شناسه خبر:14027
1398/9/2 11:55:54

سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی‌مهوش: مدیر نخستین کاریابی بین‌المللی دراستان همدان گفت: کاریابی‌های بین‌المللی فرصتی برای سهم‌داشتن از سفره جهانی اشتغال محسوب می‌شوند.

روز گذشته مراسم اعطای مجوز و آغاز فعالیت نخستین کاریابی بین‌المللی دراستان در اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان برگزار شدو

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان در این جلسه گفت: با توجه به افزایش روزافزون فارغ‌التحصیلان دانشگاهی از دانشگاه‌های مختلف و مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای و نیاز آن‌ها به شغل در راستای پاسخ به بخشی از نیازهای کارجویان داخلی؛ کاریابی‌های بین‌المللی یکی از راهکارهای نوینی است که بسیاری از کشورهای دارای جمعیت جوان و جویای کار از جمله ایران در قالب قرارداد‌ها و تفاهم‌نامه‌های بین‌المللی انتخاب می‌کنند و از این طریق برای درصدی از نیروی کار خود شرایط شغلی فراهم می‌آورند.

سید احمد توصیفیان با اشاره به اینکه موضوع کاریابی‌های غیر دولتی توسط وزیـران عضو کمیسـیون امور اجتماعی و دولت الکـترونیک درسال 87 بنا به پیشنهاد وزارت کار و اموراجتماعی مطرح و به تأیید رئیس جمهور رسیده است عنوان کرد: با توجه به واگذاری اموراشتغال به کاریابی‌های غیر دولتی، کارفرمایان درخواست نیروی کار خود را به کاریابی‌های غیردولتی اعلام کرده و کاریابی‌ها باتوجه به نوع رشته و شرایط کارفرما، کارجویان را به واحدهای تولیدی معرفی می‌کنند.

وی با بیان اینکه دراستان 20 کاریابی دارای مجوز از اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی فعال هستند اذعان کرد: خوشبختانه از ابتدای سال 1398 تاکنون تعداد سه هزارو993 نفر از کارجویان در کاریابی‌های غیر دولتی استان ثبت نام کردند که از این تعداد هزار و 533 نفر توسط کاریابی‌ها بکار گمارده شده‌اند.

توصیفیان گفت: علاوه بر اقدامات و برنامه‌های دولت در حمایت از اعزام نیروی کار داخلی به کشورهای هدف که عموماً از طریق شناسایی فرصت‌های بالقوه و انعقاد تفاهمنامه همکاری با سایر کشورها صورت می‌پذیرد، دفاتر کاریابی بین‌المللی نیز با هماهنگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اقدام به عقد قرارداد می‌کنند که در این زمینه موفقیت‌هایی هم به دست آمده‌است.

وی اعزام نیروی کار را یک ظرفیت در زمینه اشتغال در کشور قلمداد کرد و گفت: از طرفی این امر می‌تواند موجب انتقال تکنولوژی از کشورهای پیشرفته به ایران شده و درعین حال کاریابی‌ها علاوه بر شناسایی فرصت‌های شغلی در بازار کار بین‌الملل، در این حوزه مشاوره شغلی ارائه می‌کنند البته ضروری است که مراکز کاریابی در فعالیت‌های خود به صورت حرفه‌ای فعالیت کنند.

توصیفیان با بیان اینکه امروز بحث صادرات غیرنفتی امری مهم است و اعزام نیروی کار به خارج از کشور در قالب خدمات فنی و مهندسی می‌تواند یکی از وجوه قابل‌توجه صادرات غیرنفتی به حساب آید افزود: اگر فرایند اعزام نیروی کار با برنامه دقیق صورت گیرد یک راهکار موثر برای جلوگیری از فرار مغزها محسوب می‌شود به این معنا که افراد متخصص که زمینه کار در داخل ندارند می‌توانند به خارج اعزام شوند و با کسب مهارت و دانش لازم به کشور بازگشته و حتی کسب و کار جدیدی را ایجاد کنند.

