شناسه خبر:71928
1402/5/7 12:16:56

دو رودخانه‌ای که از شهرک فرهنگیان عبور می‌کنند، به‌دلیل حمل فاضلاب، بوی مشمئزکننده و غیر قابل تحملی را برای اهالی به ارمغان می‌آورند و مخل آرامش اهالی شده‌اند.

سپهرغرب، گروه - شهره کرمی :

عبور رودخانه فاضلاب از مناطق شهری، یکی از موضوعاتی بوده که این‌روزها ساکنین برخی مناطق شهر همدان را آزرده‌خاطر کرده است. این رودخانه‌ها که اکثراً سر باز هستند و حفاظ چندانی ندارند، برای هر رهگذر بوی نامطبوع و مشمئزکننده‌ای به یادگار خواهند گذاشت تا از آن منطقه خاطره خوبی نداشته باشد.

با آغاز فصل گرما و تابش نور خورشید به این قبیل رودخانه‌ها، میزان آلودگی آن‌ها افزایش یافته و بیش‌ازپیش مردم را خواهد آزرد. این‌گونه رودخانه‌ها با توجه به اینکه حامل فاضلاب هستند، می‌توانند بیماری‌های مختلفی را با خود در مسیر جابه‌جا کنند و تهدیدی جدی برای سلامت افراد مناطقی که در آن قرار گرفته‌اند، باشند و آن‌ها را به حساسیت یا سایر بیماری‌های خطرناک، دچار کنند.

نبود حفاظ در کنار این رودخانه‌ها و به‌خصوص مناطق مسکونی زنگ خطری برای حضور کودکان در کوچه‌ها خواهد بود، چراکه ممکن است کودکان در آن سقوط کنند. همچنین رودخانه فاضلاب و فضای اطراف آن محل خوبی برای زندگی حیوانات موذی همچون موش و مار خواهد شد که خطرات و بیماری‌هایی را برای ساکنین ایجاد خواهند کرد.

از طرفی ورود فاضلاب به محیط‌زیست خطرات زیان‌باری را برای منابع آبی، خاکی و تغییر اکوسیستم مناطقی که در مسیر آن قرار می‌گیرند، به همراه خواهد داشت که غیر قابل جبران خواهد بود. بهتر است این‌گونه موارد به‌طور جدی بررسی و حل شود تا در آینده مشکلات مضاعفی را برای شهرها و منابع طبیعی ایجاد نکنند.

ورود آلودگی به رودخانه‌ها تنها به یک شهر آسیب نخواهد زد، بلکه این آلودگی از طریق رودخانه به تمام شریان‌های آبی و زمین‌های کشاورزی که در مسیر آن قرار می‌گیرند، نفوذ خواهد کرد و می‌تواند بخش اعظمی از منابع طبیعی را دستخوش تغییر کند.

با توجه به اهمیت این موضوع خبرنگاران روزنامه سپهرغرب با اهالی شهرک فرهنگیان که در آن چنین رودخانه‌ای وجود دارد، گفت‌وگو کرده‌اند که در ادامه خواهید خواند:

یکی از اهالی با بیان اینکه از بدو تأسیس شهرک فرهنگیان رودخانه‌های فاضلاب در این منطقه بوده‌اند، گفت: درواقع قبل از تأسیس شهرک فرهنگیان نیز این دو رودخانه که فاضلاب مناطق بالای شهر را با خود حمل می‌کنند، از این منطقه عبور می‌کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه ساکنین تلاش زیادی برای حل این مشکل داشته‌اند، اظهار کرد: متأسفانه در این مدت هیچ نتیجه‌ای نگرفته‌ایم و در پاسخ به ما اعلام شده درصورتی که روی رودخانه پوشیده شود، در آینده و در مواقع سیل، ممکن است مشکل‌ساز شود.

دیگر ساکن این منطقه با عنوان اینکه در بلوار بهنامجو و بهارستان‌ها روی دو رودخانه حدوداً 100 تا 150 متر باز است، خاطرنشان کرد: در قسمت بالادست بلوار بهنامجو سال گذشته توسط شهرداری روی رودخانه پوشیده و فضای سبز و شهر بازی در آن ایجاد شده که کار بسیار خوبی بوده است.

وی در ادامه تأکید کرد: متأسفانه این رودخانه‌ها زندگی کردن را برای اهالی خیلی سخت کرده‌اند، اهالی نه می‌توانند پنجره منزل خود را باز کنند و نه کولر روشن کنند؛ چراکه کولر حجم بیشتری از بوی نامطبوع را به خانه‌ها وارد خواهد کرد. باید توجه داشت که این رودخانه‌ها بزرگ‌ترین کانال‌های تخلیه فاضلاب همدان هستند و آلودگی زیادی را با خود حمل می‌کنند.

این فرد ساکن شهرک فرهنگیان با اشاره به مشکلاتی که این رودخانه‌ها برای سلامت افراد ایجاد می‌کنند پرداخت و افزود: فاضلاب موجود در منطقه سلامت اهالی را تحت تأثیر قرار داده و بسیاری از کسانی که در این منطقه ساکن هستند، به حساسیت دچار شده‌اند.

