شناسه خبر:79204
1402/11/16 11:26:52

سپهرغرب-گروه خبر:مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام گفت: 12 پروژه سرمایه‌ای و زیرساختی با اعتباری بالغ بر 6 هزار و 867 میلیارد ریال در دهه فجر افتتاح و کلنگ‌زنی می‌شود.

روح‌اله نوریان روز یکشنبه در گفت‌و‌گویی اظهار کرد: از این تعداد دو پروژه افتتاح و عملیات اجرایی 10 پروژه دیگر نیز آغاز می‌شود.

وی افزود: دو پروژه احداث مرکز کنترل داده صنعتی و نیز بهینه‌سازی سیستم کنترل و سوخت دیگ‌های بخار فشار پایین با صرف هزینه بیش از 182 میلیارد ریال به بهره‌برداری خواهند رسید.

وی با بیان اینکه برای آغاز عملیات اجرایی 10 پروژه دیگر، اعتباری بالغ بر 6 هزار و 685 میلیارد ریال تأمین شده است، یادآور شد: این پروژه‌ها شامل بازیابی گازهای ارسالی به مشعل، ساخت و نصب مخزن تحت فشار فرآیندی گاز ترش، ساخت کلدباکس، ارتقای سیستم کنترل کمپرسورهای تقویت فشار گاز و به‌روزرسانی سیستم قطع اضطراری هستند.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام با اشاره به اینکه برای اجرای پروژه احداث مرکز کنترل داده صنعتی و نیز بهینه‌سازی سیستم کنترل و سوخت دیگ‌های بخار فشار پایین مبلغ 182 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده است، تأکید کرد: با بهره‌برداری از این پروژه‌ها، ضمن ایجاد شرایط ایمن برای سیستم‌های کنترل مرکزی پالایشگاه، پایداری تولید در بخش تولید بخار فشار پایین واحدهای یوتیلیتی نیز حاصل خواهد شد.

نوریان ادامه داد: با ساخت مخزن تحت فشار در مسیر ورود گاز ترش به واحد شیرین‌سازی، جایگزینی مخزن فعلی در کوتاه‌ترین زمان، ممکن شده و تاب‌آوری واحدهای شیرین‌سازی آمین در مقابله با خوردگی‌های شیمیایی افزایش خواهد یافت.

وی با اشاره به ساخت کلدباکس با استفاده از توان شرکت‌های سازنده داخلی، افزود: حفظ پایداری تولید و تداوم ارسال محصولات به پتروشیمی ایلام و استفاده از مبدل به‌عنوان تجهیز یدکی کلدباکس فعلی از اهداف این پروژه است.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام ادامه داد: پروژه ارتقای سیستم کنترل کمپرسورهای تقویت فشار گاز برای اطمینان از پایداری تولید در بحث ارسال گاز به خط سراسری و پروژه به‌روزرسانی سیستم قطع اضطراری برای بالا بردن سطح اطمینان از عملکرد مناسب این سیستم‌ها و محافظت از سایت در مواقع خطر است.

نوریان تأکید کرد: با ساخت یک دستگاه کمپرسور هوا ضمن افزایش توان تولید هوای مصرفی مورد نیاز فرآیند تولید در تجهیزات یوتیلیتی و ابزار دقیق، قابلیت اطمینان واحد تولید هوای پالایشگاه نیز افزایش می‌یابد.

وی اضافه کرد: همچنین پروژه طراحی، خرید تجهیزات، اجرا، نصب و راه‌اندازی سیستم اعلان و اطفای حریق مخازن برای بالابردن توان تجهیزات و واحدهای آتش‌نشانی و مقابله با مخاطرات احتمالی و مدیریت بحران در مواقع بروز حادثه و دفع خطر با کمترین هزینه ممکن است.

وی تأکید کرد: با بازسازی و راه‌اندازی کمپرسور رفت و برگشت گازی در واحدهای تثبیت، از ارسال گاز ترش به میزان 150 هزار مترمکعب در روز به مشعل جلوگیری به عمل آمده و در این راستا پروژه بازیابی گازهای ارسالی به مشعل با سرمایه‌گذاری یک شرکت توانمند داخلی برای ایجاد زیرساخت مناسب جهت به صفر رسیدن گازهای ارسالی به مشعل، بیش از پیش در دسترس قرار خواهد گرفت.

شناسه خبر 79204