شناسه خبر:54713
1401/2/7 09:14:19

سپهرغرب، گروه خبر: مدیر اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور گفت: به همت کارشناسان این مرکز در سال 1400 بیش از 48 میلیون برگ از اوراق بایگانی راکد ادارات پنج استان زیر پوشش، سامان‌دهی و تعیین تکلیف شد.

«میثاق گودرزی» روز سه‌شنبه اظهار کرد: یکی از وظایف اصلی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، بررسی و تعیین تکلیف اوراق بایگانی راکد ادارات براساس مجوزهای عمومی و اختصاصی است که این وظیفه مهم در منطقه غرب کشور و در استان‌های کردستان، لرستان، ایلام، کرمانشاه و همدان برعهده این مرکز است.

وی افزود: با حضور کارشناسان و اقدامات انجام‌شده، در سال 1400، 48 میلیون و 559 برگ اوراق بایگانی راکد ادارات مورد بررسی قرار گرفته که از این تعداد، 366 هزار و 699 برگ دارای ارزش نگهداری تشخیص داده شده و برای ثبت در آرشیو ملی و نگهداری اصولی به مرکز اسناد همدان منتقل شده‌اند.

گودرزی تصریح کرد: این اقدام، علاوه‌بر شناسایی و نگهداری از اسناد دارای ارزش تاریخی، موجب آزادسازی فضای اداری دستگاه‌های دولتی می‌شود که بر همین اساس در سال گذشته بیش از دو هزار و 500 متر مربع از فضای اشغال‌شده ادارات آزاد شد.

به گفته او اسناد منتقل‌شده پس از آسیب‌شناسی و انجام مراحل فهرست‌نویسی و ورود اطلاعات، از طریق سایت اطلاع‌رسانی کتابخانه ملی ایران در دسترس محققان و سندپژوهان قرار دارد که دانشجویان و اساتید می‌توانند به‌راحتی به این منابع اطلاعاتی و تاریخی دسترسی داشته باشند.

درحال حاضر بیش از پنج میلیون برگ سند تاریخی مربوط به استان‌های غرب کشور در مدیریت اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور مرکز همدان نگهداری می‌شود.

شناسه خبر 54713