شناسه خبر:61305
1401/7/23 23:44:14

سپهرغرب، گروه خبر: معاون نظارت و بازرسی اداره کل صنعت، معدن و تجارت ایلام گفت: عرضه‌کننده لوازم یدکی ملزم بر آن هستند تا کالای دارای کد رهگیری را عرضه کنند و کالا‌های بدون کد شناسایی جمع و با متخلفان برخورد قانونی می‌شود.

مهدی کاکاخانی اظهار کرد: عرضه‌کننده لوازم یدکی ملزم بر آن هستند تا کالای دارای کد رهگیری را عرضه کنند و کالا‌های بدون کد شناسایی جمع و با متخلفان برخورد قانونی می‌شود.

وی گفت: برای تحقق این الزام در استان ایلام 150 مورد بازرسی از واحدهای صنفی عرضه‌کننده لوازم یدکی انجام شده است و این بازرسی‌ها به جهت مقابله با قاچاق و تقلب در قطعات یدکی خودروها بوده که ثبت نشدن معاملات تجاری حوزه کالا‌های قطعات یدکی و مصرفی خودرو در سامانه جامع تجارت مشمول برخورد قانونی شده است.

معاون نظارت و بازرسی اداره کل صنعت، معدن و تجارت ایلام افزود: طرح مقابله با عرضه کالا‌های قاچاق و تقلبی در حوزه لوازم یدکی خودرو از 15 فروردین عملیاتی و سپس عرضه قطعات یدکی خودرو به بازار از 21 خرداد به داشتن کد رهگیری مشروط شد؛ از این تاریخ به بعد نیز واحد‌های صنفی از خرید اقلام بدون شناسه منع شدند. از 15 مرداد، ثبت «کد نقش» فعالان حوزه لوازم یدکی و قطعات خودرو در سامانه جامع تجارت الزامی شد البته فرصت شناسه دار کردن کالا‌ها و دریافت کد رهگیری تا نیمه مهرماه تمدید شده بود.

کاکاخانی تصریح کرد: از 16 مهرماه همه صنوف عرضه کننده لوازم یدکی ملزم شدند کالای دارای کد رهگیری را عرضه کنند و کالا‌های بدون کد شناسایی جمع و با متخلفان برخورد قانونی می‌شود.

وی افزود: برای فروش این کالا‌ها نیز فرصت زمانی تا 15 بهمن تعیین شده است و بعد از این تاریخ با توزیع این قبیل لوازم یدکی در بازار برخورد می‌شود.

به گفته معاون نظارت و بازرسی اداره کل صنعت، معدن و تجارت ایلام اجرای طرح با تشکیل 25 تیم گشت نظارتی در ایلام در حال اجرا و تاکنون در این بازرسی‌ها تعداد 19 فقره تخلف صنفی با ارزش ریالی 30.4 میلیون ریال تشکیل شده است.

کاکاخانی با اشاره به اقدامات تکمیلی اجرای این طرح افزود: با مشارکت صدا و سیمای مرکز استان تعداد سه برنامه فعالیت رسانه‌ای ضبط و در شبکه استانی پخش و همچنین با اتحادیه مرکز استان و شهرستان‌ها به‌منظور بهبود اجرای طرح اخذ کد شناسه و رهگیری بر روی کالاها نشست‌های تخصصی برگزار شده است.

شناسه خبر 61305