شناسه خبر:56551
1401/3/24 09:11:00

سپهرغرب، گروه اقتصادی - طاهره ترابی‌مهوش: میدان بار همدان بار‌انداز محصولات کشاورزی؛ ظرفیتی است که می‌تواند مرکز ثقل شبکه توزیع این نوع محصولات در غرب کشور باشد اما ظاهراً ضعف امکانات اولیه و میدان‌داری معتادان این فرصت اقتصادی را برای همدان به تهدید تبدیل کرده است.

امروزه میادین اصلی میوه و تره‌بار به‌عنوان تأمین‌کننده اصلی میوه و صیفی‌جات در یک شهر به‌حساب می‌آیند و رعایت نظم و بهداشت در این اماکن به‌شدت بیشتری لازم‌الاجرا است به نحوی که روزانه شاهد مراجعه تعداد زیادی از کسبه و تولیدکنندگان به این میادین هستیم به همین خاطر این موضوع یکی از مهم‌ترین مسئله‌ها در شهرهای مختلف کشور مد نظر مسئولان قرار گرفته است.

با توجه به اینکه همدان به‌واسطه داشتن ظرفیت‌های بی‌بدیل در حوزه کشاورزی و باغداری به‌عنوان یکی از تولیدکنندگان محصولات کشاورزی به‌شمار می‌رود و از طرفی میدان تره‌بار این شهر به دلیل شرایط جغرافیایی و دارا بودن ظرفیت اقتصادی قوی در منطقه پذیرای تاجران و افراد غیر بومی زیادی است که می‌طلبد مسئولان متولی بیشتر به این موضوع توجه کنند.

اما متأسفانه با وجود تمامی هشدارها طی یک دهه گذشته میدان میوه‌ و تره‌بار همدان با قدمت 50 ساله به‌عنوان قطب تجارت استان از وضعیت اسف‌باری برخوردار است و شاهد کمبودهای زیادی در این محل بسیار مهم، هستیم.

وضعیت نامناسب زیرساختی میدان میوه‌ و تره‌بار و نبود متولی خاص گلایه‌مندی‌های شدیدی از سوی کسبه و همچنین همشهریان به وجود آورده به نحوی که شاهد بروز مشکلات بسیار زیادی در این مجموعه هستیم.

از مهم‌ترین مشکلات میدان میوه و تره‌بار همدان می‌توان به سیطره معتادان، وجود ترافیک سنگین، کمبود شدید زیرساخت‌هایی همچون راه دسترسی، پارکینگ، آب شرب و نیز سرویس‌های بهداشتی، زباله‌دان‌ها، امکانات رفاهی و سایر موارد اشاره کرد که هرکدام مرثیه‌ای بلند را طی این سال‌ها برای بارفروشان به یادگار گذاشته است.

حال آنکه سال 99 در بازدیدی که فرماندار به همراه دادستان از مجموعه داشتند قرار شد ساماندهی این مجموعه تا آماده شدن زیرساخت جدی در کوتاه‌ترین زمان ممکن از سوی شهرداری و دیگر متولیان امر در دستور کار قرار گیرد اما با وجود قول‌های متعدد مسئولان همچنان مشکلات موجود در این مجموعه پابرجاست و همین موضوع باعث شده که بارفروشان و نیز خرده‌فروشان میدان مرکزی شهر از بلاتکلیفی میدان میوه و تره‌بار همدان و عدم رسیدگی به وضعیت آن به‌شدت گلایه‌مند باشند.

بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع برآن شدیم تا گفت‌و‌گویی با حسین قاسملو؛ رئیس اتحادیه میدان‌بار همدان و نیز حسن خانجانی؛ دادستان همدان ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

رئیس اتحادیه بارفروشان همدان با لحنی عصبانی و گلایه‌مند با تأکید بر اینکه هیچ‌یک از مشکلات پیش ‌روی میدان‌باری‌های همدان مرتفع نشده است تشریح کرد: متأسفانه چندین‌بار در جلسات مختلف و نیز بازدید‌هایی که از مجموعه، صورت گرفته مشکلات را بیان کردیم اما تنها چشم گفتن‌ها در جلسات را شاهد هستیم.

