شناسه خبر:50468
1400/10/9 09:40:56
معاون سابق عملیات سازمان بسیج مستضعفین؛

حماسه مردمی 9 دی تفسیر واقعی ولایت‌مداری

سپهرغرب، گروه سیاسی - طاهره ترابی‌مهوش: معاون سابق عملیات سازمان بسیج مستضعفین با تأکید بر اینکه حضور مردم در حماسه 9 دی نوعی بیان و تفسیر واقعی ولایت‌مداری و اطاعت از ولایت فقیه را نشان داد، ابراز کرد: درواقع 9 دی اوج ولایت‌شناسی و ولایت‌مداری از سوی مردم و جامعه را به رخ کشید.

حماسه نهم دی‌ماه و حضور عاشورایی مردم حماسه‌ساز و ولایت‌مدار ایران اسلامی در راهپیمایی 9 دی‌ماه 1388 نقطه عطفی در تاریخ انقلاب و برگ زرین دیگری در افتخارات مرد و زن ایرانی به حساب می‌آید.

حماسه 9 دی‌ماه نماد عزت، استقلال و بصیرت مردمی است که تا پای جان برای حفظ اصول اسلام و آرمان‌های انقلاب ایستاده‌اند و با صدای رسا اعلام کردند که اگر دشمن در برابر دین آن‌ها بایستد، در برابر تمام دنیای آن‌ها خواهند ایستاد، روز نهم دی‌ماه در تاریخ انقلاب اسلامی با عنوان روز «بصیرت» تبدیل به یوم‌الله و ماندگار شد.

در این روز ماندگار و تاریخی، ملت همیشه در صحنه ایران اسلامی حماسه‌ای دیگر آفرید و دشمنان خدا و دینش را مأیوس و ناامید کرد.

انقلاب اسلامی، جمهوری اسلامی و ملت ایران در سال 88 با فتنه آمریکایی صهیونیستی مواجه شدند؛ فتنه‌ای که هدفش گمراه کردن مردم و قرار دادن آنان در برابر نظام اسلامی بود، مردم با خلق حماسه 9 دی در سال 88 آتش این فتنه را خاموش کردند.

به همین مناسبت و در آستانه 9 دی‌ماه بر آن شدیم تا گفت‌وگویی را با سردار سالار آبنوش، معاون سابق عملیات سازمان بسیج مستضعفین ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

معاون سابق عملیات سازمان بسیج مستضعفین با بیان اینکه 9 دی‌ماه به‌عنوان یک حماسه به‌یادماندنی است که مقام معظم نیز از آن با جملاتی نغز همچون اینکه «نهضت 9 دی نتیجه و برخاسته از واقعه کربلا است» و یا اینکه «نباید اجازه داد که این حماسه به فراموشی سپرده شود» یاد کرده‌اند، گفت: گرچه در آن برهه زمانی هشت ماه کشور به‌خاطر نقصان بصیرتی برخی‌ در تلاطم و آشوب بود و درعین‌حال دشواری‌های بسیاری بر کشور تحمیل شد، اما نتیجه این حرکت منجر به روشنگری و بصیرت‌افزایی در جامعه شد.

سردار سالار آبنوش با تأکید بر اینکه حضور مردم در حماسه 9 دی نوعی بیان و تفسیر واقعی ولایت‌مداری و اطاعت از ولایت فقیه را نشان داد، ابراز کرد: درواقع 9 دی اوج ولایت‌شناسی و ولایت‌مداری از سوی مردم و جامعه را به رخ کشید.

وی افزود: این مهم در شرایطی اتفاق افتاد که دشمن با تمام توان و قوا و درعین‌حال با همه فناوری چه سخت‌افزاری، چه نرم‌افزاری و حتی فکرافزاری که از آن امروزه به‌عنوان جنگ شناختی یاد می‌شود، به‌صورت سازمان‌دهی‌شده پا در عرصه گذاشته بود.

سردار آبنوش با اشاره به اینکه دشمان به دنبال آن بود که با ایجاد شکاف و چنددستگی نظام و انقلاب را دچار مشکل کند، تصریح کرد: اما حماسه 9 دی مردم به‌عنوان اوج بصیرت، تمام این توطئه‌ها و هزینه‌های کلان دشمنان و جهان استکبار را نقش بر آب کرد و نشان داد مردم به‌موقع وظیفه خود را می‌شناسند و اجازه نمی‌دهند تاریخ به نفع دشمن رقم بخورد.

