شناسه خبر:56982
1401/4/4 08:44:53

سپهرغرب، گروه خبر: استاندار کرمانشاه با اشاره به نقش بسزایی که بازاریان و اصناف در پیروزی انقلاب اسلامی داشته‌اند و شهدای زیادی که در دوران دفاع مقدس تقدیم کرده‌اند، گفت: اصناف و بازاریان در سال‌های بعد از انقلاب و جنگ تحمیلی نیز همواره در سخت‌ترین شرایط و بزنگاه‌های حساس کشور پای نظام و انقلاب ایستاده‌اند.

« بهمن امیری مقدم» در همایش تجلیل از چهره‌های شاخص اصناف کرمانشاه در سرسرای اتاق بازرگانی استان با تبریک روز ملی اصناف به اصناف و بازاریان از تمام خدمات و کمک‌های مومنانه و معیشتی بازاریان به اقشار ضعیف جامعه در شرایط سخت اقتصادی و بحران‌های مانند زلزله و سیل تقدیر کرد و اصناف را پل ارتباط قوی بین دولت و مردم دانست.

وی در ادامه به سابقه درخشان، تجار و بازاریان در کمک به مردم به ویژه مستعضفان در طول تاریخ اشاره کرد و گفت: اصناف و بازاریان در گذشته امین‌ محلات بودند و خیلی از امور و مشکلات محله‌ها بدست آنها حل می‌شد.

امیری مقدم در بخش دیگر از صحبت‌های خود با اشاره به گرانی‌ها و تورم و شرایط سخت اقتصادی از اصناف خواست بر فعالیت هم صنفی‌ها خوشان خود نظارتی داشته باشند و کاری نکنند از جاهای دیگر بر فعالیت آنها نظارت و بازرسی شود، زیرا جریمه و پلمب زیبنده نیست.

وی بر مشتمری مداری اصناف تاکید کرد و گفت: نگذارنیم در این شرایط سخت مردم اذیت شوند.

استاندار کرمانشاه با اشاره به بحث داغ مالیات بین بازاریان و اصناف و معافیت یک میلیونی اصناف به خواست رئیس جمهور بیان داشت: باید در این خصوص بیشتر به دنبال دانه درشت‌های مالیات گریز باشیم نه آن مغازه دار زیر پله‌ای.

امیری‌مقدم در بخش دیگر از صحبت‌های خود به سخنان مقام معظم رهبری در روز گذشته اشاره کرد و گفت: مردم در این شرایط نیاز به آرامش دارند و هرکس مردم را از آینده ناامید کند و چه بدانند و چه ندانند و چه بفهمد و چه نفهمد با دشمنان همکاری کرده است.

وی تاکید کرد: دشمنان با تمام توان به میدان آمدند که مردم را از مسئولان و نظام ناامید کنند، بنابراین در این ارتباط جهاد تبیین بر همه مسئولان، علما، اساتید، اصناف یک تکلیف است، دستاوردهای نظام را تبیین کنند، به مردم بگویند قبل از انقلاب چه بودیم و الان در همه عرصه‌ها حرف برای گفتن داریم.

استاندار کرمانشاه در ادامه با اشاره به نشست‌های اقتصادی روزهای اخیر مدیران ارشد استان در آستانه سفر رئیس جمهوری به کرمانشاه گفت: این سفر برای استان مطمئنا آورده‌های خوبی خواهد داشت.

سردار سرتیپ پاسدار «بهمن ریحانی» فرمانده سپاه نبی اکرم (ص) استان کرمانشاه اظهار کرد: تجار و بازاریان در جامعه ما در طول تاریخ همواره معتمد محله و محل رجوع مردم برای حل مشکلات، داوری‌ها و تحقیق و کمک به نیازمندان و درراه‌ماندگان بوده‌اند.

فرمانده سپاه استان کرمانشاه با اشاره به میلیارد‌ها تومان کمک مومنانه اصناف و بازاریان به اقشار ضعیف جامعه در بحران شیوع ویروس کرونا، گفت: بازاریان و اصناف همواره در بدترین چالش‌های مالی و اقتصادی، برای کمک به مردم به میدان آمده‌اند و مجاهدانه و انقلابی عمل کرده‌اند.

وی اضاف کرد: کاسبان و تجار در گذشته برای کسب روزی حلال سعی می‌کردند با مبانی فقه آشنا باشند و در خلق و خوی و ادبیات صحبت با مشتریان، براساس اعتقادات و منش دینی رفتار کنند.

سردار ریحانی به سابقه درخشان بازاریان و اصناف استان کرمانشاه در پویش کمک مومنانه اشاره کرد و گفت: انصافا بازارایان و اصناف کرمانشاه همیشه در سختی‌ها و چالش‌های اقتصادی و بحران‌ها مانند سیل، زلزله و شیوع بحران کرونا، یاور و غمخوار مردم بودند.

وی اصناف کرمانشاه را جزو بهترین اصناف کشور دانست و گفت: در موضوع جراحی اقتصادی کشور، بازاریان کرمانشاهی با وجود نارضایتی؛ اما به خیابان نیامدند و با دشمنان که خواستار تعطیل بازار بودند، همکاری نکردند و پای انقلاب اسلامی ایستادند که این موضوع جای تقدیر دارد.

