یک دکترای حمل و نقل مطرح کرد:
پارکینگهای غیرحاشیهای؛ راهکاری برای کاهش ترافیک کلانشهرها
سپهرغرب، گروه شهر: دانشجوی دکترای برنامهریزی حملونقل گفت: ارائه یک مدل کمی برای مکانیابی پارکینگهای غیر حاشیهای بر روی شبکه حملونقل شهری ضروری است.
قدرت افتخاری اظهار کرد: ایجاد پارکینگهای عمومی جدید مستلزم صرف هزینههای زیاد است از اینرو تعیین مکان بهینه آنها به شیوهای که همه شهروندان به نحو مؤثر از آن بهرهمند شوند، ضروری بهنظر میرسد.
وی تصریح کرد: از بزرگترین مشکلات کلانشهرها معضل ازدحام ترافیکی است که دلایل مختلفی در شکلگیری آن تأثیرگذار است.
این دانشجوی دکترای برنامهریزی حملونقل ادامه داد: از یک سو رشد شهرنشینی و تمرکز فعالیتهای شهری در مراکز شهرها، پویایی بیش از پیش زندگی در شهرهای بزرگ، نیاز شهروندان به جابهجایی سریع و تعدد مبادی و مقاصد در جابهجاییهای روزمره و جوابگو نبودن و کارایی نداشتن سیستم حملونقل عمومی و از سوی دیگر کاهش ظرفیت معابر به علت پارک حاشیهای، حرکت نامنظم و کند خودروهایی که به دنبال فضای مناسب برای پارک هستند و توقفهای حاصل از ورود یا خروج یک خودرو به پارک حاشیه خیابان در تشدید کندی ترافیک معابر شهرها مؤثر است.
افتخاری با بیان اینکه ازجمله راهکارهای کاهش ازدحام ترافیکی، استفاده از پارکینگهای غیر حاشیهای است، افزود: این پارکینگها نیز مانند هر تسهیلگر دیگری نیاز به مکانی برای استقرار دارد که با مکانیابی درست و منطقی علاوه بر کاهش ترافیک، بهرهوری و سودآوری آنها نیز تضمین خواهد شد.
وی گفت: پارکینگهای غیر حاشیهای دارای انواع مختلفی نظیر پارکینگ همسطح طبقاتی، زیرزمینی، بامی و مکانیکی است که هزینه و ظرفیت هر یک از آنها متفاوت بوده و به همین جهت باید در مکانیابی پارکینگ به نوع پارکینگ انتخابی نیز توجه شود.
وی خاطرنشان کرد: در زمینه مکانیابی تسهیلات پارکینگ غیر حاشیهای مطالعات فراوانی انجام شده که این به علت اهمیت این مسئله در شهرها است بهطوریکه پژوهشگرانی از رشتههای مختلف و با رویکردهای متفاوت به بررسی این موضوع پرداختهاند.
این دانشجوی دکترای برنامهریزی حملونقل با تأکید بر اینکه شهر تاریخی اصفهان نظیر دیگر کلانشهرهای کشور دارای مشکلات عدیده ترافیکی است، اظهار کرد: یکی از این مشکلات کمبود فضای پارک در محدوده مرکزی شهر است که بهمنظور برآورد میزان تقاضای پارکینگ، مطالعات جامع حملونقل کلانشهر اصفهان تهیه شده و در آن هشتگونه حملونقل شامل خودروی شخصی، تاکسی، اتوبوس واحد، اتوبوس غیر واحد، مینیبوس، دوچرخه، موتورسیکلت و وانت در نظر گرفته شد.
شناسه خبر 42614