شناسه خبر:82229
1403/2/18 15:24:17

معاون امور معادن اداره کل صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: ر حال حاضر چهار هزار و 200 نفر به صورت مستقیم در معادن استان کردستان مشغول به کار هستند.

مهدی سیفی باغی‌خانی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 200 معدن فعال در استان کردستان وجود دارد، اظهار کرد: معادن نقش مهم و اساسی در اشتغال‌زایی دارند و در حال حاضر چهار هزار و 200 نفر به‌صورت مستقیم در معادن استان کردستان مشغول به کار هستند.

وی افزود: با توجه به اهمیت معادن در اشتغال‌زایی شغل‌های غیر مستقیم بسیاری نیز از وجود این معادن برخوردار می‌شوند.معاون امور معادن اداره کل صنعت، معدن و تجارت کردستان به میزان اکتشافات معادن در سطح استان اشاره کرد و افزود: در بحث اکتشاف معادن دو بخش خصوصی و دولتی امور اکتشافات را در سطح استان انجام می‌دهند.

معاون امور معادن اداره کل صنعت، معدن و تجارت کردستان ادامه داد: در بخش دولتی با توجه به انعقاد تفاهم‌نامه سه‌جانبه بین سازمان صمت، سازمان زمین شناسی و ایمیدرو اکشتافات معدنی در سطح وسیع به سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور واگذار شده است.

باغی‌خانی اضافه کرد: این اقدام با هدف شناسایی عناصر کمیاب که در حالت عادی به آن توجه نشده است در حال انجام به‌صورت سطحی و عمقی است.

وی گفت: شناسایی سرمایه‌گذاری از طریق ایمیدرو انجام و در ادامه سازمان زمین‌شناسی در امور اکتشافات از توان نیروهای متخصص استانی نیز استفاده می‌کند.

وی به رسالت بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: در بخش خصوصی نیز تعدادی شخصیت حقیقی و حقوقی عملیات اکتشاف را انجام می‌دهند.

*افزایش تعداد معادن فلزی در کردستان

معاون امور معادن اداره کل صنعت، معدن و تجارت کردستان اضافه کرد: نیروهای متخصص نیز در زمینه اکتشافات معدنی در سطح استان داریم، همچنین در این بخش از توان فارغ‌التحصیلان زمین‌شناسی استفاده می‌شود و عمده فعالیت‌ها توسط نیروهای متخصص داخل استان در حال انجام است و در هرجا که نیاز باشد از توان نیروهای متخصص کشوری نیزه بهره می‌بریم.

باغی‌خانی در بخش دیگری از سخنان خود به وضعیت کردستان در کشفیات معادن اشاره و بیان کرد: استان کردستان از لحاظ کیفی و ذخایر معدنی وضعیت بسیار خوبی دارد و ذخایر و معادن فلزی در حال اضافه شدن هستند.

وی با بیان اینکه بیشترین معادن سطح استان در شهرهای قروه، بیجار و سقز وجود دارد ادامه داد: همچنین معادن سنگ آهن و طلا نیز در استان در حال اکتشاف است و سایر اکتشافات قبلی نیز در حال انجام است.

معاون امور معادن اداره کل صنعت، معدن و تجارت کردستان خاطرنشان کرد: در مورد وضعیت سرمایه‌گذاران در بخش معادن گفت: سرمایه‌گذاران نگاه خوب و مثبتی به حوزه معادن دارند و با تأکید مقام معظم رهبری بر حوزه معادن و جایگزینی آن به جای نفت اهمیت معادن روزبه‌روز در حال بیشتر شدن است و استقبال سرمایه‌گذاران بیشتر است.

شناسه خبر 82229