شناسه خبر:81787
1403/2/6 12:14:35

در حالی تلویزیون در ابتدای سال 1403 با تغییر رویه افزایش مخاطب درآمد را تجربه کرد که این سازمان سال گذشته به‌عنوان سازمانی زیانده معرفی شد.

«روزی 57 میلیارد تومان زیان برای سازمانی که بیشترین امکانات را برای کسب درآمد دارد.»

در حالی که درآمد سازمان صدا و سیما از دولت در بودجه 1403، 1.5 برابر شده، این سازمان سال گذشته 76 درصد زیان داده است.

این درحالی است که مطابق با گزارش‌های بین‌المللی صنعت سرگرمی و پخش جزء پردرآمدترین صنایع جهان است.

پیش از این و در سال 1401 هم سازمان صدا و سیما جز 5 مجموعه زیانده بوده و بیش از 50 هزار میلیارد ریال ضرر داشت.

در سال 1402 درآمد سازمان صداوسیما، 6هزار و 600 میلیارد تومان و هزینه‌های آن 27 هزار و 117 میلیارد تومان بوده تا این سازمان با بیش از 20 هزار میلیارد تومان زیان مواجه باشد،‌ عددی که با توجه به هزینه 8 میلیاردی اعلام شده برای هر قسمت سریال، توسط مدیرعامل یکی از پلتفرم‌های نمایش خانگی معادل ساخت 5 هزار 564 قسمت سریال است.

تبلیغات، فروش محتوا به دیگر پخش کننده‌ها، توزیع محتوا به‌صورت بین‌المللی و بازاریابی مستقیم و فروش محصول از مهم‌ترین منابع درآمدی تلویزیون‌ها در جهان هستند.

یکی از تهیه‌کنندگان تلویزیون معتقد است که «دولت وظیفه حمایت از فرهنگ و هنر را داشته و اینکه بودجه‌ای برای ارتقای سطح فرهنگی کشور خرج شود را نمی‌توان به عنوان زیان سازمان صدا و سیما تلقی کرد،‌ از اساس این بودجه برای هزینه‌کرد در سازمان صدا و سیما مصوب می‌شود.»

در مقابل کارشناس رسانه محمد محمدی می‌گوید که «بودجه صدا و سیما در لایحه مجلس مطابق با درآمدهای تعریف می‌شود،‌ از طرفی تلویزیون به‌عنوان مالک سرگرمی عمومی در کشور توانایی درآمدزایی داشته و باید هزینه و درآمدش نسبت مشخصی داشته باشد، کما اینکه این اتفاق در سالیان گذشته وجود داشته است.»

اگر این مطلب را در سال 1402 می‌خواندید در 3 دقیقه زمان احتمالی صرف شده صدا و سیما با 150 میلیون تومان ضرر مواجه شده بود، اما می‌توان به درآمد مثبت این سازمان در سال جاری امیدوار بود.

افزایش میزان مخاطب صدا و سیما تا 69 درصد، ساخت برنامه از طریق جذب سرمایه و بازرگانی و همچنین پیشنهاد بخش خصوصی برای خرید برنامه‌های تلویزیون از این دست اتفاقات مثبت است.

تولید درست و توجه به سلیقه مخاطب می‌تواند به تمامی ابعاد موفقیت صدا و سیما کمک کند، این اتفاق باعث افزایش مخاطب و درنتیجه افزایش درآمد از تبلیغات می‌شود، همچنین این ارتقا، سطح تولیدات امکان کسب درآمد از فروش بین‌المللی محصولات و بازاریابی مستقیم با اتکا به فروش محصول و متعلقاتش را افزایش می‌دهد.


منبع: خبرگزاری ایسنا

شناسه خبر 81787