شناسه خبر:80944
1403/1/18 08:56:32
دکتر قنادباشی در گفتگو با سپهرغرب مطرح کرد:

هیچ نقطه‌ای از اسرائیل امن نیست

دکتر قنادباشی گفت: در حال حاضر اسرائیل در لبه پرتگاه است که این به دلیل حرکت درست ما بوده و باید ادامه داشته باشد. اکنون سفارتخانه‌های اسرائیل در هیچ جای دنیا امن نبوده و ایران می‌تواند مقابله به مثل کند اما نقاطی را انتخاب می‌کند که کمترین ضرر و بیشترین فایده را برای جبهه مقاومت داشته باشد.

سپهرغرب، گروه خبر- سمیرا گمار: کارشناسان معتقدند اسرائیل سال‌ها است که برای حفظ قدرت بازدارندگی و از بین بردن تهدیدها علیه امنیت خود، در قالب راهبرد لشگرکشی‌های بیناجنگی به منافع ایران و متحدان آن حمله می‌کند؛ با این تفاوت که در 6 ماه گذشته و همزمان با جنگ ویرانگر اسرائیل در غزه، بر شدت و دفعات چنین کارزارهایی افزوده است.

اما به گفته کارشناسان، حمله روز دوشنبه سطح دیگری از این کارزار را نمایان کرد، چراکه در حمله اخیر، ماهیت قضیه متفاوت بوده و یک ساختمان دیپلماتیک هدف قرار گرفت و یکی از فرماندهان ارشد سپاه نیز به شهادت رسیده که با استناد به قوانین بین‌المللی مصداق حمله به خاک تحت حاکمیت ایران است.

نیک هراس از مؤسسه خطوط جدید برای راهبرد و سیاستگذاری معتقد است: «اسرائیلی‌ها در تلاش هستند تا مهم‌ترین و کارکشته‌ترین فرماندهان سپاه را از بین ببرند تا برنامه‌ریزی و توانمندی‌های ایران را در آستانه جنگ اصلی تضعیف کنند.» آنچه بعد از این حمله وحشیانه اتفاق افتاد گمانه‌زنی‌هایی است که درخصوص پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی در سطح داخلی و بین‌المللی مطرح شد؛ پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که ایران می‌تواند دست نیروهای نیابتی خود را در انجام عملیات باز بگذارد، از این گروه‌ها برای حمله مستقیم به اسرائیل استفاده کند یا ظرفیت برنامه هسته‌ای خودش را برخلاف میل ایالات متحده و متحدانش بالا ببرد که هر کدام از این موارد چالش‌هایی را با خود به همراه دارد.

آنچه واضح است اینکه جمهوری اسلامی قطعا پاسخ روشنی به این اقدام وحشیانه خواهد داد و به گفته رهبر فرزانه انقلاب در سخنرانی روز چهارشنبه نیز این اقدام «سخت و پشیمان‌کننده» خواهد بود.

با ذکر این مقدمه آنچه در ادامه می‌خوانید گفتگوی خبرنگار گروه خبری سپهر با دکتر جعفر قنادباشی کارشناس مسائل خاورمیانه، مسائل سیاسی و بین‌الملل در خصوص این اقدام است. در نخستین بخش از واکاوی این موضوع با دکتر حسین کنعانی‌مقدم کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا به گفتگو پرداختیم و آنچه اکنون از نظر شما می‌گذرد دومین شماره از بررسی سپهرغرب از حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق است:

*** خروج از بن‌بست نظامی و سیاسی در داخل و خارج اسرائیل انگیزه حمله به کنسولگری ایران

جعفر قنادباشی در ابتدای سخنان خود با اشاره به حمله وحشیانه رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق، عنوان کرد: چند عامل سبب این حمله شده و آن‌ها را به ارتکاب چنین عملیاتی واداشته است؛ یکی از بزرگترین انگیزه‌های آنان برای این حماقت خروج از بن‌بست نظامی و سیاسی در داخل و خارج اسرائیل است که گرفتار آن هستند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: رژیم صهیونیستی به زعم خود به دنبال این است که با ترتیب دادن یک صحنه جدید افکار عمومی را به آنجا مشغول کند.

کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه نتانیاهو دو ماهی است که هر روز صحبت از حمله قریب‌الوقوع به رفح کرده اما آن را انجام نمی‌دهد، توضیح داد: علت اینکه این اتفاق نمی‌افتد قرار گرفتن در بن‌بست است؛ نظامیان اسرائیل به صورت علنی اعلام کرده‌اند که توانایی ورود زمینی به جنگ را ندارند و از این حیث با نتانیاهو اختلاف دارند. از بُعد جهانی نیز چون بیشترین تراکم جمعیتی با حدود یک میلیون و 200 هزار نفر در رفح وجود دارد، حمله به آنجا با افزایش انتقادات جهانی مواجه است و آمریکایی‌ها نیز ناگزیر به تنها گذاشتن اسرائیل شد‌اند.

*** توقف و ادامه جنگ، هر دو به زیان اسرائیل است

قنادباشی گفت: اسرائیل نه می‌تواند به رفح حمله کند و نه می‌تواند آن را متوقف کند و در یک مرداب خودساخته فرو رفته است. نتانیاهو و فرمانده ارتش اسرائیل به صراحت اعلام کرده‌اند توقف جنگ به معنی شکست اسرائیل است. لذا در چنین بن‌بستی که توقف و ادامه جنگ، هر دو به زیان آنهاست وارد عرصه حمله به ایران می‌شوند و با طراحی یک عملیات علیه ایران و مستشاران نظامی ما تصور می‌کنند می‌توانند ما را وادار به بازی در پازل خود کنند!

وی تصریح کرد: اسرائیل گمان می‌کند می‌تواند با تهییج ایران به نفع خود گام بردارد، در حالی که در گذشته ایران ثابت کرده هیچ‌وقت در پاسخ به آن‌ها وارد بازی هیجانی نشده و خردمندانه و اصولی پاسخ خواهد داد.

کارشناس مسائل سیاسی و بین‌الملل بیان کرد: بهترین اقدام جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر ادامه اقداماتی است که اسرائیل را در منطقه تحت فشار قرار می‌دهد. چراکه در حال حاضر اسرائیل در لبه پرتگاه است که این به دلیل حرکت درست ما بوده و باید ادامه داشته باشد. البته اکنون سفارتخانه‌های اسرائیل در هیچ جای دنیا امن نبوده و ایران می‌تواند مقابله به مثل کند اما ایران نقاطی را انتخاب می‌کند که کمترین ضرر و بیشترین فایده را برای جبهه مقاومت داشته باشد.

*** که حمله به ساختمان اصلی سفارت نبوده و به ساختمان مجاور آن صورت گرفته است

قنادباشی با این توضیح که حمله به ساختمان اصلی سفارت نبوده و به ساختمان مجاور آن صورت گرفته که یک طبقه آن کنسولگری ایران بوده، اذعان کرد: آنها جرأت حمله مستقیم به سفارت ما را نداشته‌اند اما همان کنسولگری هم خاک ما تلقی می‌شود و مسلماً پاسخ سخت‌تری به آنان خواهیم داد که بیشترین بهره را برای جمهوری اسلامی و کمترین زیان را داشته باشد.

وی سپس با این بیان که فرماندهان نظامی اکنون بهترین دوستان، همرزمان و نیروهای خود را از دست داده‌اند، تصریح کرد: آنان بیش از هر کس دیگری خواستار اقدام سخت علیه رژیم وحشی صهیونیست‌ها بوده و ما باید با صبر خردمندانه انگیزه قوی آنان را برای انتقام توام با در نظر گرفتن منافع ملی درک کرده و منتظر باشیم.

این کارشناس مسائل بین‌الملل سپس در خاتمه با تأکید بر اینکه جایگزینی نیروهای از دست رفته به عنوان فرماندهان ارشد نظامی مسأله بسیار مهمی است، اظهار کرد: انتخاب افرادی که شاخص‌های حضور در این میادین سخت را داشته باشد دشوار است و نباید به خطی که فرماندهان ارشد را به اهمالکاری محکوم می‌کنند، بها داد.

شناسه خبر 80944