شناسه خبر:62207
1401/8/16 08:59:39
معاون فرهنگی اجتماعی فرمانده انتظامی استان همدان در گفت‌وگو با سپهرغرب:

در هفت‌ماهه نخست سال پنج تُن انواع مواد مخدر در همدان کشف شد

سپهرغرب، گروه خبر - شهره کرمی: معاون فرهنگی اجتماعی فرمانده انتظامی استان همدان با بیان اینکه میزان کشف انواع مواد مخدر در استان نسبت به زمان مشابه خود در سال گذشته افزایش 25 درصدی داشته است، اظهار کرد: در هفت‌ماهه نخست سال پنج تُن انواع مواد مخدر توسط نیروی انتظامی استان همدان کشف شده و بیشترین سهم از این مواد به ماده مخدر تریاک اختصاص دارد.

امروزه نفوذ مواد مخدر در سطح جامعه و میزان در دسترس بودن آن به‌گونه‌ای است که می‌توان هنگام خروج از منزل، شاهد حضور معتادین متجاهر بود. این افراد بی نگرانی در سطح شهر حضور دارند و گویی بخشی از ظرفیت شهری را به خود اختصاص داده‌اند.
در سطح شهر می‌توان به‌وضوح شاهد مصرف‌کنندگان مواد مخدر بود؛ به‌گونه‌ای که در برخی محل‌ها این حضور گسترده است، این افراد با اطمینان خاطر در شهر مأوا گزیده‌اند. به‌طور مثال اگر گشتی در محلی مانند سر گذر همدان یا برخی پارک­‌ها مثل پارک مادر بزنیم، خواهیم دید که این افراد به‌راحتی در این مناطق حضور داشته و به استعمال مواد مخدر نیز می‌پردازند.
گرفتاری در دام اعتیاد امروزه تنها مختص به آقایان نیست و حضور زنان را نیز در این گروه شاهد هستیم. این افراد که اغلب کارتن‌خواب و زباله‌گرد هستند، به‌راحتی در سطح شهر حضور دارند که این حضور می‌تواند ایجاد ناامنی برای مردم کند؛ اغلب این افراد برای تأمین معاش خود دست به دزدی در سطح شهر می‌زنند و مشکلاتی را برای ساکنین هر منطقه‌ ایجاد می‌کنند. این حضور گسترده و درحال افزایش می‌تواند تهدیدی برای کودکان، نوجوانان و جوانان جامعه باشد.
توزیع مواد مخدر به نحوی است که اغلب خُرده‌فروشان همچون سایر اصناف در سطح شهر همانند یک مغازه‌دار درحال فروش مواد مخدر حتی در جلوی منزل خود هستند.
بنابراین با توجه به معضلاتی چون حضور معتادین متجاهر، خُرده‌فروشان و قاچاقچیان مواد مخدر، با معاون فرهنگی اجتماعی فرمانده انتظامی استان همدان گفت‌وگویی داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید:
حسین بشری با بیان اینکه میزان کشف انواع مواد مخدر در استان نسبت به زمان مشابه خود در سال گذشته افزایش 25 درصدی داشته است، اظهار کرد: در هفت‌ماهه نخست سال پنج تُن انواع مواد مخدر توسط نیروی انتظامی استان همدان کشف شده و بیشترین سهم از این مواد به ماده مخدر تریاک اختصاص دارد.
   در سال جاری بیش از سه هزار خُرده‌فروش دستگیر شدند
معاون فرهنگی اجتماعی فرمانده انتظامی استان همدان تعداد خُرده‌فروشان دستگیرشده مواد مخدر در سال جاری را سه هزار و 18 نفر اعلام کرد و افزود: این میزان نیز نسبت به سال قبل خود افزایش 30 درصدی داشته است.
وی جمع‌آوری معتادین متجاهر از سطح شهر را در سال گذشته سه هزار و 920 نفر برشمرد و تصریح کرد: امسال در طرح‌های مختلف جمع‌آوری معتادین متجاهر چهار هزار و 350 نفر جمع‌آوری شده‌اند.
   انهدام 29 باند خریدوفروش مواد مخدر
این مقام مسئول با بیان اینکه 29 باند خریدوفروش مواد مخدر در استان منهدم شدند، افزود: از ابتدای سال تاکنون تعداد 918 طرح توسط نیروی انتظامی انجام شده که نسبت به سال گذشته افزایش دو درصدی داشته است. همچنین در همین راستا 62 دستگاه خودرو و 34 دستگاه موتور سیکلت در راستای مبارزه با مواد مخدر توقیف شده است.
   معتادان نیاز به توجه بعد از دستگیری دارند
