شناسه خبر:75666
1402/8/18 11:28:25
مدیرعامل شرکت گاز استان همدان:

بیشترین مصرف گاز طبیعی در بخش خانگی است

سپهرغرب-گروه خبر: سمیرا گمار: مدیرعامل شرکت گاز استان همدان گفت: عمده مصرف گاز در استان و کشور در بخش خانگی بوده و تمام تلاش ما فرهنگ‌سازی برای مصرف بهینه در این بخش است.

مجید اللهیاری در نشست خبری خود با موضوع مصرف گاز در فصل سرد سال با خبرنگاران، در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه هرساله با ورود به فصل سرد سال شرایط مصرف گاز از تولید پیشی می‌گیرد، عنوان کرد: با کاهش دما و ماندگاری آن، این اتفاق بیشتر شده و به هر دلیلی چون در مبادی تولید افزایش ندارد، بعضاً مصرف‌کننده‌ها مراجعه کرده و ما خدمات گازرسانی را برایشان فراهم می‌کنیم.
وی خاطرنشان کرد: عمده مصرف گاز در استان و کشور در بخش خانگی بوده و تمام تلاش ما فرهنگ‌سازی برای مصرف بهینه در این بخش است؛ رسانه‌ها نیز سهم عمده‌ای در این فرهنگ‌سازی دارند.
 
مدیرعامل شرکت گاز استان همدان با اشاره به اینکه مطابق توافقات به‌عمل‌آمده صنایع هشت ماه از سال را از نعمت گاز برخوردار بوده و چهار ماه بعد سوخت جایگزین استفاده می‌کنند، افزود: بنابراین برخی صنایع همین کار را می‌کنند که مطابق قرارداد بوده و از قبل مقدمات آن فراهم شده تا تولید نخوابد و سوخت جایگزین برای ادامه روند کار فراهم شود؛ اگرچه آن سوخت جایگزین ممکن است به محیط‌زیست آسیب بزند.
 
اللهیاری یادآور شد: مسئله مهم این است که ناترازی‌ها باید مدیریت شود و این مسئله (مدیریت) در بخش منازل و صنایع اهمیت دارد. باید به سمتی برویم که ضمن اینکه کمترین آسیب به صنایع برسد، با حداقل آسیب رسیدن به محیط‌زیست مواجه باشیم.
 
وی در ادامه با اشاره به سختی زمستان طی سال 1401 در میزان برودت و کاهش دما، تصریح کرد: خوشبختانه کارهای تعمیراتی، اصلاحاتی و تقویتی پیش‌بینی شده بود و شاهد مشکلی نبودیم و توانستیم با موفقیت زمستان سال گذشته را پشت سر بگذاریم.
 
مدیرعامل شرکت گاز استان همدان سپس تأکید کرد: میزان تولید گاز 850 میلیون متر مکعب و مصرف خانگی 680 میلیون متر مکعب است. با این وصف مقدار کمی برای مصرف صنایع و نیروگاه‌ها باقی می‌ماند که توازن آن بسیار مشکل است؛ بنابراین همه باید به کاهش مصرف در بخش خانگی کمک کنیم تا مشکلی پیش نیاید.
 
اللهیاری ابراز کرد: در سال 1399، تقریباً 60 درصد میزان تولیدی گاز، صرف مصرف خانگی شده، امروز هم میانگین 60 درصد پابرجا است. اگرچه باید این نکته را متذکر شد که امروز میزان تولید ثابت بوده و با افزایش دو میلیون مشترک مصرف، همان است، به این معنا که مردم صرفه‌جویی داشته‌اند، اما بازهم نیاز است که صرفه‌جویی شده تا گاز باقی‌مانده به حوزه صنایع برود.
 
وی اضافه کرد: در سال 1401، تولید به 230 میلیارد متر مکعب روزانه در حوزه خانگی رسیده که در مقایسه با مدت مشابه، همچنان دست شرکت گاز به سمت شهروندان دراز است و در حوزه خانگی باید صرفه‌جویی اتفاق بیفتد.
 