وی با بیان اینکه برخی منازل مسکونی بین دو رودخانه فاضلاب قرار گرفته‌اند، یادآور شد: این امر شرایط را برای آن‌ها سخت‌تر کرده است؛ به‌طوری که برخی از خانواده‌ها برای خواب نمی‌توانند در منازل خود باشند و به منزل اقوام خود در دیگر مناطق شهر می‌روند.

دیگر فرد ساکن شهرک فرهنگیان با بیان اینکه ساکنین این منطقه از سال 1393 از ارگان‌های مختلف مثل شهرداری، شورای اسلامی شهر، استانداری، اداره آب و فاضلاب، استانداری و نماینده‌های مجلس پیگیر حل مشکل خود بوده‌اند، گفت: تنها قسمت کوچکی از آن در کوچه 11 پوشانده شده است؛ 125 متر در یک قسمت و 130 متر در قسمت دیگر باقی مانده که فقط به ما وعده امروز و فردا داده می‌شود.

وی با عنوان اینکه ما دیگر تحمل استشمام این بوی نامطبوع رودخانه‌ها را نداریم، خاطرنشان کرد: بهانه‌های مختلفی مانند نبود بودجه و جلوگیری از پوشیده شدن این رودخانه‌ها به‌دلیل امکان بروز سیل بیان می‌شود، درصورتی که بارش باران نیز به‌قدری نیست که سیل رخ دهد. چرا پوشانده شدن رودخانه در مناطق بالای شهر مانند هنرستان ایجاد مشکلاتی مثل امکان بروز سیل نکرده است، اما پوشانده شدن این قسمت ایجاد مشکل خواهد کرد؟

این ساکن شهرک فرهنگیان دیگر موضوع را بوی نامطبوع و لاشه حیوانات مرده در این رودخانه‌ها که فضای غیر قابل تحملی ایجاد کرده برشمرد و عنوان کرد: این تبعیض قائل شدن است که هیچ اقدامی از سال 93 نشده است و ما از همه مسئولین تقاضا داریم به داد مردم این منطقه برسند.

وی با اشاره به اینکه تابستان و گرما مسئله مذکور را شدیدتر می‌کند به‌طوری که ما نمی‌توانیم پذیرای میهمانی در منازل خود باشیم، اظهار کرد: در کنار عوامل بیماری‌زا و وجود حیواناتی مثل موش و مار، احتمال سقوط بچه‌ها در این رودخانه وجود دارد و همواره یکی از نگرانی‌های والدین منطقه، موضوع مذکور است.

یکی از اهالی ضمن گلایه از مسئولین برای تغییر ورودی شهرک فرهنگیان، افزود: ورودی شهرک فرهنگیان با تغییری که داشته، در کنار یکی از رودخانه‌ها قرار گرفته است که مناسب نیست؛ درحالی که دیگر مناطق کشور برای ورودی عواملی را درنظر می‌گیرند که برای محله جذابیت ایجاد کند و مسافران و گردشگران ذهنیت خوبی از آن منطقه داشته باشند.

وی ابراز کرد: هر کسی به این شهرک مراجعه کند، نخستین چیزی که حس می‌کند، بوی نامطبوع فاضلاب است و در ورودی با فاضلاب از افراد استقبال می‌شود.

دیگر ساکن شهرک فرهنگیان با اشاره به اینکه حضور رودخانه‌های مذکور حیواناتی مانند مار و موش را برای مردم منطقه به ارمغان آورده‌اند، گفت: البته ناگفته نماند که این موضوع با فروش زمین‌های خالی کنار این رودخانه توسط شهرداری، کمی سامان گرفت و از آشفتگی‌ها، وجود بوته گیاهان و حیوانات موذی، کاسته شد.

گفتنی است، با این تفاسیر و وجود چندین رودخانه در مناطق مختلف شهر همدان، نیاز است ادارات و متولیان امر همکاری لازم را داشته و برای حل مشکل این مناطق برنامه‌ریزی کنند. رها بودن فاضلاب در فضای شهری علاوه‌بر خدشه‌دار کردن چهره شهر، بیماری و مشکلات فراوانی را به دنبال دارد و می‌تواند آسیب جدی به محیط‌زیست و منابع طبیعی که در مسیر آن وجود دارند، بزند. جدا نبودن خط انتقال فاضلاب اثرات زیادی در هوای مناطقی که در معرض آن هستند، خواهد گذاشت و برخی عناصر خطرناک متصاعدشده از آن، می‌تواند با قرار گرفتن روی محصولات کشاورزی و گیاهان منطقه، به شکلی دیگر سلامت جامعه را تحت تأثیر قرار دهد.

البته با توجه به اینکه حل چنین مشکلاتی هزینه‌های قابل توجهی را در بر خواهد داشت، لازم است از سایر ظرفیت‌ها مانند جذب سرمایه‌گذار و یا مشارکت مردم منطقه نیز کمک گرفت.

 

شناسه خبر 71928