شناسه خبر:81668
1403/2/3 16:37:09
دبیر اجرایی خانه کارگر استان همدان:

دستمزد کارگران باید براساس توانمندی آن‌ها باشد

دبیر اجرایی خانه کارگر استان همدان گفت: اعتقاد داریم در ابتدا باید توان، قدرت و توانمندی نیروی کار دیده شود و بر این اساس دستمزد برای کارگران درنظر گرفته شود.

چنگیز اصلانی دوشنبه سوم اردیبهشت‌ماه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه نیاز است دولت و مجلس در جهت حمایت‌های واقعی گام بردارند، اظهار کرد: اصلی‌ترین خواسته جامعه کارگری، اجرای قانون است و تشکل‌های کارگری خواستار رعایت قانون از سوی دولت‌ها هستند.

وی با بیان اینکه ماده 41 قانون کار در بحث تعیین دستمزد کارگران حجت را تمام کرده و متأسفانه یکی از چالش‌های اساسی قشر کارگری همین ماده است، تصریح کرد: اعتقاد داریم در ابتدا باید توان، قدرت و توانمندی نیروی کار دیده شود و بر این اساس دستمزد برای کارگران درنظر گرفته شود.

دبیر اجرایی خانه کارگر همدان با تأکید بر اینکه باید به‌صورت تخصصی و با ارزش قائل شدن برای تولید، اقتصاد و صنعت دستمزد تعیین شود، به شعار سال تحت عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» اشاره کرد و یادآور شد: منظور از مشارکت مردم در تولید یعنی کسانی‌ که سرمایه دارند، پای کار بیایند و این نیروی کار است که در کنار سرمایه و خط تولید خواهد بود.

وی با بیان اینکه 18 میلیون نفر نیروی کارگری در کشور وجود دارد که این میزان در همدان 317 هزار بیمه‌‌شده است، خاطرنشان کرد: حداکثر دستمزد تعیین‌شده حدود 11‌ میلیون تومان است، اما آیا این دستمزد مسکن، خوراک، پوشاک، تحصیلات و درمان کارگران را پوشش می‌دهد؟

* دولت برای بهبود کسب‌وکار به شرکای اجتماعی خود اعتماد داشته باشد

وی با بیان اینکه یکی از چالشی‌ترین موضوع ما با دولت دستمزد است که براساس واقعیت‌ها و قانون به آن پرداخته نشده است، درباره راهکارهای بهبود فضای کسب‌وکار اظهار کرد: دولت باید برای بهبود کسب‌وکار و روان‌سازی تولید به شرکای اجتماعی خود اعتماد داشته باشد، البته کارفرما هم یک‌سری مشکلات مثل مالیات و غیره دارد؛ بنابراین لازم است دولت تسهیلات تشویقی به سرمایه‌گذاران واقعی بپردازد.

اصلانی با تأکید بر اینکه برای داشتن تولید در کشور کارگر و کارفرما لازم و ملزوم هم هستند، بیان کرد: باید در اصلاح قوانین کار و تأمین اجتماعی به صنعت کمک شود؛ یعنی طوری حرکت شود که سرمایه‌گذار با اطمینان‌ خاطر بتواند سرمایه‌گذاری کند، به‌گونه‌ای که دولت باید به‌قدری به سرمایه‌گذاری توجه ویژه‌ای داشته باشد که افراد به دنبال دلالی نروند.

وی با بیان اینکه درنهایت بحث حمایت از تولید در تمام مباحث کشور مورد توجه قرار گیرد، افزود: پیشنهاد داریم موانع تولید برداشته شود، ضمن اینکه شعار جهش تولید به شرطی تحقق خواهد یافت که از نیروی کارگری حمایت شود.

* بنیه نیروی کارگری تحلیل رفته

اصلانی با بیان اینکه پاشنه آشیل جامعه کارگری امنیت شغلی، غذایی، مسکن و حمایت از تشکل‌های قانونی است، خاطرنشان کرد: 58 هزار نفر بازنشسته در استان همدان وجود دارد که 70 درصد حقوق حداقلی دریافت می‌کنند که بیشترین بیمه‌شده‌های استان در حوزه خدماتی است.

وی با اشاره به عضویت 68 هزار کارگر در خانه کارگر همدان، ادامه داد: سال گذشته پنج هزار و 395 نفر به عضویت خانه کارگر همدان درآمدند.

اصلانی با بیان اینکه یک‌هزار و 20 دانشجو در مرکز علمی کاربردی خانه کارگر مشغول به تحصیل هستند، به آموزش‌های کوتاه‌مدت این تشکل نیز اشاره کرد و گفت: سال گذشته سه هزار و 873 نفر در آموزش‌های 13 گانه خانه کارگر ازجمله دوره‌های خیاطی، گلدوزی، کامپیوتر و زبان شرکت کردند.


منبع: خبرگزاری ایسنا

شناسه خبر 81668