شناسه خبر:40048
1400/2/12 11:57:28

سپهرغرب، گروه خبر: مدیر دفتر تسهیل‌گری محلات حکمت‌آباد و باغ‌ابریشم کرمانشاه توانمندسازی محلات را یکی از اولویت‌های اصلی دفاتر تسهیل‌گری دانست و گفت: این دفتر به‌عنوان پایگاه اجتماعی و محلی، ارتباطی مستقیم با مسائل و مشکلات محلات دارد و در جهت توانمندسازی و کاهش معضلات مردم این مناطق تلاش می‌کند.
هایده مهدوی روز شنبه با اشاره به آنکه این دفتر یک سال است به‌صورت جدی در این محلات فعالیت دارد و طی همین مدت کوتاه توانسته با جلب اعتماد ساکنان محلات مذکور کارهای خوبی در حوزه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی و حقوقی پیش ببرد، افزود: دفتر تسهیل‌گری و توسعه محلی محلات حکمت و باغ‌ابریشم کرمانشاه در سال 1397 راه‌اندازی شد و با توجه به تغییر پیمانکار پروژه، وقفه‌ای در کار آن ایجاد و فعالیت مجدد آن نهایتاً در سال گذشته از سر گرفته شد.
وی با بیان اینکه دفتر تسهیل‌گیری و توسعه محلی کار سنجش وضعیت حدود 20 هزار نفری این محلات را در ابعاد مختلف اجتماعی، مددکاری، اقتصادی، حقوقی، شهرسازی و کالبدی برعهده دارد، گفت: این دفتر با تأکید بر ظرفیت بومی و محلی و استفاده از نقش و مشارکت ساکنان محلی به‌عنوان فرصت‌های توان‌افزا در محله، همچون بازوی دستگاه‌های خدمت‌رسان عمل کرده و در راستای پیشگیری و کاهش مشکلات محلات حکمت‌آباد و باغ‌ابریشم پیش رفته است.
مهدوی در ادامه به برخی حوزه‌های کاری این دفتر نیز اشاره کرد و توضیح داد: دفتر تسهیل‌گری و توسعه محلی محلات حکمت‌آباد و باغ‌ابریشم در حوزه شهرسازی با شناسایی نیازهای کالبدی محلات و پیگیری مسائل محله از طریق پیگیری از دستگاه‌های مربوطه، در جهت بهبود و ارتقای کیفیت محیطی محلات اقدامات مؤثری داشته است.
وی شن‌ریزی و آسفالت معابر، توسعه فضای سبز محله از طریق کاشت نهال در حاشیه رودخانه چم‌بشیر حکمت‌آباد، هم‌سطح‌سازی و درپوش‌گذاری چاه‌های منهول فاضلاب و تأمین روشنایی معابر را ازجمله این اقدامات ذکر کرد.
   پیگیری مستمر وضعیت بهداشت و سلامت ساکنان محلات
مدیر دفتر تسهیل‌گری و توسعه محلی محلات حکمت‌آباد و باغ‌ابریشم در ادامه سخنانش گفت: همچنین در این مدت با پیگیری‌های به‌عمل‌آمده از طریق همکاری شهرداری و سازمان خدمات شهری، نخاله‌برداری و پاک‌سازی حاشیه رودخانه چم‌بشیر نیز به انجام رسیده است.
مهدوی تصریح کرد: همچنین این دفتر اقدام به برنامه‌ریزی در انجام امور مربوط به توسعه اجتماعی در زمینه آموزش، بهداشت، فرهنگ و سلامت، امنیت روانی جامعه، افزایش مشارکت ساکنان محله در فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی، برنامه‌ریزی جهت گرفتن تصمیمات کاربردی در جهت کنترل انحرافات و کاهش ناهنجاری‌های اجتماعی، استفاده از ظرفیت‌های جامعه محلی (فعالان و افراد اثرگذار محلی) برای حل مسائل محله، استفاده از ظرفیت سازمان‌های ذی‌ربط در راستای حل مسائل محله و مدیریت کاهش آسیب‌های اجتماعی کرده است.
وی افزود: از اهم اقدامات در این حوزه، شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل بوده که با همکاری سازمان آموزش‌وپرورش و اداره ثبت احوال سه دانش‌آموز بازمانده از تحصیل در این محلات سال گذشته موفق به ثبت‌نام و ادامه تحصیل شدند.
این مقام مسئول اضافه کرد: همچنین در حوزه نشاط اجتماعی با همکاری حوزه هنری برنامه‌های متنوعی ازجمله پخش فیلم برای کودکان، برگزاری کلاس‌های هنری و مسابقه کتاب‌خوانی برای گروه‌های کودک و نوجوان برگزار شده است.
این مقام مسئول تصریح کرد: در حوزه مددکاری اجتماعی نیز علاوه‌بر مشاوره رایگان برای مراجعه‌کنندگان، با بررسی ابعاد آسیب‌های اجتماعی در محلات هدف با همکاری نهادهایی چون بهزیستی و کمیته امداد، افراد آسیب‌پذیر شناسایی و مورد حمایت معیشتی قرار گرفته‌اند.
وی افزود: همچنین طی مدت فعالیت این دفتر، هشت کارگاه آموزشی برای گروه‌های هدف با محوریت مقابله و پیشگیری از اعتیاد، خشونت، طلاق، سلامت جسم و روان و همچنین کارگاه‌های آموزشی هلال‌احمر برگزار شد که خوشبختانه مورد استقبال خوب ساکنان محلی قرار گرفت.
   پرداخت تسهیلات برای توانمندی افراد
مدیر دفتر تسهیل‌گری و توسعه محلی محلات حکمت‌آباد و باغ‌ابریشم خاطرنشان کرد: در حوزه اقتصادی نیز با همکاری پارک علم و فناوری استان کرمانشاه و سازمان فنی و حرفه‌ای دوره‌های ارتقای مهارت‌های فنی در راستای توسعه مشاغل خانگی و بنگاه‌های خُرد صورت گرفته و با بررسی پیشینه فعالیت ساکنان، با اولویت پخت نان سنتی، میوه‌خشک‌کنی و فرش‌بافی تسهیلاتی به افراد متقاضی پرداخت شد.
مهدوی یادآور شد: همچنین در حوزه حقوقی نیز با همکاری کانون وکلا، کارگاه‌های آموزشی مطالبه‌گری حقوقی، پیگیری مسائل حقوقی در حوزه کیفری و خانواده برای اهالی محل برگزار شد که موضوع سهام عدالت و ابهامات مربوط به آن ازجمله موضوعات مهمی بود که توسط کارشناس حقوقی تشریح شد.
وی به اقدامات دفتر تسهیل‌گری و توسعه محلی محلات حکمت‌آباد و باغ‌‌ابریشم در شرایط همه‌گیری کرونا هم اشاره کرد و افزود: طی مدت شیوع کرونا چهار هزار عدد ماسک رایگان اهدایی از جانب خیرین با همکاری نهادهای محلی جهت ارتقای بهداشت و سلامت عمومی در اختیار اهالی محلات هدف قرار گرفت.
کلان‌شهر کرمانشاه مرکز استان بیش از یک میلیون نفر جمعیت دارد و شهرداری در قالب هشت منطقه شهری به شهروندان خدمات ارائه می‌کند.

شناسه خبر 40048