حسین قاسملو با تأکید بر اینکه شهردار همدان هیچ جایگاهی برای میدان‌بار و فعالان آن در شهر قائل نیست گفت: یک هفته پیش با توجه به عملیاتی نشدن وعده به همراه رئیس هیئت امنای میدان بار؛ سید عباس وفا به دادستان مراجعه کردیم.

وی با تأکید بر اینکه وی در حضور ما با شهردار صحبت و خواهان رسیدگی به مشکلات میدان بار شد اما شهردار هیچ عکس‌العمل و اقدامی طی این مدت نداشته است، افزود: اکنون بدیهی‌ترین خدمات همچون حمل زباله هم از این مکان انجام نمی‌شود.

رئیس اتحادیه بارفروشان همدان با تأکید بر اینکه شرایط به‌گونه‌ای اسفبار است که می‌خواهیم به همکاران بگوییم دیگر نسبت به پرداخت دارایی و عوارض اقدام نکنند گفت: سؤال من این است که ما بارفروشان جزو شهروندان این شهر با توجه به اینکه از اغلب شهروندان بیشتر زحمت کشیده و خدمات‌رسانی می‌کنیم محسوب نمی‌شویم؟

قاسملو با بیان اینکه در حال حاضر حتی آب شرب مورد نیاز میدان بار تأمین نشده اذعان کرد: حتی نیروی انتظامی به کمک ما نمی‌آید.

وی با اشاره به اینکه تمامی معتادان شیشه‌ای شهر اعم از زن و مرد دور میدان بار همدان را قرق کرده‌اند، تشریح کرد: شرایط به گونه‌ای است که رانندگان بومی و غیر بومی شب‌هنگام امنیت ندارند و گاهی پیش آمده که چاقو روی گلویشان گذاشتند تا مجبور ‌شوند و بخشی از بار خود را به آن‌ها بدهند.

وی افزود: دیگر امیدی به ساماندهی اینجا ندارم تصمیم به فروش غرفه و ترک محل گرفته‌ام زیرا نمی‌توان این محیط را برای کاسبی امن قلمداد کرد.

دادستان همدان نیز با بیان اینکه در میدان تره‌بار برای گشایش بیشتر و فرار از تنگنا به‌عنوان یکی از موضوعات ساماندهی، پیشنهاد ایجاد راه خروجی را دادیم که در کمیسیون 100 رأی تخریب دیوار، دریافت کردیم و به‌دنبال اجرای حکم بودیم که معارض رفت و از دیوان عدالت اداری رأی توقف اجرا را گرفت، اذعان کرد: البته بنا به رویه موجود از دیوان نتیجه‌ای نخواهد گرفت و دیوار تخریب می‌شود.

حسن خانجانی با تأکید بر اینکه برای میدان بار جدید نیز بنا بر مشکلات حقوقی موجود یکسری کارها در دستور کار قرار گرفته، تصریح کرد: این کارها را بر اساس مشکل پیش روی میدان بار فعلی تسریع خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه برای تأمین امنیت میدان تره‌بار، نیروی انتظامی ورود خوبی داشته اذعان کرد: در این زمینه برنامه‌ریزی خوبی را در دستور کار قرار داده و چندین طرح را نیز در این نقطه از شهر به اجرا درآورده پس موضوع ناامنی در این منطقه بسیار کمرنگ‌تر از گذشته است.

وی با تأکید بر اینکه مشکل آب و انتقال زباله میدان تره‌بار نیز تا حدود بسیار زیادی حل و فصل شده خاطرنشان کرد: بنده پیگیری لازم را برای حل کامل مشکلات خواهم داشت.

