شناسه خبر:81974
1403/2/11 11:34:38

معاون آبخیرداری اداره کل منابع طبیعی استان ایلام گفت: در سال جاری ۵۹ میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی، استانی و تملک دارایی به استان ایلام اختصاص یافته است.

ایرج عالی معاون آبخیرداری اداره کل منابع طبیعی استان ایلام، صبح سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت‌ماه گفت: در سال جاری ۵۹ میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی، استانی و تملک دارایی به استان ایلام اختصاص یافته است که از این میزان اعتبار ۳۲ میلیارد تومان ملی، ۱۵ میلیارد تومان استانی، ۵ میلیارد تومان مدیریت جامع و ۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان نیز از محل تملک دارایی استان است.

وی افزود: تاکنون کار مطالعات طرح تفصیلی آبخیزداری در سطح ۶۳ حوزه شامل ۶۵۰ هزار هکتار (نزدیک به ۳۴ درصد از مساحت کل استان) انجام شده است، این مطالعات منجر به اجرای عملیات مکانیکی، بیومکانیکی و بیولوژیکی شده است.

معاون آبخیرداری اداره کل منابع طبیعی استان ایلام، ادامه داد: استان ایلام یکی از استان‌های موفق در اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری است؛ اجرای این طرح‌ها علاوه بر جلوگیری از فرسایش بی‌رویه خاک و تغذیه سفره‌های آب‌های زیرزمینی، نقش موثری در هدر رفت آب‌های روان، تغذیه و احیای قنوات، استخرهای ذخیره آب و انتقال آب کشاورزی دارند.

عالی به تفاهم‌نامه سه‌جانبه سازمان منابع‌طبیعی و آبخیزداری کشور، استانداری ایلام و سازمان مدیریت برنامه‌ریزی استان در سال گذشته اشاره کرد و خاطرنشان کرد: در یک دوره ۳ ساله یعنی از سال ۱۴۰۲ تا سال ۱۴۰۵ در سطح ۵۱۱ هزار هکتار از مناطق مطالعه شده در کل استان طرح‌های آبخیزداری با اعتبار ۱۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال توسط قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) اجرا می‌شود که قرار است اعتبارات مورد نیاز در این قرارداد از محل مولد سازی و تهاتر نفت تامین و تخصیص داده شود.

وی تصریح کرد: اجرای طرح‌های آبخیزداری از مهمترین برنامه‌های موفق پیشگیری از تخریب عرصه‌های مرتعی، جنگلی و مخاطرات ناشی از جاری شدن سیل های مخرب در مناطق شهری و روستایی است.

معاون آبخیزداری مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام با اشاره به تغییرات و شرایط اقلیمی اظهار داشت: اجرای طرح‌های آبخیزداری یکی از بهترین فرصت‌ها و مهم‌ترین راهکار عملی و موثر، برای جبران کم‌آبی و عبور از بحران خشک‌سالی است.

وی بیان کرد: اجرای پروژه‌های آبخیزداری از جمله عملیات خاکی ذخیره نزولات و پخش سیلاب در مناطق مستعد و بالادست اراضی کشاورزی، عملیات مکانیکی و بیومکانیکی و نیز با اتمام مطالعات تفصیلی اجرایی پارک آبخیز حوزه شهر دهلران ایجاد پارک آبخیز از جمله برنامه‌هایی است که در سال جاری در شهرستان دهلران جانمایی و اجرا می‌شوند.

شناسه خبر 81974