شناسه خبر:75416
1402/8/13 11:23:23

نبود شبکه جمع‌آوری فاضلاب و ورود فاضلاب به رودخانه‌ها و ایجاد مشکل برای مردم ضمن اینکه باعث گلایه امام‌جمعه همدان شده است، داد دادستان را هم درآورد.نبود شبکه جمع‌آوری فاضلاب و ورود فاضلاب به رودخانه‌ها و ایجاد مشکل برای مردم ضمن اینکه باعث گلایه امام‌جمعه همدان شده است، داد دادستان را هم درآورد.

آلودگی رودخانه‌ها با فاضلاب داستانی بوده که سال‌ها است مسئله سلامت مردم را نشانه گرفته، موضوعی که عمده دلیل آن به نبود شبکه مدرن فاضلاب مربوط می‌شود.

 

شرکت آب و فاضلاب با وجود اینکه مدتی است به این موضوع ورود کرده، اما هنوز نتوانسته مشکل را به‌طور کامل حل‌وفصل کند.

 

آبیاری برخی از مزارع سبزیجات با آب رودخانه‌های آلوده به فاضلاب نیز معضلی است که با وجود کاهش دامنه آن، اما هنوز هم در گوشه و کنار استان وجود دارد.

 

ورود فاضلاب به رودخانه‌ها و بوی نامطبوع آن در برخی مناطق نیز باعث نارضایتی مردم شده و این مسئله تا جایی پیش رفت که نماینده ولی فقیه در استان طی بازدید از کوی کوثر که درگیر این مشکل بود، تأکید کرد که دستگاه‌ها باید مشکلات موجود بین خود را هرچه سریع‌تر برطرف کنند تا مردم دچار سختی نشوند.

 

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی با بیان اینکه نمی‌شود به مردم گفت مشکل هست و شما فعلاً تحمل کنید! تصریح کرد: آبفا، شهرداری و فرمانداری با استفاده از ظرفیت کارشناسان سریع‌تر مشکلات مناطقی که درگیر فاضلاب و بوی نامطبوع هستند را بررسی و حل کنند.

 

* بهانه‌تراشی نکنید

 

دادستان همدان نیز اخیراً با گلایه از آب و فاضلاب، کم‌کاری در این مجموعه را ناشی از ‌«بهانه‌تراشی» عنوان کرد و افزود: عدم نظارت و جلوگیری از ورود فاضلاب خانگی و شهری به رودخانه‌ها و آب‌های زیرزمینی قابل قبول نیست، موضوع آلودگی آب رودخانه‌ها و آب‌های زیرزمینی به‌طور مستقیم تهدیدکننده سلامت مردم است.

 

حسن خانجانی‌موقر عنوان کرد: شرکت آب و فاضلاب باید از سال‌های قبل به‌خاطر سلامت مردم به فکر تأمین اعتبار بود و اینکه امروز عنوان می‌کند برای انجام کار اعتبار نداریم، توجیه است‌ و بس!

 

وی تأکید کرد: طبیعی است که مدیر باید نسبت به جذب اعتبار اقدام کند و اینکه عدم عملکرد مثبت را منوط به نبود اعتبار بداند، مورد قبول نیست.

 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب همدان نیز در این خصوص اظهار کرد: جمع‌آوری ورود فاضلاب به رودخانه‌ها، نیاز به اعتبار دارد که این میزان اعتبار در دسترس شرکت آبفا نیست.

 

فرهاد بختیاری‌فر با بیان اینکه اجرای شبکه انتقال فاضلاب به تصفیه‌خانه فاضلاب 54 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، خاطرنشان کرد: اجرای کامل شبکه مدرن فاضلاب نیاز به 600 میلیارد تومان اعتبار دارد که مبلغ بالایی است.

 

وی با اشاره به اینکه شرکت آبفا متناسب با اعتبار ابلاغی بهسازی شبکه فاضلاب را انجام می‌دهد، عنوان کرد: بر این اساس برای تکمیل شبکه مدرن فاضلاب با استفاده از اعتبار ماده 56 که رقمی حدود 400 میلیارد تومان است، به دنبال اجرای کامل شبکه هستیم.

 

* بودجه نداریم

 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان یادآور شد: طبق ماده 56، شرکت آبفا به‌یک‌باره اعتبار کامل شبکه فاضلاب را دریافت می‌کند تا بتواند این پروژه را اجرایی کند.

 

وی با بیان اینکه فرآیند اداری کسب اعتبار ماده 56 درحال انجام است و مراحل پایانی را طی می‌کند، افزود: در طول سال شاید حدود 30 میلیارد تومان اعتبار شبکه فاضلاب همدان بود که درصورت تخصیص همه آن اعتبار هم فقط سالی 10 کیلومتر شبکه سنتی بازسازی می‌شد.

 

بختیاری‌فر عنوان کرد: درصورت تخصیص صددرصدی اعتبار ماده 56، به‌یک‌باره با چند پیمانکار قوی اجرای شبکه فاضلاب را خواهیم داشت.

 

وی با تأکید بر اینکه طبق اولویت‌بندی در اجرای کامل شبکه فاضلاب 250 لیتر از رودخانه‌ها عاری از فاضلاب می‌شود، افزود: با همه این تفاسیر اجرای شبکه فاضلاب در دره مرادبیگ و برخی محلات انجام گرفت و رودخانه دره و چند رودخانه‌ دیگر از شبکه فاضلاب جدا شدند.

 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب همدان با بیان اینکه 76 درصد جمعیت استان همدان از شبکه فاضلاب بهره‌مند هستند، تصریح کرد: وضعیت همدان نسبت به میانگین کشور نیز بالاتر است.

 

وی تأکید کرد: جمع‌آوری فاضلاب از رودخانه و سطح شهر اولویت اصلی شرکت آبفا است که استاندار و دادستان نیز بر آن تأکید دارند و ما نیز پیگیر هستیم.

 

معاون توسعه شبکه فاضلاب شرکت آب و فاضلاب همدان نیز گفت: رودخانه‌های حیدره و عباس‌آباد از فاضلاب جدا و پاک‌سازی شده‌اند، اما به رودخانه‌های دیوین، دره‌‌مرادبیک و خاکو فاضلاب وارد می‌شود‌.

 

حسین آذرتکین با بیان اینکه رودخانه دره‌مرادبیک از بالادست پاک‌سازی شده اما از میدان بیمه به سمت پایین‌دست فاضلاب وارد می‌شود، افزود: برنامه جداسازی رودخانه‌ها از فاضلاب در دستور کار بوده و به‌مرور درحال انجام است.

 

وی با تأکید بر اینکه موضوع اعتبار در کارهای عمرانی مهم و جدی است، خاطرنشان کرد: درحال حاضر 30 میلیارد تومان بابت تفکیک فاضلاب از رودخانه‌ها به پیمانکار بدهکاریم و بهانه‌تراشی در این زمینه وجود ندارد.

 

 

شناسه خبر 75416