شناسه خبر:82223
1403/2/19 08:41:13

پدیده‌هایی در جامعه وجود دارد که عدم توجه لازم به آن‌ها از طرف شهروندان و مدیران، موجب معضلات و یا رشدشان در بخش‌های مختلف می‌شود و اسباب درد و رنج افراد جامعه را فراهم می‌آورد. یکی از این پدیده‌ها، خودزنی‌های نامحسوس مثلاً در بخش اقتصاد، بازار و مایحتاج خانواده‌ها است؛ مانند اینکه به‌طور غیر واقعی و به‌راحتی بگوییم امسال همه‌چیز چندبرابر شده! که البته در اکثر موارد غلط و غیر حقیقی است. گرچه قیمت کالاهایی بالا رفته، اما معدودی از کالاها همچون برنج به قیمت قبل بوده و حتی انواع روغن در اکثر موارد تا 15 در صد ارزان‌تر هم شده است.

شاید برای شما هم بارها پیش آمده باشد که کسی نقل کرده قیمت فلان کالا به این میزان رسیده و یا توزیع می‌شود، اما وقتی به برخی فروشگاه‌ها و توزیع‌کنندگان به‌اصطلاح شناخته‌شده و منصف مراجعه می‌کنید، می‌بینید که قیمت آن کالا کمتر از میزانی است که از این و آن شنیده‌ای! گرچه ممکن است گوینده و ناقل قصد شایعه‌پراکنی و شیطنت نداشته باشد، اما نکته‌ای را رعایت نکرده و آن اینکه دراین‌باره تحقیق و یا کالا را خود خریداری نکرده است.

بلی داریم بازاری‌هایی را که کالاها را غیر عادلانه می‌فروشند، اما اگر اهل و کاسب‌های خادم و قانع را شناخته باشید، عده زیادی به قول معروف اعتقادی به فروش ناعادلانه کالاها ندارند؛ نگارنده ده‌ها بار این مورد را در بخش‌های مختلف عرضه کالا تجربه و به دیگران منتقل کرده است.

بعضاً وقتی در این آشفته‌بازار اقتصادی از کسی سؤالی درباره قیمت کالایی می‌کنی، رو به بالا و برای نامطلوب جلوه دادن وضع و تخلیه روانی خود، طوری قیمت را منتقل می‌کند که زمینه گران‌فروشی‌ها را فراهم می‌کند؛ گرچه گرانی کالاها آزاردهنده است، اما نباید به گران‌فروشی هم به‌عنوان دردی دوچندان دامن بزنیم، اضافه کنید اینکه برخی به غلط مباهات و افتخار می‌کرده که وقتی برای خرید کالایی مراجعه می‌کنند، قیمتی از فروشنده نمی‌گیرند و هرچه طلب می‌شود، به راحتی پرداخت می‌کنند! درصورتی که حتی اگر کسی ثروتمند هم باشد، صحیح نیست بی‌حساب و کتاب پولی پرداخت کرده و زمینه گران‌فروشی و ظلم به دیگران را تقویت کند.

گذشته از اینکه متولیان رسمی موظف به کنترل قیمت‌ها و بازار هستند، اما نباید فراموش کرد که مؤثرترین کنترل‌کنندگان و ناظران بر همه بخش‌ها، به‌خصوص بازار، شهروندان هستند؛ البته در این میان افرادی هم هستند که فروشنده‌ها را از جهت قیمت و کیفیت کالا و حتی اهل حرام و حلال بودن به‌خوبی در سطح منطقه مسکونی، شغل و یا بازار شناسایی و عمدتاً برای تهیه کالا به آنان مراجعه می‌کنند. تحقیقاً چنین شیوه شایسته و انتخاب آگاهانه‌ای کمک‌کار افراد و اجتماع از جهت اخلاقی، اقتصادی، خانوادگی و معیشت است. همه شهروندان وظیفه‌شناس در جایگاه و حد توان خود نباید بگذارند با نرخ‌‌های ساختگی و غیر منصفانه فشاری بیشتر بر اقشار به‌خصوص آنان که قدرت خرید کمتری دارند، تحمیل شود و با وجود پذیرش کوتاهی برخی مسئولان و نهادهای نظارتی،‌ ما نباید با نوعی خودزنی و انفعال به گران‌فروشی‌ها دامن زده و به‌طور نامحسوس کارچاق‌کن گران‌فروشان باشیم! إن‌شاءالله.

شناسه خبر 82223