شناسه خبر:82753
1403/2/29 16:55:57
به همت شهرداری منطقه 2 همدان؛

کلنگ احداث پارک امیرکبیر به زمین زده شد

کلنگ احداث پارک امیرکبیر در متراژ یک هکتار و با اعتباری بالغ‌بر ۹۰ میلیارد ریال به همت شهرداری منطقه دو همدان در حد فاصل ميدان 9 دی و کوی محمديه به زمین زده شد؛ دراین پارک زمین ورزشی، زمین بازی کودکان، محوطه نمازخانه و سرویس بهداشتی برای شهروندان همدانی درنظر گرفته شده است.

سپهرغرب، گروه - شهره کرمی :

روز شنبه کلنگ احداث پارک امیرکبیر در متراژ یک هکتار و با اعتباری بالغ‌بر ۹۰ میلیارد ریال به همت شهرداری منطقه دو همدان در حد فاصل ميدان 9 دی و کوی محمديه با حضور مسئولان استانی به زمین زده شد. دراین پارک زمین ورزشی، زمین بازی کودکان، محوطه نمازخانه و سرویس بهداشتی برای شهروندان همدانی درنظر گرفته شده است؛ کلنگ‌زنی این پارک آغاز پروژه‌های عمرانی شهرداری منطقه دو همدان به‌شمار می‌رود.

رئیس شورای اسلامی شهر همدان در آیین کلنگ‌زنی این پروژه ضمن تبریک دهه کرامت و میلاد امام رضا (ع) با بیان اینکه احداث این پارک یکی از انتظارات دور مردم محله و منطقه بوده است، گفت: احداث این پارک  با توجه به نیازسنجی و نظرسنجی از مردم و برای ایجاد نشاط و شادی برای آن‌ها بوده؛ نامگذاری «امیرکبیر» نیز یک انتخاب بسیار خوب برای این پارک است.

محمود مسگریان با اشاره به اینکه پروژه‌های ما نباید روی کاغذ باقی بمانند بلکه باید به منصه ظهور برسند، اظهار کرد: پروژه‌ها نباید  تنها در بودجه بیان شوند و در پایان سال متوجه شویم اصلاً به پروژه نگاه هم نشده است!

وی با عنوان اینکه امسال سال آخر شورای ششم است بنابراین باید تمام سعی خود را بکنیم تا نتیجه چهار سال تلاش نمایندگان در پارلمان محلی طی دوره ششم به منصه ظهور برسد، افزود: مردم باید بدانند که با انتخاب خود، در شهر تحول ایجاد کرده‌اند و بدانند حضور آن‌ها پای صندوق‌های رأی، تأثیر گذار است تا با شور بیشتری در انتخابات شرکت کنند.

رئیس شورای اسلامی شهر همدان تأکید کرد: درخواست ما این است که تأخیری در اجرای این پروژه اتفاق نیفتد؛ خوشبختانه زیرساخت‌های پارک فراهم است و معارض ملکی برای آن وجود ندارد؛ در برخی پروژه‌ها شاهد تملک نشدن بخشی از زمین هستیم که شروع آن‌ها درست نیست.

وی در بخش پایانی سخنان خود ابراز کرد: باید زیرساخت‌های هر پروژه عمرانی به طور کامل فراهم شود بعد کلنگ زنی انجام بگیرد.

شهردار همدان نیز با بیان اینکه بودجه شهرداری در سال 1403 بالغ‌بر چهار هزار و 400 میلیارد تومان پیش‌بینی شده است، گفت: دو هزار و 500 میلیارد تومان از این بودجه برای حوزه عمرانی است.

سیدمسعود حسینی با اشاره به اینکه در شهرداری منطقه دو بالغ‌بر 340 میلیارد تومان بودجه عمرانی و 60 میلیارد تومان بودجه تملکی درنظر گرفته شده است، اظهار کرد: مجموع این دو اعتبار نشان از بودجه 400 میلیارد تومانی برای این منطقه است؛ شاید کل بودجه‌های عمرانی دستگاه‌های اجرایی شهرستان همدان حدود 300 میلیارد تومان باشد، درحالی که این بودجه عمرانی تنها به منطقه دو همدان اختصاص یافته است.

وی با تأکید بر اینکه تفاوت ما با دیگر دستگاه‌ها در این است که  باید تلاشمان در جهت کسب درآمد باشد و براساس آن پروژه‌های عمرانی انجام دهیم، افزود: در سال 1402 طبق برآوردهای اولیه در سطح مناطق همدان حدود 85 تا 90 درصد تحقق بودجه داشته‌ایم؛ این حاکی از تلاش همه همکاران ما بوده است.

