شناسه خبر:49887
1400/9/27 09:36:26
وزیر آموزش‌وپرورش در کرمانشاه مطرح کرد:

ساده‌سازی فرآیند آموزش

سپهرغرب، گروه خبر: وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه فرآیند آموزش باید ساده‌سازی شود، گفت: تخصیص حق مناطق جنگی به معلمان کرمانشاهی پیگیری می‌شود.

یوسف نوری پیش از ظهر پنجشنبه در جلسه شورای آموزش‌وپرورش استان کرمانشاه که در سالن شهدای دولت برگزار شد، اظهار کرد: مهم‌ترین کانون تربیت نیروی انسانی که سبب پیشرفت کشورها می‌شود، آموزش‌وپرورش بوده و دارا بودن سایر امکانات نیز کمک‌کننده است.

وی افزود: در طول سالیان گذشته با مطالعات انجام‌گرفته بیشترین ارزش‌افزوده مربوط به آموزش‌وپرورش بوده و به‌عنوان نمونه طرح‌های گوناگونی در حوزه بهداشت، راهنمایی و رانندگی، حفاظت محیط‌زیست و اشتغال انجام گرفته است.

وزیر آموزش‌وپرورش تصریح کرد: در حوزه اشتغال دانش‌آموزان رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش مشکل خاصی برای اشتغال ندارند، اما فارغ‌التحصیلان دانشگاهی با مسئله بیکاری دست به گریبان هستند.

نوری با اشاره به اینکه باید به سمت مطالعات و پژوهش‌های کاربردی حرکت کنیم، گفت: پژوهش و مطالعه در حوزه‌های فکری خوب بوده، اما پژوهش‌ها باید سمت و سوی کاربردی به خود بگیرند تا بتوانند گره‌ای از مشکلات کشور باز کنند.

وی خاطرنشان کرد: مردمی‌سازی موضوع مهمی بوده و تا زمانی که در مدارس روستایی و عشایری معلم ثابت حضور نداشته باشد، عدالت آموزشی محقق نمی‌شود و برای دستیابی به این مهم در وزارت آموزش‌وپرورش درحال برنامه‌ریزی هستیم.

وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به اهداف تشکیل شورای آموزش‌وپرورش در استان‌ها، بیان کرد: استفاده از ظرفیت‌های آموزشی و ایجاد نوآوری در فرآیند آموزشی ازجمله اهداف تشکیل شورای آموزش‌وپرورش استان‌ها بوده و به‌عنوان نمونه استفاده بهتر از فضاهای آموزشی در جهت تمرکززدایی باید در دستور کار قرار گیرد.

نوری اضافه کرد: در سند تحول آموزش‌وپرورش به موضوع پرهیز از یک‌نواخت شدن محیط آموزشی و حضور دانش‌آموزان در محیط‌های مختلف اجتماعی مانند حضور در مدارس معلولین و یا حضور در شرکت‌ها و کارخانجات تأکید شده است و فرآیند آموزش باید ساده‌سازی شود.

وی با اشاره به شیوع کرونا در کشور، خاطرنشان کرد: کادر درمان و معلمین در ایام کرونایی زحمات بسیاری را متحمل شدند و دانش‌آموزان باید به حضور در مدارس و کلاس‌های درس تشویق شوند، زیرا در هیچ کشوری مدارس تعطیل نبوده، اما رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و شیوه‌نامه‌های ستاد ملی کرونا باید جدی تلقی شود.

وزیر آموزش‌وپرورش گفت: آمار واکسیناسیون کرونا دانش‌آموزان و معلمین مطلوب بوده و باید فرهنگیان واجد شرایط برای تزریق نوبت سوم واکسن کرونا اقدام کنند و همچنین دانش‌آموزان نیازمند مشاوره‌های روان‌شناسی برای تطبیق خود با وضع موجود هستند که این کار باید آغاز شود.

نوری تصریح کرد: اجرای رتبه‌بندی و همسان‌سازی حقوق معلمان و فرهنگیان با جدیت تمام توسط وزارت آموزش‌وپرورش پیگیری می‌شود و نباید اجازه موج‌سواری به افراد سودجو از مطالبه‌گری معلمان داده شود.

وی بیان کرد: تخصیص اعتبارات لازم برای رفع کمبودهای آموزشی و مشکلات سیستم گرمایشی کلاس‌های درس روستایی و پرداخت حق مناطق جنگی به معلمان استان کرمانشاه پیگیری خواهد شد.

استاندار کرمانشاه نیز گفت: در بحث اعتبارات، 37 میلیارد تومان به آموزش‌وپرورش استان کرمانشاه اختصاص داده شده که با تحقق این اعتبار زیرساخت‌های مناسب آموزشی در استان کرمانشاه فراهم می‌شود.

هوشنگ بازوند اظهار کرد: دانش‌آموزان آینده‌سازان و ثروت بزرگ کشور هستند و کلام مقام معظم رهبری که کرمانشاه را سینه ستبر و چهره زیبای ایران اسلامی خواندند، در چهره دانش‌آموزان کرمانشاهی به‌خوبی مشهود است.

وی افزود: در دیدارهایی که از مدارس انجام شده است، بارها هوش و ذکاوت و توانمندی و خلاقیت را در دانش‌آموزان کرمانشاهی شاهد بوده‌ایم و گاهی در پاسخ به سؤالات ما موضوعاتی را مطرح می‌کنند که یک مشاور نمی‌تواند در حد آن‌ها باشد.

