شناسه خبر:82156
1403/2/16 19:06:02

امنیت که ضریب آن دارای اهمیت بالایی در جوامع بشری است، گاهی با پرداخت هزینه‌های گزافی مانند بودجه‌های نظامی کلان، ایجاد می‌شود؛ اما گاهی می‌تواند با آینده‌نگری و هزینه‌ای کم یا اقدام‌های در دسترس و تدریجی، تقویت شود. بدون شک یکی از مؤلفه‌های این قوت‌بخشی، چگونگی ارتباط بین آحاد آن جامعه است که اگر مطلوب باشد، زمینه‌های تحقق این مهم می‌تواند دارای رشد چشمگیری باشد. قطعاً اقدام‌های هریک از ما جزئی از لوازم آن است، مثلاً خوش‌بینی منطقی و وحدت بین افراد در این مسیر می‌تواند کارساز باشد.اگر دقت کرده باشید، گاهی می‌توان با یک سلام کردن یا تبسم به‌جا، زمینه ارتباط صحیح یا برطرف کردن سوء تفاهمی را فراهم کرد و یا با تکریم شخصی و نوع نگاه و حرکت مناسبی، مانع انجام عمل مخرب دیگران شد؛ بارها شاهد بوده‌ایم وقتی جوان و حتی فرد میان‌سالی مثلاً درحال سیگار کشیدن است، اگر شما به او سلام کنید، معمولاً خودش را جمع‌وجور کرده و سیگارش را به‌نوعی مخفی می‌کند و یا اگر بدحجابی با فردی یا جمعی خانم مواجه شود که دارای حجاب مناسب هستند، بعضاً به فوریت یا بگوییم در لحظه، در شکل حجاب خود تجدید نظر می‌کند، حتی اگر موقت و زودگذر باشد.

اگر پیامبر مکتب سعادت‌آفرین اسلام به اندازه زیادی در آموزه‌های دینی تأکید بر ارتباط با خویشاوندان دارد و برای سلام‌کننده از 70 ثواب، ثبت 69 حسنه را به شروع‌کننده سلام اختصاص داده است، یکی از فلسفه‌هایش همین تقویت وحدت و افزایش امنیت روانی اجتماعی است. فقط کافی است شما اراده کنید و اقدام مثبت ارتباطی به‌جا داشته باشید تا شاهد برکات متعددی شوید؛ به‌علاوه اسلام که دینی جمعی است، همواره بر رسیدگی به یکدیگر و حتی دعا برای جمع کردن اصرار ورزیده و در نماز، خیرات به‌طور جمعی خواسته می‌شود. اگر نماز را فرادا نیز بخوانید، سفارش شده است که برای دیگران دعا کنید و اگر دیگران در حق شما دعا کنند، آورده‌اند که زودتر مورد اجابت قرار می‌گیرد. به‌علاوه سفارش کرده‌اند که در فریضه‌ای مانند امر به معروف و نهی از منکر، دلسوزی صادقانه برای اثرگذاری، از لوازم پیشبرد هدف است.

امروز که غالب جوامع دچار مشکلاتی چون اعمال ظلم و بی‌عدالتی مانند ظلم رژیم صهیونیستی و اشغالگر قدس به ملت مظلوم فلسطین هستند، گذشته از انواع اقدام‌ها مانند عملیات تنبیهی وعده صادق که در جای خود ضروری بوده، اما مدارای آبرومندانه نسبت به یکدیگر هم از لوازم است. در تاریخ داریم وقتی پیامبر مکرم اسلام (ص) راهی مکه بودند، کسی به حضرت رسید و گفت اگر غنائم زیادی می‌خواهید، به این ناحیه که قوم بنی‌مدلج در آن ساکن هستند بروید، رسول معظم (ص) فرمودند چون این طایفه دارای صله رحم هستند و بایکدیگر ارتباط داشته و مهربانند، خداوند بندگانش را از هرگونه تعرض به آنان باز داشته است.

درنتیجه افراد دانا شایسته است از هرگونه فرصت و اقدامی به‌منظور ایجاد و تقویت ارتباط و وحدت بهره گرفته تا بر افزایش امنیت فردی و به‌خصوص اجتماعی بیفزایند؛ به‌علاوه زمینه‌های رشد و پیشرفت از جهات مختلف فراهم‌تر شود. قبول بفرمایید ما شهروندان از ضعف ارتباط و سوء تفاهم‌ها در لایه‌های مختلف ضرروزیان‌های متعددی متحمل شده‌ایم که حساب و کتاب آن فرصت زیادی را طلب می‌کند، با کمی دقت در اطراف خود از خانواده گرفته تا اقشار، صنوف و حتی انتخاب‌ها و انتصاب‌ها، می‌توان چنین واقعیت تلخی را دریافت. امیدواریم با اقدام‌های پیونددهنده و وحدت‌افزا، زمینه‌های ارتباط بیشتر و پیشرفت را در لایه‌های مختلف اجتماعی فراهم آوریم، ان‌شاءالله.

شناسه خبر 82156