شناسه خبر:82145
1403/2/16 18:41:40
رئیس شورای اسلامی شهر همدان خبر داد:

بررسی وضعیت کیفیت نان در صحن شورای اسلامی شهر

رئیس شورای اسلامی شهر از بررسی وضعیت کیفیت نان و افزایش تعداد نانوایی‌ها در صحن شورا خبر داد.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از روابط عمومی شورای اسلامی شهر همدان، محمود مسگریان در جلسه صحن شورا ابراز کرد: درحال حاضر کمبود نانوایی در برخی نقاط شهر همدان برای مردم مشکل‌ساز شده است و انتظار می‌رود این مشکل با همکاری دستگاه‌های مربوطه حل شود.

مسگریان با بیان اینکه چهار نقطه از شهر برای ساخت نانوایی شناسایی شده است، اظهار کرد: لازم است دیگر نقاطی که نیاز به نانوایی دارند شناسایی شده و در راستای این موضوع اقدامات لازم انجام شود.

وی همکاری فرمانداری و اداره مسکن و شهرسازی استان را لازمه حل مشکل تأمین زمین برای احداث نانوایی دانست و یادآور شد: شورا و شهرداری آمادگی همکاری و مساعدت کامل را دارد.

وی همچنین اقدامات شهرداری در زمینه ایجاد بستر برگزاری فروشگاه‌هایی برای عرضه محصولات مشاغل خانگی را ارزشمند دانست و گفت: ایجاد 13 هزار شغل خانگی در سال گذشته اقدام شایسته‌ای است که می‌طلبد مکانی برای عرضه تولیدات مشاغل خانگی نیز فراهم شود.

* صفری افلاکی: ضرورت احداث نان‌سراها برای رفع مشکل کمبود نانوایی‌ها

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر همدان نیز در این جلسه به مشکلات کمبود نانوایی در نقاطی از شهر اشاره کرد و گفت: متأسفانه در برهه‌ای از زمان کاربری نانوایی‌ها را تجاری لحاظ و به‌دلیل افزایش قیمت ملک و زمین، مالکان نانوایی‌ها را به فروشگاه‌های تجاری تبدیل کرده‌اند.

حجت‌الاسلام ناصر صفری‌افلاکی با بیان اینکه درحال حاضر 13 کانکس نانوایی در نقاطی از شهر مستقر شده است، یادآور شد: استقرار کانکس یک تصمیم موقت است، اما نباید به یک بدعتی در حوزه شهرسازی تبدیل شود؛ چراکه این موضوع سیما و منظر شهری را مخدوش می‌کند.

وی با بیان اینکه کانکس‌ نانوایی اعتبار و وجاهت قانونی ندارد، اظهار کرد: طبق قوانین و اختیارات شورای اسلامی شهر باید در زمینه رفع مشکلات نان و نانوایی وارد شود.

این مقام مسئول با اشاره به نارضایتی مردم از کاهش کیفیت انواع نان و افزایش میزان دورریز آن‌ها، اضافه کرد: مسئولان باید در این مورد چاره‌اندیشی کرده و کیفیت نان را افزایش دهند که در این راستا شورا و شهرداری همدان هم در حوزه وظیفه خود اعلام همکاری می‌کند.

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر همدان بر توجه به رعایت بهداشت و پخت نان کامل و با کیفیت تأکید کرد و افزود: اقبال مردم بیشتر به مصرف نان‌های سنتی است و ما باید موضوع سلامت شهروندان را مد نظر قرار دهیم.

وی گفت: مجتمع‌های نان را می‌توان در چندین نقطه شهر در وسعت زیاد احداث کرد.

صفری‌افلاکی یادآور شد: همچنین می‌توان موزه‌های نان نیز ایجاد کرد.

این مقام مسئول ادامه داد: باید به سمتی حرکت کنیم که سازه‌هایی با معماری ایرانی اسلامی برای مجتمع‌های نان احداث کنیم و کرامت مردم هم برای تهیه نان حفظ شود.

وی اضافه کرد: در روایات، علوم پزشکی نوین و طب سنتی بر کیفیت نان کامل تأکید شده است.

