سپهرغرب، گروه اقتصادی: مدیرکل ترانزیت و حملونقل بینالمللی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای از افزایش 101 درصدی ترانزیت جادهای در 10 ماه اول امسال خبر داد و گفت: میتوانیم تزانزیت جادهای را در صورت برداشته شدن و حل سایر مشکلات و موانع داخلی تا 20 میلیون تن در سال آینده و 50 میلیون تن در سالهای آتی افزایش دهیم.
جواد هدایتی اظهار کرد: درباره ترانزیت تاکیدات ویژهای از رئیسجمهور تا مجلس و وزرا برای توسعه آن صورت گرفته و ملاقاتهای بسیاری با کشورهای مختلف انجام شده است.
وی افزود: همچنین در مذاکراتی که با کشورهای دیگر از جمله کشورهای عضو شانگهای داشتهاند بر اهمیت این موضوع و توسعه آن تاکید شده است که چشمانداز بسیار خوبی را برای تحقق آن ترسیم میکند از سوی دیگر وضعیتی که در دنیا شاهد آن هستیم سبب شده تا پس از شیوع ویروس کرونا هزینه حملونقل دریایی افزایش دو تا سه برابری داشته باشد و این مسئله سبب شده تا تمایل به سمت کریدورهای زمینی به وجود بیاید، البته بر اساس پیش بینیها و ارزیابیها این فرصت، دو ساله برآورد شده است.
مدیرکل ترانزیت و حملونقل بینالمللی سازمان راهداری و حملونقل جادهای ادامه داد: با توجه به موقعیت جغرافیایی که داریم میتوانیم بای پس خوبی برای تجارت شرق به غرب و شمال به جنوب باشیم و در این زمینه میتوانیم ایفای نقش کنیم. بزرگترین مزیت در این زمینه این است که تجارت بینالمللی از طریق دریای سرخ و کانال سوئز اتفاق بیفتد چراکه چین و هند بهعنوان اقتصادهای نوظهور دنیا میتوانند تجارت خود را از این طریق به اروپا و غرب انجام دهند و این روند تجارت نیز میتواند به صورت بالعکس انجام شود. در این راستا ایران از طریق مبادی جنوبی یا کشورهای شمالی میتواند این سهم ترانزیتی را برای خود در اختیار بگیرد.
وی همچنین درباره آخرین وضعیت ترانزیت جادهای در کشور اظهار کرد: در 10 ماه امسال هفت و نیم میلیون تن ترانزیت در بخش جادهای انجام شده است که تا پایان سال میتوانیم تا 9 میلیون تن آن را افزایش دهیم که با رشد 101 درصدی نسبت به سال گذشته مواجه خواهد شد. همچنین با احتساب ترانزیت دو میلیون تنی در در حوزه ریلی این عدد به رکورد ترانزیت ایران در سالهای گذشته که حدود 13 میلیون تن بود نزدیک میشود.
هدایتی اضافه کرد: اگر مشکل با مرزهای ترکمنستان و افغانستان را در سالهای گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا و طالبان نداشتیم، میتوانستیم رکورد 13 میلیون تنی را در سال جاری برای ترانزیت ثبت کنیم اما اگر مذاکرات وین به نتیجه برسد و تحریمهای ظالمانه بانکی و اقتصادی علیه ایران برداشته شود و از سوی دیگر مشکلات پیش روی داخلی و موانع را برداریم، میتوانیم ترانزیت جادهای را تا 20 میلیون تن در سال آینده افزایش دهیم که رکورد بسیار بزرگی است همچنین برای رسیدن به هدف 50 میلیون تنی در ترانزیت برای چهار سال یا هشت سال پیش میتوانیم فکر کنیم و برای آن برنامهریزی کنیم.
مدیرکل ترانزیت و حملونقل بینالمللی سازمان راهداری و حملونقل جادهای گفت: رسیدن به هدف 50 میلیون تنی برای ترانزیت نیازمند چند تغییر و تحول اساسی است چراکه نه تنها باید زیرساختها را توسعه دهیم بلکه ضروری است تا به شبکه حملونقل منطقهای در حوزه ریلی و جاده متصل شویم و مهمتر اینکه باید در زمینه نرمافزاری یک مدیریت واحد داشته باشیم و بسترهای اجرایی و مدیریت را باید یکپارچه در پایانههای مرزی ببینیم.
وی اعلام کرد: یکی دیگر از مشکلات موجود بر سر راه توسعه ترانزیت جادهای این است که قیمت ناوگان در ایران حدود 8 تا 10 برابر بیشتر از قیمت آن در کشورهای همسایه مانند عراق، افغانستان و ترکیه است، بنابراین باید در این زمینه مشکلات را حل کنیم و با توافقات دو و چندجانبه و با کشورهای مختلف هزینه ترانزیت را برای رانندگان خودمان کاهش داده و حملونقل بینالمللی را روانسازی کنیم. باید بخش خصوصی در این زمینه تقویت شود و با اتصال آن به سرمایهگذاران به شرکتهای چندملیتی فعال در حوزه ترانزیت وضعیت حملونقل بینالمللی و لجستیک ارتقا دهیم.
شناسه خبر 52224