شناسه خبر:61589
1401/8/1 00:02:04

سپهرغرب، گروه خبر: نماینده ولی فقیه در استان همدان با انتقاد از اینکه ظرفیت‌ها و اماکن فرهنگی توسط برخی ادارات بی‌استفاده مانده است، گفت: اماکنی داریم که تبدیل به خرابه شده‌، اما در اختیار جوانان قرار داده نمی‌شود

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حبیب‌الله شعبانی‌موثقی بعد از ظهر روز گذشته در شورای فرهنگ عمومی استان همدان با بیان اینکه اتفاقات اخیر این موضوع را نشان داد که نسل جدید دارای ظرفیت‌های عظیمی است که باید به نحو احسن از آن‌ها استفاده کرد، اظهار کرد: باید ظرفیت‌های موجود شناسایی و مدیریت شود و آن‌ها را به سمت نقاط معنوی و مثبت حرکت داد.

وی با تأکید بر اینکه غفلت از این ظرفیت عظیم سبب خواهد شد دشمن از آن سوء استفاده کند، گفت: امروز باید به این سؤال پاسخ دهیم که کجا اجازه دادیم نسل جوان بدون هیچ دغدغه‌ای و در فضای صمیمانه با ما صحبت کند؟ جوانی که تنها گرفتار فضای مجازی است که با واقعیت‌های اجتماعی بسیار تفاوت دارد.

امام‌جمعه همدان با اشاره به اینکه باید شرایط را مدیریت کنیم، یادآور شد: ضروری است تا فضایی با نگاه تربیتی و فرهنگی برای سرگرمی و تخلیه هیجانات جوانان تعبیه شود.

وی خواستار استفاده از ظرفیت اردوگاه‌های تربیتی در استان شد و خاطرنشان کرد: الگوهای متفاوتی برای اجرا در اردوگاه‌ها در حوزه سخت‌افزاری شناسایی و طراحی شده، اما در محتوا نیازمند طراحی مجموعه‌ای تربیت‌محور با هدف استعداد‌یابی هستیم.

نماینده ولی فقیه در استان همدان افزود: نیازمند ایجاد اردوگاه‌هایی برای کار در حوزه نسل جوان و فعالیت به‌صورت تخصصی برای دختران و پسران هستیم.

وی با تأکید بر لزوم استفاده از مربیان دارای مهارت ارتباط‌گیری با نوجوانان، گفت: مربیانی که در این مراکز فعال هستند، باید توانایی ارتباط با نوجوان و پاسخگویی به شبهات را دارا باشند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی با اشاره به اینکه مربیان باید دائماً در اردوگاه حضور داشته باشند، عنوان کرد: در گام نخست باید به 10 مربی تخصصی برای انجام کار تربیتی و فرهنگی و ارتباط با نسل جوان آموزش داده شود.

وی با بیان اینکه بنای ما کمک به آموزش‌وپرورش است، یادآور شد: ما قدردان آموزش‌وپرورش و زحمات معلمان بوده و به دنبال آن هستیم تا در این مسیر به کمک آموزش‌وپرورش بیاییم.

رئیس شورای فرهنگ عمومی همدان با اشاره به آسیب‌های به‌وجودآمده پس از اغتشاشات، مطرح کرد: در این اتفاقات چندین میلیارد به بیت‌المال خسارت وارد شد، درحالی که اگر یک درصد از آن در اردوگاه‌ها و اماکن ورزشی و مسائل تربیتی هزینه شده بود، شاهد این آسیب‌ها نبودیم.

وی با گلایه از اینکه بسیاری از مواقع معطل بودجه می‌شویم و کاری انجام نمی‌شود، گفت: برای موفقیت در این عرصه نیازمند همراهی مجموعه مدیریتی استان هستیم.

امام‌جمعه همدان با بیان اینکه در برگزاری اردو‌ها می‌توان از ظرفیت مردمی استفاده شود، یادآور شد: پس از آنکه سخت‌افزار آماده شود، اجرای آن را به مجموعه‌های فرهنگی مردمی واگذار خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه شاهد احتکار ظرفیت‌های فرهنگی توسط برخی از نهادها هستیم که هیچ استفاده‌ای از آن‌ها نمی‌شود، گفت: انسان غصه می‌خورد که گاهی چندین میلیارد برای فلان ساختمان مصوب می‌شود که هیچ آورده‌ و فایده‌ای برای نسل جوان ندارد.

نماینده ولی فقیه در استان همدان با تأکید بر اینکه برخی از اماکن و نهادها تبدیل به خرابه شده و از آن‌ها استفاده‌ای نمی‌شود، یادآور شد: امروز زمان آن است که آموزش‌وپرورش، سازمان جوانان و نهادهای فعال در این حوزه را یاری کنیم.

