شناسه خبر:82313
1403/2/20 08:55:43

سپهرغرب، گروه - زهره پوروهابی :

چند روزی است که خبرهایی از اعتصاب طلافروش‌ها در اعتراض به مصوبه مالیاتی مجلس منتشر شده است، اگرچه با توضیح سازمان مالیاتی و پاسخ به نگرانی‌ها احتمالاً به‌زودی بازار طلا به مردم لبخند خواهد زد، اما مسئله این است که در جامعه ما فرهنگ پرداخت مالیات جا نیفتاده؛ از بسیاری پزشکان گرفته تا طلافروش‌ها، پارچه‌فروش‌ها و غیره برای اینکه از کارت‌خوان استفاده نکنند و درنتیجه به زعم خودشان مالیات نپردازند، مردم را مجبور می‌کنند از نرم‌افزارهای برخط استفاده یا به عابربانک مراجعه کنند. این درحالی است که دانمارک (55.9 درصد)، اتریش (55 درصد)، پرتغال (53 درصد)، سوئد (52.3 درصد) و بلژیک (50 درصد) ازجمله کشورهایی هستند که بالاترین نرخ مالیات بر درآمد شخصی را دارند.
به عبارت دیگر مردم این کشورها دریافته‌اند برای داشتن زندگی فردی خوب باید به ساختن زندگی اجتماعی خوب کمک کنند که این میسر نمی‌شود مگر از طریق پرداخت مالیات؛ درواقع شهروندان با پرداخت بخشی از درآمد خود به دولت‌ها در قالب مالیات به دولت اختیار می‌دهند برای اداره‌ امور کشور، اجرای سیاست‌های مالی، تأمین کالاها و خدمات عمومی و ضروری، تضمین امنیت، اجرای برنامه‌های توسعه و عمرانی کشور، از آن استفاده کنند.

از اهداف دولت می‌توان به تأمین بخشی از هزینه‌های عمومی جامعه، توزیع عادلانه درآمد عمومی جامعه، کنترل واردات و صادرات و کنترل تورم و رکود اشاره کرد. بدین‌ترتیب پرداخت مالیات از مهم‌ترین عوامل رشد و توسعه جامعه محسوب می‌شود و موجب رونق اقتصادی، تحقق عدالت اجتماعی، افزایش خدمات و عمران و آبادانی کشور می‌شود. این یک واقعیت غیر قابل انکار است که مدیریت کشور هزینه دارد و با توجه به تحریم‌های مختلفی که بر کشور ما تحمیل کرده‌اند و در‌عین‌حال غیر عقلانی بودن اتکا به درآمد نفت، دولت چاره‌ای جز ایجاد نظام مالیاتی ندارد. برای ایجاد نظام مالیاتی منظم باید درآمد همه نهادهای بزرگ فعال در حوزه اقتصادی، سازمان‌ها و شهروندان برای دولت‌ها آشکار باشد؛ زیرا تنها در این صورت است که آن‌ها می‌توانند از درآمدهای بالا مالیات بگیرند و به شکل نظامند این درآمد را میان اقشار ضعیف بازتوزیع کنند.

این شیوه در کشورهای پیشرفته‌ای همچون سوئد و دانمارک درحال اجرا است، به‌طوری که درآمد افراد از ابتدای تولد تا زمان مرگ رصد می‌شود و به تناسب آن مالیات گرفته شده و یا تحت حمایت‌های اجتماعی قرار می‌گیرند.

درواقع اگر براساس آمار و اطلاعات سازمان امور مالیاتی کشور در فروردین‌ماه امسال بالغ‌بر 56 هزار و 719 میلیارد تومان درآمد مالیاتی وصول شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل (حدود 43 هزار میلیارد تومان) رشد 30 درصدی را نشان می‌دهد، ارائه این خدمات را هم باید در کنار آن دید؛ تسویه بدهی‌های انباشت‌شده دولت‌های گذشته (که در دولت سیزدهم بسیاری از آن‌ها تسویه شد)، رایگان شدن درمان افراد زیر پوشش بیمه سلامت که شامل اقشار آسیب‌پذیر جامعه می‌شود، رایگان شدن درمان کودکان زیر هفت سال، هفت برابر شدن کمک‌هزینه افراد زیر پوشش نهادهای حمایتی و هزاران مورد از این‌دست، خدماتی هستند که می‌توان گفت دولت با بهره‌گیری از مالیاتی که مردم پرداخت می‌کنند، می‌تواند ارائه کند.

در کشوری مانند ایران که مردمش در سخاوت و دستگیری از دیگران و وطن‌دوستی شهره عام و خاص هستند، قطعاً با تبیین به‌موقع مسائل به‌ویژه قوانین مالیاتی، مردم به‌راحتی پای کار آمده و از ایجاد آینده‌ای درخشان برای کشورشان استقبال می‌کنند.

شناسه خبر 82313