مدیرعامل شرکت گاز استان همدان سپس به تشریح سؤالات مطرح‌شده از سوی خبرنگاران پرداخت و درخصوص بهینه‌سازی توضیح داد: از سال 1401 شرکت ملی گاز به این نتیجه رسید باید اتفاقاتی بیفتد که مردم مشتاق مصرف بهینه شوند. بر این اساس در بخش مصارف صنعت، ادارات و خانگی سامانه‌ای ایجاد شد که مصرف‌کننده‌‌های دارای موتورخانه اطلاعات خود را بارگذاری می‌کردند و همکاران ما مراجعه داشتند که در سه بخش موتورخانه‌ اصلاحاتی صورت می‌گرفت؛ این امر در سال 1401 با ثبت 700 متقاضی پیگیری شد. در سال 1402 با پیگیری‌های صورت‌گرفته مقرر شد برای همه موتورخانه‌ها بدون دریافت هزینه، اقدامات مربوط به بهینه‌سازی مصرف سوخت انجام شود؛ بنابراین تقاضای ما این است که اگر کسی می‌تواند از این خدمات رایگان شرکت استفاده کند، ثبت‌نام داشته باشد.
 
اللهیاری سپس گفت: طرح جمع‌آوری دو هزار بخاری با راندمان 20 درصد در استان و تحویل بخاری‌هایی با راندمان 70 درصد از خانواده‌های زیر پوشش بهزیستی و کمیته‌ امداد نیز در جهت بهینه‌سازی مصرف، آغاز شده و به‌تدریج برای سایر مشترکین با شرلیط مشخص نیز ادامه خواهد داشت.
 
وی اعلام کرد: درحال حاضر ما یک‌هزار و 79 روستا داریم و جشن گازرسانی روستاها در سال 1397 با گازرسانی به یک‌هزار و 50 روستا، برگزار شده است. از سال 1397 به بعد نیز مشترکین جدیدی داشته‌ایم و تعداد باقی‌مانده مطابق دستورالعمل، شرایط نداشته‌اند؛ اما با این وجود طی دو سال برای 20 روستا که امکان گازرسانی وجود نداشته‌، به‌دلیل اینکه خانوار آن‌ها به تعداد کافی نبوده‌اند و به عبارت دقیق‌تر سکونتگاه رسمی نبوده‌، شرکت گاز مشکلات را حل کرده و خواهد کرد، کما اینکه تاکنون 9 مورد نیز به این شکل انجام شده است.
 
مدیرعامل شرکت گاز استان همدان افزود: از سال 1396 مصوبه‌ای اعلام شد مبنی بر قانون ماده چهار مجازات مصرف‌کنندگان غیر مجاز که در بخش گاز کمتر بود و در بخش برق بیشتر کاربرد داشت، اما با این وجود کسانی که بدون گرفتن پروانه از شهرداری اقدام به ساخت‌وساز و گازکشی کرده بودند، 16 هزار مشترک بودند که به‌تدریج طبق ضوابط گازرسانی شدند؛ مسئله‌ این است که طبق قانون دستگاه‌های متولی باید تخلفات را پیگیری و اعلام می‌کردند تا ما انشعابات خود را جمع می‌کردیم که تاکنون این مورد را نداشته‌ایم و مشترکین از موقت به دائمی تبدیل شده‌اند.
 
اللهیاری یادآوری کرد: هماهنگی با نظام مهندسی نیز در حوزه لوله‌کشی داخلی است؛ آن‌ها هم به‌مراتب سخت گرفته و اقدامات به‌صورت جدی توسط نظام مهندسی پیگیری می‌شود.
 
وی با اشاره به وجود 235 هزار مشترک همدانی، اذعان کرد: بر این اساس بیشترین مصرف متعلق به مشترکان همدانی بوده و ملایر در رتبه دوم قرار دارد و شهرستان‌های دیگر نیز با فاصله کم بعد از این دو شهرستان هستند. دو شهرک سفال نیز ساخته شده و مشترکان این بخش خدمات گاز دریافت می‌کنند.
 