حسینی با اشاره به اینکه افزایش فضای سبز در دستور کار مدیریت شهری همدان طی سال 1403 قرار داده شده است، ابراز کرد: ایجاد پارک یک هکتاری امیرکبیر در این راستا است؛ برای پارک اکباتان نیز که تکمیل زیرساخت‌های آن ادامه دارد، امسال هم بودجه تخصیص داده شد که با حل مسئله آب آن ضمن همکاری دیگر ارگان‌ها، پارک اکباتان به‌عنوان یک پارک فرامنطقه‌ای در شهر همدان خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه در سطح منطقه یک هم پارک ولایت و فخرآباد به مساحت 100 هکتار درنظر گرفته شده‌اند، افزود: به دنبال جذب سرمایه‌گذار برای این دو پارک هستیم؛ اگر بتوانیم زیرساخت‌ها را در آنجا تعبیه کنیم، پروژه‌‌های مهمی برای شهر همدان خواهند بود.

این مقام مسئول افزود: در دو سال گذشته بالغ‌بر ۱۰ هکتار فضای سبز در نقاط مختلف شهر تقدیم شهروندان شده است؛ به‌خصوص در مناطق سه و چهار که امسال نیز این موضوع تداوم خواهد داشت و کلنگ‌زنی فاز چهارم پارک باهنر با مساحت 1.2 هکتاری مد نظر است.

حسینی تصریح کرد: در منطقه دو پارک هفت هزار متری کوچه مشکی و در سایر نقاط شهر پارک‌های محلی، زمین‌های بازی و ورزشی در دستور کار قرار دارند که به تناوب به اطلاع همشهریان خواهند رسید.

شهردار همدان در ادامه افزود: در سطح منطقه یک نیز پارک ۲۰ هکتاری در جاده گنج‌نامه بوده که مباحث زیرساختی آن درحال  پیگیری وشکل‌گیری است .

وی با اشاره به اینکه در سال 1402 کلنگ‌زنی پارک ۱۲ هکتاری را در منطقه سه شاهد بودیم، گفت: متأسفانه تملک‌های آن صورت نگرفت که امسال با اولویت پیگیری خواهد شد و شروع کار عمرانی و احداث پارک 12 هکتاری منطقه سه  مد نظر خواهد بود.

حسینی در بخش پایانی سخنان خود ابراز کرد: پارک پنج هکتاری منطقه چهار نیز پیگیری خواهد شد و درخصوص پارک آمادای هم آمادگی داریم (اگر دستگاه‌های حاکمیتی و اجرایی آمادگی داشته باشند و مقدمات آن انجام شود) که به‌عنوان یک پارک استراتژیک و فرامنطقه‌ای، طرح‌گذاری و تقدیم مردم همدان شود.

شهردار منطقه دو همدان نیز در آیین کلنگ‌زنی پارک  امیرکبیر با اشاره به اینکه این پارک با مساحت یک هکتار امروز کلنگ‌زنی می‌شود، اظهار کرد: این پروژه در بودجه سال 1403 شهرداری  منطقه دو پیش‌بینی شده است  و از امروز شاهد آغاز عملیات اجرایی آن خواهیم بود.

حجت کریمی‌جاوید افزود: گسترش فضای سبز در بودجه سال 1403 درصورت اینکه زیرساخت‌ها و مقدمات فراهم شود، مد نظر قرار دارد و  دو پرونده دیگر در نایب‌احمد و حصار حاج‌شمسعلی نیز در دستور کار قرار دارند و در آینده به بهره‌برداری خواهند رسید.

وی با عنوان اینکه دیگر پروژه مهم شهرداری منطقه دو پارکینگ آقاجانی‌بیگ است که یک پروژه نیمه‌تمام بوده و پروژه حدود 9 سال پیش مدیریت شهری است، اظهار کرد: با توجه به مشکلات حقوقی که با پیمانکار قبل وجود داشت، این کار متوقف شده بود که خوشبختانه مشکل با حمایت همه دستگاه‌های استان حل و پیمانکار جدید انتخاب شد. برای این پروژه که بزرگ‌ترین پروژه مدیریت شهری به‌لحاظ ردیف بودجه اختصاصی است، امسال بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان بودجه پیش‌بینی شده و در سال 1403  به بهره‌برداری خواهد رسید که شاهد اتمام یک پروژه مدیریت شهری دیگر در منطقه دو خواهیم بود.

کریمی‌جاوید در پایان گفت: یکی از دلایل اهمیت این پروژه، کنترل ترافیک و تأمین ۶۰۰ واحد پارکینگ در منطقه پُرترافیک همدان خواهد بود و ما در تکالیف بودجه‌ای خود مصمم هستیم در نیمه نخست سال که فصل کاری در همدان است، این پروژه‌ها را به نتیجه برسانیم و به اعتماد و نیاز مردم پاسخ دهیم.

شناسه خبر 82753