فرمانده سپاه استان کرمانشاه با اشاره به حیله پلید دشمنان و سوءاستفاده آن‌ها از وضعیت اقتصادی مردم، گفت: دشمنان نظام جمهوری اسلامی ایران را با برخی تصاویر گزینشی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در شبکه‌های معاند و مجازی به مقایسه می‌گذارند که مردم را از نظام ناامید و دلسرد کنند. آن‌ها همچنین می‌خواهند مفسدان فی‌الارضی که مردم ایران آن‌ها را با اهدای هزاران شهید از کشور بیرون کردند را دوباره معرفی کنند؛ اما اگر آن‌ها خوب بودند، چرا مردم ایران انقلاب کردند و چرا این همه شهید دادیم.

سردار ریحانی با اشاره به توان جمهوری اسلامی ایران در همه عرصه‌های علمی، سیاسی و نظامی و دیگر مباحث، گفت: باید برای مردم تبیین شود که امروز ما در جهان چه عظمت و جایگاهی داریم و دستاورد‌های نظام باید به مردم بازگو شود تا مردم با دید واقعی به موضوعات نگاه کنند.

وی با تبریک روز اصناف، از بازاریان و اصناف خواست با مردم و مشتری‌ها، با صبوری و روی خوش برخورد کنند؛ زیرا مردم در این روز‌ها در شرایط سخت معیشتی هستند.

رئیس اتاق اصناف کرمانشاه با اشاره به تبعات جدی ریزگردها در بازار کرمانشاه، گفت: گرد و غبار بازار کرمانشاه را فلج کرده است.

رضا سلیم ساسانی با اشاره به شرایط سختی که طی 2.5 سال اخیر به دلیل شرایط بیماری کرونا به اصناف تحمیل شد، افزود: این شرایط مختص به کرمانشاه نبود و تمام کشور با آن درگیر بودند.

وی معضل مهم دیگری که اکنون اصناف را درگیر کرده و مختص به کرمانشاه و چند استان دیگر است را پدیده ریزگردها دانست و عنوان کرد: در روزهایی که با گرد و خاک مواجهیم، نه بازارایان رمقی برای رفتن به مغازه دارند و نه مردم به بازار می‌آیند که خریدی انجام دهند.

رئیس اتاق اصناف کرمانشاه خواستار در نظر گرفتن معافیت‌های مالیاتی برای بازاریان کرمانشاه که با این شرایط سخت مواجهند شد و تاکید کرد: تقاضا داریم این موضوع حتما در سفر رئیس جمهور به کرمانشاه مطرح شود.

ساسانی از همراهی خوب اصناف کرمانشاه در جراحی اقتصادی دولت و حذف ارز 4200 تومانی هم یاد کرد.

وی در ادامه از وجود 35 هزار واحد صنفی در کرمانشاه در قالب 58 اتحادیه صنفی خبر داد و خاطرنشان کرد: در سراسر کشور اصناف سهم 17 درصدی از تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص می‌دهند.

مجتبی صفایی نائب رئیس اتاق اصناف کرمانشاه نیز از مشکلاتی که اصناف در حوزه مالیات با آن مواجهند یاد کرد و افزود: اینکه یک ممیز مالیاتی برای مالیات یک واحد صنفی رقم سه برابر بیشتر از نرخ واقعی را لحاظ می‌کند و صاحب مغازه باید یک سال بدود تا با سند میزان مالیات واقعی خود را ثابت کند، پذیرفتنی نیست.

وی خواستار در نظر گرفتن روش‌های بازدارنده برای ممیزین مالیاتی شد تا چنین مشکلاتی برای بازاریان رخ ندهد.

نائب رئیس اتاق اصناف ایران با بیان اینکه اصناف مقید به پرداخت مالیات هستند، تاکید کرد: اما درخواست ما این است که به جای تمرکز بر واحدهای کوچکی که به صورت منظم اظهارنامه مالیاتی خود را ارائه می‌دهند، بر فرارهای مالیاتی بزرگ تمرکز شود.

صفایی با بیان اینکه یک میلیون واحد صنفی کشور نزدیک به 10 هزار میلیارد تومان پرداخت مالیات دارند، یادآور شد: این در حالیست که 30 شرکت بزرگ 12 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی داشتند.

وی در ادامه از همراهی همیشگی بازاریان چه در ایام بیماری کرونا و چه در سایر موارد یاد کرد و ادامه داد: در استان کرمانشاه و در ایامی که بیماری کرونا شیوع داشت، در شرایطی که بازاریان درآمد چندانی نداشتند اما نیم میلیارد تومان کمک مالی به نیازمندان کردند.

صفایی بازاریان را پایگاه دینی برای انقلاب اسلامی در بزنگاه‌های حساس دانست و تاکید کرد: نباید اجازه دهیم کم‌کاری عده‌ای به اعتبار اصناف خدشه وارد کند.

نائب رئیس اتاق اصناف کرمانشاه اصناف را بازوی محکمی برای خنثی سازی توطئه‌های دشمنان نیز دانست و گفت: در شرایطی که دشمن تلاش داشت با ایجاد التهاب در کشور اعتراضات مردمی را رقم بزند و آن را به کف بازار بکشاند، این توطئه با همراهی مردم و اصناف خنثی شد.

شناسه خبر 56982