شناسه خبر:55988
1401/3/9 09:13:38
رضا برجی، عکاس و فیلمساز مستند دفاع مقدس با ابراز گلایه، از بی‌مهری به نادر طالب‌زاده گفت:

آقایان ارشاد! چرا باغ فردوس را از نادر گرفتید و او را محدود کردید؟

سپهرغرب، گروه خبر - سمیرا گمار: یک عکاس و فیلمساز مستند دفاع مقدس با ابراز انتقاد از بی‌مهری‌هایی که به مرحوم طالب‌زاده در زمان حیاتش صورت گرفت، گفت: او در باغ فردوس درحال آموزش به بیش از 200 دانشجو بود؛ بچه‌های تلویزیون المنار آنجا دوره دیدند، ده‌ها نفر برای کار در اروپا تربیت می‌شدند، سؤال این است آقایان ارشاد! چرا باغ فردوس را از نادر گرفتید؟ چرا نگذاشتید نادر کار کار کند و او را محدود کردید؟

رضا برجی عنوان کرد: حاج‌نادر طالب‌زاده از شخصیت‌هایی بود که به‌شدت رسانه را می‌شناخت و همین شناخت باعث شده بود بتواند به‌خوبی مسائل را تحلیل کند؛ برای مثال در مستند «ساعت 25» که در دهه 70 با شهید آوینی ساخته بود، جامعه آمریکا را تحلیل کرده و می‌گفت این جامعه از درون فرو می‌پاشد، که همین‌طور هم شد و 10 سال بعد قضایای لس‌آنجلس پیش آمد و یک ماه شهر شلوغ بود.

* روح جستجوگر او با امام آرام گرفت

برجی تصریح کرد: کسانی هستند که 40 سال کار می‌کنند تا به یک جایی برسند و راحت زندگی کنند؛ نادر در 17 سالگی به آنجا رسیده بود، راحت زندگی می‌کرد، همه‌چیز در اختیارش بود و مشکلی هم نداشت، اما روحش جستجوگر بود. او چهار ماه ایتالیا را با موتور ‌گشته بود، یک‌بار به او گفتم چهار ماه دنبال چه بودی؟ می‌گفت خودم هم نمی‌دانم، دنبال چیزی که با آن بتوانم به آرامش برسم.

وی با بیان اینکه نادر امام (ره) را که دید روحش آرام گرفت، اذعان کرد: آمدن او به ایران هم‌زمان با قضیه سینما رکس آبادان بود، از تظاهرات و راهپیمایی‌ها هم فیلم گرفته بود، خود او می‌‌‌‌‌‌گفت من به محض اینکه به ایران آمدم، با این موج مواجه شدم و حرکت مردم را دیدم؛ دریافتم این همان اتفاقی است که چندین‌سال دنبال آن بودم و من دقیقا در پی کسی بودم که این اتفاق را رهبری می‌کند.

   سال‌های جنگ باعث شد او در نقطه درست بایستد

دوست و همکار مرحوم طالب‌‌‌زاده افزود: نخستین حضور فعال نادر در عرصه انقلاب، سال‌های جنگ بود؛ او در آن سال‌ها به چیزهایی رسید و همان‌ها خمیرمایه‌ای شد تا بعد از جنگ در جای درست خود بایستد.

   خنجر شقایق، شیوه جدیدی از روایتگری جنگ

برجی با اشاره به مستند «خنجر شقایق» با موضوع جنگ بوسنی، گفت: نادر به دنبال حقیقت بود و تخصص او در کنار این دغدغه‌مندی باعث شده بود یک مستندساز قهار باشد، او در این سفر و تهیه مستند برای نخستین‌بار از شیوه‌ای استفاده‌ کرد که در ایران نبوده و تنها در هالیوود از آن استفاده می‌شد.

وی ادامه داد: نادر در مستند خنجر شقایق شیوه جدیدی از روایت‌گری را به منصه ظهور رساند؛ یک نخ تسبیح ایجاد کرد و دانه‌‌‌‌‌‌های تسبیح را آرام‌آرام به‌صورت منحصربه‌فردی کنار هم قرار داد.

   وجه تمایز او از دیگران هوش سرشارش بود

این عکاس دفاع مقدس تأکید کرد: چیزی که نادر را از دیگران متمایز می‌کند، هوش بالای اوست؛ او در جنگ کوزوو در سال 72 می‌گفت که صددرصد اتفاقاتی که در بوسنی افتاده، در کوزوو هم تکرار خواهد شد و 15 سال بعد من شاهد بودم که همان اتفاقات افتاد. کسی که با این هوش کاری را انجام می‌دهد، می‌تواند مثمر ثمر باشد و نادر نشان داد می‌تواند اتفاقات بی‌نظیری را رقم بزند.

   خیلی‌ها نفهمیدند نادر چه می‌گفت، الان هم نمی‌فهمند

برجی در ادامه سخنان خود توضیح داد: نادر مقابله با صهیونیسم را یک اصل می‌دانست و معتقد بود بدون رسانه نمی‌توانیم در دنیا کار کنیم؛ البته خیلی‌ها نفهمیدند نادر چه می‌گفت، الان هم نمی‌فهمند، خیلی از اظهار نظرها لقلقه زبان است که بعد از فوت افراد شاخص در ایران مد می‌شود. حرف نادر این بود که رسانه باید تقویت شود و تا جایی که توان داشت و تیغش می‌برید، جلو رفت.

   نادر دنبال یک رسانه قوی جهانی بود

وی با بیان اینکه نادر دنبال یک رسانه قوی جهانی بود و این را در وجود نخبگان جستجو می‌کرد، اظهار کرد: او با شخصیت‌های بسیاری در سراسر دنیا ارتباط داشت؛ از هنرمندان و اساتید دانشگاه گرفته تا افراد شاخص و اندیشمند، در سه کنفرانسی که هم علیه صهیونیسم برگزار شد، افرادی را دعوت کرد که حضورشان بی‌نظیر بود. کاری که او یک تنه انجام داد، وزارت خارجه با آن عظمت نمی‌تواند انجام دهد.

   در راه حق با هیچ‌کس تعارف نداشت

دوست مرحوم طالب‌زاده با تأکید بر اینکه او در راه حق و حقیقت با کسی تعارف نداشت و اگر افراد بدون علم و آگاهی را می‌دید با آن‌ها وارد بحث نمی‌شد، گفت: یک‌بار خاطرم هست در خارج از کشور نادر میزگردی داشت که اساتید دانشگاه او را رها نمی‌کردند؛ چون می‌دانستند نادر آن‌ها را به چالش می‌کشد و اساتید چالش را دوست دارند.

   آقایان ارشاد! چرا باغ فردوس را از نادر گرفتید؟

وی با ابراز انتقاد از بی‌مهری‌هایی که به مرحوم طالب‌زاده در زمان حیاتش صورت گرفت، افزود: او در باغ فردوس درحال آموزش به بیش از 200 دانشجو بود، بچه‌های تلویزیون المنار آنجا دوره دیدند، ده‌ها نفر برای کار در اروپا تربیت می‌شدند، سؤال این است آقایان ارشاد! چرا باغ فردوس را از نادر گرفتید؟ چرا نگذاشتید نادر کار کار کند و او را محدود کردید؟

این مستندساز دفاع مقدس در پایان یادآوری کرد: البته که حرکت نادر متوقف نشد و اتفاقات خوبی افتاد، جشنواره عمار، شبکه افق و کنفرانس‌های اثرگذار از برکات فکر مرحوم طالب‌زاده بود که هیچ‌گاه عقب ننشست؛ روحش شاد.

شناسه خبر 55988