وی خاطر نشان کرد: این امر باعث افزایش مهارت نیروی کار اعزامی شده و می‌تواند منجر به انتقال دانش و فناوری به داخل کشور شود.

وی در ادامه مهارت نیروی کار را یک مولفه اساسی در اعزام نیرو خواند و اذعان کرد: فراهم آوردن زمینه‌های لازم برای آموزش‌های پیش از سفر و تکمیلی زبان‌های خارجی و مهارت‌های مختلف جهت انطباق مهارت‌ها و توانایی‌هایی شغلی متقاضیان کار در خارج از کشور با توانایی‌ها و مهارت‌های شغلی مورد نیاز بازار کار بین‌المللی و همچنین شناسایی فرصت‌های شغلی موجود در کشورهای جهان، ایجاد تسهیلات لازم برای اخذ روادید کار و زمینه‌های لازم برای به کارگماری آن‌ها در کشور مقصد از جمله اقداماتی است که توسط کاریابی‌های بین‌المللی صورت می‌گیرد.

در ادامه مدیر کاریابی بین‌المللی روژین نیز با اشاره به اینکه طی 17 سال سابقه کاری در عرصه کاریابی‌ها و به فراخور آن حضور در جلسات مختلف، هیچ گاه سخن از لزوم کاریابی بین‌المللی دراستان نشده بود گفت: خوشبختانه با حضورآقای توصیفیان دراستان بارها طی دو سال گذشته پیشنهاد این امر در جلسات ازسوی ایشان مطرح شد.

فریده آریان‌مهر ادامه داد: توجه به بومی بودن کاریابی بین‌المللی دراستان یکی از اولویت‌های مدیرکل بود براین اساس بنا به پیشنهاد وی مبنی بر ورود کاریابی‌های بومی برای حضور دراین عرصه بنده دراین عرصه علیرغم چالش‌های بسیار ورود کرد.

دبیر انجمن صنفی کاریابی‌های استان با اشاره به اینکه خوشبختانه مراحل مختلف مصاحبه‌ای در سطح وزراتخانه را طی کردیم اذعان کرد: بنده ازسال گذشته که برای حضور دراین عرصه ورود جدی داشتم دربیش از پنج جلسه مصاحبه شرکت کردم.

نائب رئیس کمیسیون کاریابی‌های کشور با بیان اینکه هرچند اعزام نیرو برای کار درخارج ازکشور یقینا هزینه‌های بسیاری در بردارد اما درعین حال می‌توان به آن به عنوان فرصت نگریست اذعان کرد: درواقع این امر بستری برای سهم داشتن از سفره جهانی اشتغال پدید می‌آورد.

نماینده کارفرما در هیئت تشخیص با تاکید بر اینکه هدف بنده در این عرصه فرار مغزها نیست عنوان کرد: فرار مغزها درواقع فرار سرمایه انسانی است.

وی با بیان اینکه هدف ما بهره‌مندی بیش از پیش داشته‌های نخبگان و متخصیین پس از بازگشت به کشور است اذعان کرد: درخصوص آموزش این کارجویان دو قراردادی با مرکز فنی و حرفه‌ای و آموزش زبان به تناسب بازار هدف بسته شده است.

آریان‌مهر با بیان اینکه در کشورهای هدف نیزسعی ما براین بوده تا از طریق حضور معرف اقدام کنیم خاطر نشان کرد: به عنوان مثال درکشورهایی همچون ترکیه، روسیه، آلمان، سودان و استرالیا زمینه فراهم کردن معرف را دنبال می‌کنیم تا نیروی کار اعزام شده به محض رسیدن به مقصد دچار مشکل نشده و از طریق معرف ادامه روند پیگیر فضای کاری شود.

وی با بیان اینکه طبق پیگیری‌های انجام شده این کاریابی هم در اعزام نیروی متخصص و غیرمتخصص فعالیت خواهد داشت عنوان کرد: طبق آنچه که از سوی وزاتخانه به ما ابلاغ شده درحال حاضردر جنوب ترکیه و روسیه نیاز به نیروی کار ماهر و غیر ماهر اعلام شده است.

شناسه خبر 14027