معاون سابق عملیات سازمان بسیج مستضعفین افزود: درکل وظیفه همه ما و هرکس که تریبونی در دست دارد، این است که نگذارد این حماسه تأثیرگذار به فراموشی سپرده شود.

وی با تأکید بر اینکه باید به این حماسه از زوایای متفاوت پرداخته شود، اذعان کرد: این ابعاد همه جنبه‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، امنیتی، هنری و حتی اقتصادی را نیز شامل می‌شود.

سردار آبنوش با بیان اینکه باید متخصصان از جنبه‌های مختلف با توجه به دانش خود به تبیین حماسه 9 دی بپردازند، تشریح کرد: این حماسه علاوه‌بر دارا بودن ابعاد مختلف، توانست یک همدلی و هم‌افزایی را در جامعه ایجاد کند.

وی با اشاره به اینکه حماسه 9 دی درواقع به ریسمانی برای جمع کردن تمامی سلایق و عقاید، گرایش‌ها و قومیت‌ها در کشور بدل شد، خاطرنشان کرد: درواقع این هم‌افزایی حماسه‌ای را خلق کرد که منجر به تسلیم کردن دشمن شد.

معاون سابق عملیات سازمان بسیج مستضعفین با بیان اینکه باید با تمام توان و قوا به‌روز نگه داشتن این حماسه مورد توجه قرار گیرد، اذعان کرد: درواقع این حماسه امروز به یک مکتب تبدیل شده که نباید آن را به هیچ وجه فراموش کرد.

سردارآبنوش با تأکید بر اینکه حماسه 9 دی همچون خورشید باید در آسمان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران همواره بدرخشد، ابراز کرد: جالب‌تر اینکه دی‌ماه با جای دادن رویداد‌هایی همچون آغاز این حماسه، شهادت سردار سلیمانی و درعین‌حال آغاز حرکت انقلاب از قم در سال 57 خود نقطه عطفی در صحنه نظام اسلامی بوده که امسال با ایام فاطمیه رنگ‌وبوی دیگر یافته است.

وی با بیان اینکه درصورت داشتن تقوا قدرت تشخیص به ملت داده خواهد شد، اظهار کرد: این وعده‌ای الهی است و کسانی که از تقوا برخوردار باشند، قدرت تشخیص و مقابله با فتنه‌ها را دریافت خواهند کرد.

سردار آبنوش عنوان کرد: مردمی که در حماسه 9 دی حضور داشتند، با تقواپیشگی قادر به تشخیص فتنه و عملکرد مناسب در این موقعیت شدند؛ درحالی که برخی از خواص بی‌بصیرت با بی‌تقوایی خود را از این جرگه جدا کردند.

مع‌الوصف؛ با توجه به آنچه گفته شد، می‌توان گفت حماسه 9 دی نه‌تنها فتنه سال 88 را به معنای واقعی خاموش کرد، بلکه یک اقدام اساسی، خودجوش و برگرفته از بصیرت و آگاهی ملت ایران بود که توانست در این روز به‌یادماندنی و تاریخی، دشمنان را برای همیشه ناامید کند و به نظر می‌رسد که به همین دلیل رهبر معظم انقلاب تأکید دارند که حماسه 9 دی برای همیشه زنده بماند.

درواقع آنچه مسلم است اینکه بعد از فتنه 88 هدایت‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی منجر به پویایی و مانایی ارزش‌های نظام اسلامی شد و درواقع می‌توان از این حماسه به‌عنوان یک نقطه عطف در انقلاب اسلامی یاد کرد که در آن روشنگری مردم در مقابل فتنه نقش بسیار مؤثری را ایفا کرد و این باعث شد تا شر فتنه‌گران از سر مردم کم شود.

اما آنچه مسلم است اینکه باید نقش رسانه‌ها در بصیرت‌افزایی جامعه را اساسی و مهم ارزیابی کرد، زیرا این مهم بر هیچکس پوشیده نیست که رسانه‌ها نقش مستقیم در هدایت افکار عمومی به‌عهده دارند، در دنیای امروز بدون رسانه نمی‌توان کار کرد، اما اگر این رسانه‌ها در راه صحیح گام برندارند، شناخت درست از غلط در جامعه نیز کم‌رنگ خواهد شد.

شناسه خبر 50468