شناسه خبر:39313
1400/1/28 09:29:29
مدیرکل سازمان انتقال خون استان کرمانشاه:

روزه‌‌داری مانع اهدای خون نیست

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل سازمان انتقال خون استان کرمانشاه گفت: درحال ارزیابی میزان درخواست مردم برای اهدای خون بعد از افطار هستیم، اگر تعداد قابل قبولی باشد، احتمال دارد از هفته آینده ساعت کار را افزایش دهیم.

پژمان صالحی‌فر روز پنجشنبه در جمع اصحاب رسانه درخصوص اهدای خون در ماه مبارک رمضان اظهار کرد: روزه گرفتن منافاتی با اهدای خون ندارد و طبق فتوای مراجع تقلید باعث ابطال روزه نمی‌شود.

وی با اشاره به نیاز همیشگی به خون و پلاکت، گفت: اهدای خون را به بهانه اینکه الان ماه رمضان است، نمی‌توان به تعویق انداخت و چون زمان طولانی هم برای نگهداری فرآورده‌های خونی نداریم، بنابراین حضور مستمر و همیشگی اهداکنندگان امری ضروری است.

مدیرکل سازمان انتقال خون استان کرمانشاه تصریح کرد: در ایام ماه مبارک رمضان به‌صورت یک‌سره از ساعت هشت صبح تا هشت و 30 دقیقه شب در خدمت اهداکنندگان هستیم.

صالحی‌فر افزود: درحال ارزیابی میزان درخواست مردم برای اهدای خون بعد از افطار هستیم، اگر تعداد قابل قبولی باشد، احتمال دارد از هفته آینده ساعت کار را افزایش دهیم و بعد از افطار هم تا پاسی از شب در خدمت مردم باشیم.

وی اشاره‌ای به تردد ممنوعیت شبانه داشت و گفت: این هماهنگی به‌صورت کشوری با ستاد ملی کرونا انجام شده که کسانی که برای اهدای خون از 10 شب به بعد به مراکز انتقال خون مراجعه می‌کنند، پلاک خودرو را به پلیس راهور اعلام کنیم تا اگر احیاناً جریمه شدند، پاک شود.

این مقام مسئول با اشاره به اوج شیوع چهارم کرونا و نیاز بیماران به پلاسما، افزود: بیماران بهبودیافته کرونایی حداقل 28 روز پس از بهبودی می‌توانند پلاسما اهدا کنند، چون که میزان آنتی‌بادی در افراد حداقل تا سه ماه پایدار است.

صالحی‌فر اضافه کرد: پلاسما اهدایی افراد بهبودیافته در مرکز در دمای 40 درجه زیر صفر فریز و نگهداری می‌شود و تا دو سال پایدار است.

وی خاطرنشان کرد: درحال حاضر به تمامی گروه‌های خونی نیازمند هستیم، اما به گروه‌های منفی به‌خصوص AB و O منفی نیاز مشهودتر است.

صالحی‌فر در پایان ابراز کرد: مرکز سیار خون‌گیری فعلاً در ایام ماه مبارک رمضان به‌خاطر بحث روزه‌داری همکاران نداریم و تنها با مرکز انتقال خون کرمانشاه در خدمت اهداکنندگان هستیم.

شناسه خبر 39313