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر همدان با اشاره به اینکه نان قوت غالب مردم ما است، اظهار کرد: درصد بالایی از ریرمغذی‌ها از نان تأمین می‌شود و بسیار مهم است که این نان با کیفیت و سالم باشد تا بتواند تمام نیازهای بدن را تأمین کند.

* حیدری: تعیین مشوق برای فعالیت کاربری‌های خدماتی

رئیس کمیسیون فنی عمرانی شورای اسلامی شهر همدان نیز با اشاره به مشکلات پخت نان سنتی در شهر، گفت: درحال حاضر به دلیل افزایش قیمت ملک و اجاره‌بها پخت نان سنتی در برخی از مناطق شهر توجیه و صرفه اقتصادی برای نانواها ندارد.

مهدی حیدری اضافه کرد: درصورتی که بتوانیم با اصلاح قانون شرط کاربری تجاری را از نانوایی‌ها حذف کنیم بخشی از مشکل کمبود نانوایی حل خواهد شد.

وی با بیان اینکه در این راستا می‌توان مشوق‌هایی در کاربری‌های خدماتی لحاظ کرد، افزود: نانوایی‌ها باید به‌عنوان کاربری خدماتی دیده شوند و همدان می‌تواند در این زمینه برندسازی کند.

* شهردار همدان: اعلام آمادگی شهرداری برای رفع مشکل کمبود نانوایی‌های شهر

شهردار همدان نیز گفت: می‌توانیم به دستگاه‌های مربوطه در زمینه ساخت نانوایی کمک کنیم.

سیدمسعود حسینی اظهار کرد: همچنین می‌توانیم از ظرفیت مساجد و مدارس در این زمینه استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: متأسفانه رویکردی که در مأموریت‌ها و عمل به وظایف در برخی دستگاه‌های اجرایی وجود دارد، نگاه سودمحور در ارائه خدمات است.

حسینی همچنین درخصوص حمایت از مشاغل خانگی اظهار کرد: مهم‌ترین کاری که می‌توان در این زمینه انجام داد، بازاریابی مناسب است و در این زمینه شورا و شهرداری همکاری و حمایت خود را از مشاغل خانگی اعلام می‌کند.

* معاون فرماندار همدان: ضرورت اجرای طرح سامان‌دهی نانوایی‌ها

معاون برنامه‌ریزی و توسعه فرماندار همدان نیز بیان کرد: در چندین‌سال اخیر با مشکل نان و نانوایی مواجه هستیم.

اسدالله ربانی‌مهر با بیان اینکه درحال حاضر بیش از 15 نقطه شهر با مشکل کمبود نانوایی مواجه است، اظهار کرد: این مشکل در نقاط کم‌برخوردار وجود ندارد.

وی یادآور شد: انتظار می‌رود شهرداری با توجه به ظرفیت‌هایی که دارد، ما را در حل این مشکل کمک کند.

* مدیرکل اداره غله استان: نان سنگک چدنی برای سلامت بدن سم است

مدیرکل اداره غله و خدمات بازرگانی استان همدان نیز گفت: درحال حاضر فعالیت 200 نانوایی در این شهر اجاره‌ای است که به‌دلیل گرانی اجاره‌بها، رو به تعطیلی می‌روند.

خوانساری با بیان اینکه قیمت نان باید افزایش یابد، اضافه کرد: نانوایی‌ها از پخت نان سنگک ریگی به سمت پخت نان صنعتی یا چدنی پیش می‌روند که این برای سلامتی شهروندان آسیب‌زا است.

وی اضافه کرد: پخت نان سنگک چدنی برای بدن سم است و باید با راهکارهای مناسب نانوایی‌ها را به سمت پخت نان ریگی و سنتی سوق دهیم.

خوانساری با بیان اینکه باید تلاش کنیم نان کامل در اختیار مردم قرار گیرد، افزود: نان کامل از بیماری‌ها و سرطان‌های دستگاه گوارش به‌دلیل نوع پخت و سبوس موجود نان جلوگیری می‌کند.

وی افزود: تا پایان اردیبهشت‌ماه همایش نان کامل در سیلوی مرکزی همدان برگزار خواهد شد و در این همایش نان کامل پخت کرده و در اختیار مردم قرار می‌دهیم.

شناسه خبر 82145