع طبیعی به عنوان بزرگ‌ترین سرمایه ملی از شهروندان خواست گزارش تخریب، آتش‌سوزی و تصرف اراضی ملی را 24 ساعته به سامانه‌های 1504 و 139 یگان حفاظت جنگل و مرتع گزارش دهند.

از مجموع 81 هزار بهره‌بردار عرصه‌های منابع طبیعی در کردستان 67 هزار خانوار بهره‌بردار بخش مراتع و 14 هزار بهره بردار عرصه جنگلی هستند.

از مساحت دو میلیون و 937 هزار هکتاری استان کردستان، بیش از 374 هزار هکتار آن را جنگل تشکیل می‌دهد، جنگل‌های این استان که جزو جنگل‌های زاگرس شمالی به حساب می‌آیند، در طول بیش از 50 هزار سال گذشته تشکیل شده و به لحاظ محافظت از منابع آب و خاک، تولید محصولات فرعی، ذخایر ژنتیکی، مصارف درمانی، توانایی‌های اکوتوریستی و ارزش‌های زندگی، دارای اهمیت زیادی است.

جنگل‌های این استان که بخشی از جنگل‌های غرب کشور را تشکیل می‌دهد بیشتر اطراف شهرهای بانه و مریوان واقع شده است و بعد از جنگل‌های شمال کشور در رتبه دوم اهمیت قرار دارند.

شناسه خبر 50712