مدیرعامل شرکت گاز استان همدان در ادامه به این موضوع نیز اشاره کرد که در سال 1400 مصرف خانگی و تجاری یک میلیارد و 300 بوده که این رقم در سال 1401 به یک میلیارد و 544 میلیون متر مکعب رسیده است.
 
اللهیاری تأکید کرد: برای تعمیر فرسودگی شبکه نیز مسلماً زیرساخت‌ها باید آماده باشد؛ اگرچه هرجا نیاز است، کنترل و پایش لوله‌های قدیمی، ضخامت‌سنجی و نشت‌یابی دوره‌ای درحال انجام است. نقطه‌ای به عنوان فرسودگی شبکه نداشته‌ایم، اما تقویت داشته‌ایم.
 
وی در پاسخ به سؤال میزان قطعی‌ها و نارضایتی شهروندان نیز گفت: تاکنون هیچ قطعی گاز بدون برنامه‌ریزی نداشته‌ایم. شاید قطعی از قبل اعلام‌شده چندساعته‌ای بوده که آن‌هم به‌دلیل تعمیرات رخ داده است.
 
مدیرعامل شرکت گاز استان همدان با اشاره به مصرف ادارات، ابراز کرد: از 15 آذرماه گروه‌هایی در شرکت گاز تشکیل شده و به ادارات مراجعه می‌کنند و پایش‌ها با قوت صورت خواهد پذیرفت؛ اینکه سیستم‌های گرمایشی یک ساعت قبل از تعطیلی ادارات باید خاموش و یک ساعت قبل از آغاز به کار اداره روشن شود.
 
اللهیاری با اعلام این خبر که بی‌شک در زمستان پیش رو قطعی گاز نخواهیم داشت، گفت: در تابستان همه تجهیزات بازنگری، تعمیر و تقویت می‌شوند.
 
وی ادامه داد: ما یک‌هزار و 50 ایستگاه داریم که به‌موقع اورهال می‌شوند و جای نگرانی وجود ندارد. ضمن اینکه گاز همدان از سه مبدأ قم، دهگلان و ساوه گاز دریافت می‌کند و مشکلی وجود ندارد.
 
مدیرعامل شرکت گاز استان همدان با تأکید بر اینکه مقدار مکعب تخصیصی به نیروگاه‌ها در دیسپاچینگ مرکزی اعلام می‌شود، گفت: این مسئله در اختیارات استان نیست و روزانه اعلام می‌شود؛ آنچه مسلم است اینکه نه مردم و نه صنایع نباید چار مشکل شوند.
 
اللهیاری با اشاره به قطعی گاز گلخانه‌ها و مرغداری‌ها، اعلام کرد: شرکت گاز اگر ناترازی داشته باشد، نیروگاه‌، کارخانه‌های سیمان و تولید فلز در اولویت هستند و گلخانه‌ها و مرغداری‌ها مثل مصرف خانگی بوده و ما به سمت آن‌ها نمی‌رویم. خواهش ما فقط مصرف درست در این مجموعه‌ها است؛ ما تاکنون نه در این بخش قطعی داشته‌ایم و نه خواهیم داشت.
 
وی به بیان وصول مطالبات نیز پرداخت و متذکر شد: در این بخش 371 میلیارد تومان وصول انجام شده؛ ضمن اینکه طی این دوره 570 میلیارد تومان نیز صورت‌حساب صادر شده که بیانگر همکاری مردم با شرکت گاز است.
 
مدیرعامل شرکت گاز استان همدان در پایان سخنان خود مرگ خاموش را مسئله مهمی خواند و ابراز کرد: ما بنگاه اقتصادی نیستیم که بگوییم بیشتر مصرف کنید، عایدی ما زیاد شود؛ خواهش ما این است که همه مصرف بهینه داشته باشند و با ما همکاری کنند. رسانه‌ها نیز به‌‌طور ویژه با ما همکاری کنند که شاهد کاهش مصرف گاز در بخش خانگی بوده و مشکلی در بخش صنایع نداشته باشیم.

شناسه خبر 75666