شناسه خبر:82002
1403/2/11 14:49:50

معاون پژوهش مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمانشاه گفت: طرح توسعه کشت چغندر قند پاییزه در مناطق گرمسیری استان موجب کاهش ۱۰ میلیون متر مکعبی آب و افزایش ۱۵ هزار تنی تولید شکر در کارخانه‌های قند استان می‌شود.

عباس رضایی‌زاد روز سه‌شنبه با اشاره به توسعه کشت چغندر قند پاییزه در مناطق گرمسیری استان کرمانشاه با انتقال دانش فنی به بهره‌برداران توسط مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان افزود: در بیشتر مناطق کشور چغندرقند به صورت بهاره کشت می شود که در این حالت آب زیادی برای آبیاری نیاز دارد، این در حالی است که امکان کشت پائیزه این محصول در برخی از مناطق از جمله مناطق گرمسیر استان کرمانشاه وجود دارد.

وی از این طرح به عنوان یکی از طرح های موفق این مرکز یاد کرد و اضافه کرد: با کشت پائیزه چغندر قند مقدار نیاز به آبیاری به خاطر استفاده از بارندگی ها در مقایسه با کشت بهاره به مقدار قابل توجهی کاهش می یابد از این رو با توجه به کمبود آب در کشور، توسعه کشت پائیزه چغندر قند به جای کشت بهاره آن علاوه بر کاهش مصرف آب باعث افزایش درآمد کشاورزان، اشتغال زائی و فعالیت کارخانه های قند در ۲ فصل بهره برداری شده و با افزایش تولید شکر در داخل از واردات آن کاسته می شود.

معاون پژوهش مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمانشاه با بیان اینکه این طرح با هدف افزایش تولید و صرفه جویی در مصرف آب در اراضی زیر کشت این محصول در حال اجراست یادآور شد: برهمین اساس در راستای توسعه کشت پائیزه چغندرقند در مناطق گرمسیر استان کرمانشاه از سال ۱۳۹۳ پروژه تحقیقاتی متعددی توسط بخش تحقیقات چغندرقند به انجام رسیده که طی آنها تاریخ مناسب کاشت و برداشت و همچنین ارقام مناسب کشت در منطقه تعیین شد.

افزایش ۲ ماهه زمان فعالیت کارخانه های قند با کشت پاییزه چغندر قند

وی تاکید کرد: اطلاعات و دانش فنی به دست آمده از این پروژه‌های تحقیقاتی با همکاری مدیریت ترویج استان کرمانشاه و به صورت برگزاری دوره های آموزشی مختلف، روز مزرعه، برشور و نشریه های ترویجی، برنامه های رادیویی و تلویزیونی و همچنین اجرای سایت های الگویی به بهره برداران و کشاوزران منطقه منتقل شده است. 

رضایی‌راد مهم ترین مزیت های کشت پائیزه چغندرقند را علاوه بر کاهش مصرف آب، نقش مثبت در تناوب، حاصلخیزی خاک، کاهش آفات و بیماری ها در محصولاتی که در تناوب با چغندرقند قرار می گیرند، افزایش درآمد کشاورزان، اشتغال زایی در منطقه، افزایش تولید شکر کارخانه های قند از طریق ۲ فصل بهره برداری و افزایش ضریب خود کفایی شکر در کشور عنوان کرد.

وی یادآور شد: فرآیند تجاری سازی بر اساس اقدامات انجام شده فوق و استقبال کشاورزان خوشبختانه سطح زیر کشت چغندرقند پائیزه به عنوان یک کشت جدید در مناطق گرمسیر استان کرمانشاه توسعه پیدا کرده به طوریکه در سالهای اخیر سطح زیر کشت به حدود ۲ هزار هکتار با عملکرد ۵۸ تن در هکتار رسیده که همچنان استقبال از این زراعت و توسعه آن در حال گسترش است.

صرفه جویی ۱۰ میلیون مترمکعب آب در کشت پاییزه چغندر قند

معاون پژوهش مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گفت: براساس تحقیقات صورت گرفته اجرای این طرح به ویژه در مناطق گرمسیری موجب کاهش ۴۰ تا ۵۰ درصدی آب در هکتار معادل ۱۰ میلیون متر مکعب در سال در کشت پاییزه چغندر قند در مقایسه با کشت بهاره این محصول در مناطق گرمسیری استان شده است.

رضایی‌زاد اضافه کرد: علاوه بر این افزایش تولید سالانه ۱۵ هزار تن شکر در سال، افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی عملکرد گندم در کشت متناوب با چغندر قند پاییزه در مناطق تحت کشت و افزایش فعالیت و تولید کارخانه های قند استان به مدت ۲ ماه در سال از دیگر مزایای این طرح در استان است.

گفتنی است، چغندرقند هم اکنون در استان کرمانشاه به ۲ شکل بهاره و پاییزه کشت می‌شود، در پاییز سال گذشته سه هزار و ۶۰۰ هکتار از مزارع مناطق گرمسیر استان زیر کشت چغندرقند پاییزه رفت که پیش‌بینی می‌شود بیش از ۲۰۰ هزار تن چغندرقند از آن برداشت شود.

برداشت چغندرقند پاییزه در استان از اواخر اردیبهشت شروع و تا پایان مرداد ادامه دارد.

 

امسال همچنین در مجموع حدود ۱۲ هزار هکتار چغندرقند بهاره نیز در استان کشت شده که پیش‌بینی می‌شود از این سطح بیش از ۸۰۰ هزار تن محصول تولید شود.

شناسه خبر 82002