استاندار کرمانشاه تصریح کرد: یکی از وزارت‌خانه‌هایی که در زمان شیوع کرونا در کنار وزارت بهداشت کار سختی را پیش رو داشت، وزارت آموزش‌وپرورش بود؛ اما با وجود چالش‌های متعدد دچار مشکل نشد و روند آموزش به‌خوبی انجام شد.

وی با اشاره به تلاش معلمان برای آموزش مناسب در فضای مجازی، گفت: با زحمات معلمان و تلاش دانش‌آموزان توانمند کرمانشاهی امسال در قبولی رشته‌های علوم پزشکی، داروسازی و دانشگاه فرهنگیان رشد 17 درصدی را شاهد بوده‌ایم.

وی ادامه داد: با اقدامات خوب آموزش‌وپرورش کرمانشاه درحال حاضر هیچ مدرسه خشتی و گلی و بخاری نفتی چکه‌ای در مدارس استان کرمانشاه وجود ندارد و فقط تعدادی از مدارس سیستم گرمایشی بخاری دارند و اقدامات مناسب آموزش‌وپرورش کرمانشاه در زمینه مدرسه‌سازی در افزایش سرانه فضای آموزشی قابل تقدیر است.

بازوند بیان کرد: اجرای طرح همسان‌سازی حقوق معلمان هدیه‌ای بزرگ به خانواده آموزش‌وپرورش بود و در اعتراض‌های اخیر، معلمان کرمانشاهی با متانت و بدون هیچ‌گونه شعار و هنجارشکنی خواسته‌های خود را مطرح کردند.

استاندار کرمانشاه گفت: در سال 97 افزایش حقوق معلمان کرمانشاهی با عنوان برخورداری از مناطق جنگی انجام شد، اما این مورد برای بازنشستگان که در زمان جنگ و شرایط سخت بمباران‌ها بودند، اعمال نشد که امید با تلاش‌های وزیر آموزش‌وپرورش این امر محقق شود.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان کرمانشاه نیز از افزایش سرانه فضای آموزشی به 7.2 متر مربع برای هر دانش‌آموز کرمانشاهی خبر داد.

مجید یزدان‌پناه اظهار کرد: با اقدامات سریع و به‌موقع اداره نوسازی مدارس کرمانشاه در زمان وقوع زلزله مهیب کرمانشاه در سال 96 توانستیم کمتر از دو هفته، 75 مدرسه تخریبی و 415 کلاس درس را بازسازی کنیم و سپس به رقم 320 مدرسه رسیدیم و بعد از گذشت یک‌هزار و 200 روز از زلزله روزی یک کلاس یعنی یک‌هزار و 200 کلاس درس ساخته شد.

وی افزود: مبلغ دو میلیارد و 500 میلیون ریال توسط خیرین مدرسه‌ساز و دو میلیارد و 555 میلیارد ریال توسط دولت برای ساخت مدارس در استان کرمانشاه هزینه شد.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان کرمانشاه تصریح کرد: سال تحصیلی جاری با حضور 336 هزار و 226 دانش‌آموز در استان کرمانشاه آغاز شد که 15 هزار و 310 نفر دانش‌آموزان مدارس غیر دولتی و در 24 منطقه آموزش‌وپرورش استان کرمانشاه مشغول به تحصیل هستند.

یزدان‌پناه با اشاره به تصادف اخیر مینی‌بوس دانش‌آموزان کرمانشاهی ضمن تسلیت به خانواده دو دانش‌آموز فوت‌شده این حادثه، گفت: پس از وقوع حادثه دانش‌آموزان مصدوم بلافاصله به بیمارستان طالقانی کرمانشاه اعزام شده و با حضور به‌موقع کادر درمان رسیدگی به حال آن‌ها به‌خوبی انجام شد.

وی با بیان اینکه سال تحصیلی جدید در ماه‌ مهر با حضور دانش‌آموزان روستایی و عشایر در کلاس درس آغاز شد و هم‌اکنون 100 درصد دانش‌آموزان روستایی و عشایری در کلاس حضور دارند، گفت: سایر مقاطع تحصیلی شهری، کلاس‌های درس را در ماه آبان و ابتدای آذرماه به‌صورت حضوری شروع کردند و بنا بر نظر شورای مدرسه از یک روز تا چهار روز در کلاس درس حضور دارند.

یزدان‌پناه با اشاره به دایر بودن مدارس استان کرمانشاه با رعایت دستورالعمل‌های اعلامی ستاد کرونا، افزود: ازنظر واکسیناسیون هم‌اکنون 99 درصد جامعه فرهنگیان استان کرمانشاه دز نخست و 98 درصد دز دوم را دریافت کرده‌اند و 94 درصد دانش‌آموزان کرمانشاهی دز نخست و 85 درصد دز دوم را دریافت کرده‌اند.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان کرمانشاه به رتبه‌های برتر آموزش‌وپرورش استان کرمانشاه اشاره و تصریح کرد: سه سال پیاپی شورای آموزش‌وپرورش استان کرمانشاه به‌عنوان شورای برتر انتخاب شده و در اجرای برنامه‌های نهضت سوادآموزی رتبه اول را در کشور دارد و سه سال پی‌درپی در جشنواره شهید رجایی اداره کل آموزش‌وپرورش استان کرمانشاه به‌عنوان اداره برتر شناخته شده است.

وی گفت: احراز هویت دانش‌آموزان در سال تحصیلی 98-99 با 88 درصد انجام شد و رتبه اول کشور را به خود اختصاص داد و در سال تحصیلی 99 1400، با احراز هویت 99.6 درصد دانش‌آموزان استان کرمانشاه، جزء سه استان برتر کشور هستیم.

شناسه خبر 49887