وی خاطرنشان کرد: البته خود نهادها نیز موظف هستند همکاری کنند و مراکزشان را در اختیار دیگر نهادها قرار دهند و با یاد داشته باشیم همه ما عضو یک مجموعه مرتبط با هم هستیم و تمام امکانات موجود متعلق به مردم و قشر نوجوان است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی با بیان اینکه برخی از نهادها می‌توانند اماکن متعلق به خود در حاشیه شهر که استفاده‌ای از آن‌ها ندارند را به باشگاهی برای جوانان تبدیل کنند، گفت: چندین‌سال است که بعضی از خواهران به دنبال مکانی برای ایجاد محیطی جهت تفریح دختران هستند.

وی یادآور شد: بیان این مطالب در جلسه شورای فرهنگ به معنای درد دل نیست، بلکه اینجا فضای حل کردن مشکلات است؛ چراکه غیر از اینجا که همه مسئولان حضور دارند، کجا می‌توان این مشکلات را حل کرد؟

نماینده ولی فقیه در استان همدان اضافه کرد: این انتظار وجود دارد که همه دستگاه‌ها در این حوزه همکاری کنند و کار به جایی نرسد که در خطبه‌ها و یا رسانه‌ها مجموعه‌هایی که ظرفیت‌های فرهنگی را احتکار کرده‌اند، به مردم معرفی کنیم.

استاندار همدان نیز با بیان اینکه آموزش‌وپرورش باید به مسائل تربیتی بیشتر توجه کند، گفت: برنامه‌های آموزشی در اردوگاه‌های دانش‌آموزی مد نظر قرار گیرد.

علیرضا قاسمی‌فرزاد اظهار کرد: باید تمام توان خود را به‌کار بگیریم تا فرهنگ و اصالت همدان بیش‌ازپیش تقویت شود و در معرض آسیب قرار‌ نگیرد.

وی گفت: با توجه به اینکه فرهنگ عمومی کشور ترکیبی از مباحث ملی، مذهبی و اعتقادی است، باید تلاش شود این ترکیب حفظ شود.

استاندار همدان با بیان اینکه دشمن به دنبال این است که مذهب را در فرهنگ مردم ایران کم‌‌رنگ کند، افزود: شورای فرهنگ عمومی به دنبال تقویت و حمایت پایه‌های فرهنگ عمومی استان است.

وی اضافه کرد: آموزش‌وپرورش در کنار نهاد خانواده، از نهاد‌های فرهنگ‌ساز است و با توجه به مخاطبانی که دارد، علاوه‌بر آموزش، توجه به مسائل تربیتی که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است را باید در دستور کار قرار دهد.

قاسمی‌فرزاد گفت: از موضوعاتی که باید در‌ حوزه آموزش‌وپرورش مورد توجه قرار گیرد، برنامه‌های تکمیلی و آموزشی در اردوگاه‌های دانش‌آموزی است.

وی افزود: به معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی مأموریت داده شده تا ضمن برگزاری جلسه‌ای با حضور دستگاه‌های فرهنگی، ظرفیت‌ها و امکانات استان را در جهت تقویت اردوگاه‌های تربیتی احصا کند.

استاندار همدان گفت: ضروری است با انسجام‌بخشی در جهت تقویت و توسعه آموزشی و تربیتی حرکت کرده و از سوی دیگر راه‌های نفوذ و تسلط بیگانگان را با برنامه‌ها و طرح‌های آموزشی و تربیتی مسدود کنیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان همدان نیز گفت: طبق برآورد اولیه در سفر هیئت دولت، 640 میلیارد تومان به حوزه فرهنگ استان اختصاص پیدا کرد.

تورج الوانیان بیان کرد: در سال‌ جاری از مجموع 980 میلیارد تومان اعتبارات استان، حدود 114 میلیارد تومان یعنی 12 درصد به حوزه فرهنگ اختصاص داده شد.

وی ادامه داد: درمجموع حدود 30 فصل و 45 برنامه داریم که از محل اعتبارات استانی تأمین اعتبار می‌شود؛ با توجه به اهمیت حوزه فرهنگ، حدود 12 درصد از کل اعتبارات استان به این حوزه اختصاص یافت.

الوانیان با بیان اینکه در سفر هیئت دولت به همدان نیز اعتبارات خوبی به حوزه فرهنگ تخصیص یافت، افزود: براساس برآورد اولیه 640 میلیارد تومان به حوزه فرهنگ استان اختصاص پیدا کرد.

وی با اشاره به اینکه پروژه‌های فرهنگی در اولویت تخصیص اعتبار هستند، عنوان کرد: در نخستین تخصیص استان نیز پروژه‌های فرهنگی مورد توجه است و به محض تخصیص اعتبار، اطلاع‌رسانی خواهد شد.

شناسه خبر 61589