آنچه از تبیین جایگاه میادین تره‌بار به‌دست می‌آید این مراکز به‌عنوان بخش مهمی از چرخه توزیع محصولات کشاورزی عمل کرده و تأثیر بسزایی در تنظیم بازار محصولات کشاورزی دارند؛ در واقع این میادین نقشی دوگانه دارند. از یک طرف نقش حمایتی خود را به‌عنوان بازاری برای محصولات کشاورزی نسبت به تولیدکنندگان داشته و از طرف دیگر سبب به تعادل رسیدن قیمت‌ها و عرضه محصولات با قیمت‌های مناسب برای مصرف‌کنندگان می‌شوند.

فعالیت میادین میوه و تره‌بار سبب خواهد شد تا در شرایطی رقابتی؛ محصولات با قیمتی مناسب و با کیفیت عرضه گردد که این مهم، منافع مصرف‌کنندگان را به همراه خواهد داشت زیرا آنان در شرایط رقابتی محصولات را با کیفیت بهتر و قیمت کمتر و مناسب‌تری دریافت خواهند کرد. در واقع یک میدان تره‌بار استاندارد چنین نقش مهمی را در چرخه اقتصادی شهر و کشور خود می‌تواند ایفا کند اما همان‌طور که گفته شد یک میدان تره‌بار استاندارد که هر یک از اجزاء سخت‌افزاری و نرم‌افزاری آن در جایگاه خود به‌درستی ایفای نقش کنند این‌گونه است درباره میدان تره‌بار همدان البته اساتید فن باید ارزیابی کنند که این بارانداز محصولات کشاورزی که از اهمیت خاصی در غرب کشور برخوردار است چقدر با شاخصه‌های یک مرکز توزیع محصولات کشاورزی همخوانی دارد اما آنچه در یک نگاه سطحی باعث می‌شود هر ناظر منصفی وضعیت اسفناک بازار میوه و تره‌بار همدان را تأیید کند تراکم مشکلات زیرساختی، اجتماعی و بهداشتی است که هر روز بیش از گذشته خودنمایی کرده و عرصه را بر فعالان میدان تنگ‌تر می‌کند به نحوی که تا یکی دو سال گذشته میدان‌داران از دله‌دزدی معتادان شکایت داشتند اما اکنون اهالی دود و دم این منطقه به آن سطح از پیشرفت و امنیت دست یافته‌اند که چاقو زیر گلوی کامیون‌داران می‌گذارند از سوی دیگر هنوز این مجموعه پرتردد پارکینگ ندارد و جناب شهردار همچنان زباله میدان را با فاصله زمانی زیاد جمع‌آوری می‌کند؛ این وضعیت در واقع به ما نشان می‌دهد این مرکز اقتصادی کمترین امکانات برای ارائه خدمات قابل قبول را ندارد آن‌وقت چگونه می‌توان از این مجموعه انتظار داشت محصول کشاورزی را با کمترین هدررفت و در شرایط مناسب نگهداری و توزیع نمایند.

به این وضعیت آشفته اضافه کنید پروژه نیمه‌کاره میدان تره‌بار جدید را که از سال 1392 قرار است میزبان معاملات بارفروشان همدان باشد و تأمین‌کننده نیاز غرب کشور اما بعد از گذشت قریب به یک دهه تازه به نقطه‌ای رسیده‌ایم که تلاش می‌کنیم سرمایه‌گذار خلع ید شده و این پروژه حیاتی شهرستان همدان را به دست سرمایه‌گذار دیگری بسپاریم شاید بختش باز شود و میدان بار همدان مأمن استانداردی بیابد این موارد و مشکلات متعدد در این پروژه ما را به این جمع‌بندی می‌رساند که لازم است مسئولان استان و شهرستان برای تأمین امنیت غذایی مردم هم که شده کمی اقتدار به خرج داده و هر یک از متولیان امر برای ایجاد حداقل امکانات در میدان بار قدیم و تعیین تکلیف پروژه میدان بار جدید را پای کار آورند.

شناسه خبر 56551