بشری میزان قرص‌های مخدر کشف‌شده در استان را 37 هزار و 17 نوع برشمرد و اذعان کرد: برای کشف مواد مخدر علاوه‌بر عملیات‌ استانی، نیروی انتظامی همدان هشت عملیات فرااستانی نیز داشته که به کشف 250 کیلوگرم از انواع مواد مخدر منجر شده است.
معاون فرهنگی اجتماعی فرمانده انتظامی استان همدان درخصوص اقدامات انجام‌شده برای امنیت بیشتر پیاده‌راه‌ها، پارک‌ها و محل تجمع معتادهای متجاهر گفت: ما این آمادگی را داریم تا همه معتادین متجاهر استان همدان را ظرف مدت دو روز جمع‌آوری کنیم، اما نبود جای کافی برای نگهداری و بهبود آن‌ها منجر شده تا مقداری در این امر مدارا کنیم.
وی تعداد معتادهای متجاهر جمع‌آوری‌شده در بازه زمانی 15 تا 17 آبان‌ماه را 167 نفر در سطح استان همدان برشمرد و اظهار کرد: ما دائماً درحال جمع‌آوری معتادین متجاهر هستیم، اما مدت‌زمان نگهداری از این افراد کوتاه است و پس از آزادی به‌دلیل نداشتن شغل و جای خواب، دوباره به چرخه اعتیاد بازمی‌گردند؛ به‌طوری که ما شاهدیم افرادی که در دو یا سه ماه گذشته جمع‌آوری شده‌اند، دوباره در جامعه حضور دارند و در طرح‌های جدید نیز جمع‌آوری می‌شوند.
بشری با اشاره به یکی از فضاهایی که برای نگهداری از معتادین تا بهبودی در نهاوند ایجاد شده است، افزود: این محل که توسط سپاه استان همدان راه‌اندازی شده، برای نگهداری و بهبودی معتادان متجاهر گام مؤثری است؛ اما کافی نیست و انتظار داریم این‌گونه مراکز بیشتر شوند تا بتوان حمایت گسترده‌تری از این افراد داشت که به بهبودی برسند. لازم است مسئولین به فکر باشند تا ظرفیت نگهداری معتادان افزایش یابد که این مهم تنها با پیگیری همه ارگان‌های ذی‌ربط تحقق خواهد یافت تا با ایجاد فضای مناسب، به جمع‌آوری این افراد کمک شود و چهره شهر نیز کمتر از حضور آن‌ها آسیب ببیند.
   بخش اعظمی از سرقت‌های خُرد به دست معتادان صورت می‌گیرد
معاون فرهنگی اجتماعی فرمانده انتظامی استان همدان با تأکید بر اینکه معتادهای متجاهر بخش اعظمی از سرقت‌های خُرد را به خود اختصاص داده‌اند، افزود: 70 درصد سرقت‌های خُرد استان به معتادان متجاهر اختصاص دارد و درصورت سامان‌دهی آن‌ها شاهد کاهش سرقت‌ها در شهر نیز خواهیم بود.
وی با بیان اینکه غالباً افراد معتاد جمع‌آوری‌شده در رده سنی 20 تا 40 سال قرار دارند، اظهار کرد: البته افرادی از دیگر رده‌های سنی نیز در جمع به دام افتادگان اعتیاد حضور دارند، اما غالب افراد در این رنج سنی قرار دارند. بیش از 98 درصد معتادین جمع‌آوری‌شده را آقایان تشکیل داده‌اند و در جمع‌آوری‌ها خیلی شاهد حضور زنان نیستیم.
   در بحث اعتیاد نیاز به کار فرهنگی قوی داریم
بشری با اشاره به اینکه در بحث اعتیاد نیاز است کار فرهنگی انجام شود، افزود: لازم است دستگاه‌های فرهنگی اعتیاد را جزء دغدغه‌های خود قرار داده و در این خصوص کار کنند؛ زیرا در گذشته استعمال دخانیات سخت‌تر بود و نیاز به جایی برای استعمال داشت، اما درحال حاضر افراد می‌توانند در مدت‌زمان کوتاهی از مواد استفاده کنند. نظارت خانواده‌ها باید بیشتر از گذشته باشد، زیرا پلیس زمانی با افراد مواجه می‌شود که درگیر مسئله اعتیاد شده‌اند و مواظبت خانواده‌ها در گام نخست و اوایل درگیری کارسازتر خواهد بود. در این موضوع آگاهی لازم خانوداه‌ها و آموزش‌وپرورش نقش بسزایی دارد؛ همچنین اگر اساتید دانشگاه با انواع مواد مخدر آشنا باشند و در کنار تدریس خود درخصوص مواد مخدر نیز صحبت کنند، به آگاهی و کاهش مصرف آن منجر خواهد شد.
وی تأکید کرد: اقدامات مقابله‌ای بسیاری در این حوزه انجام شده که بازخورد خوبی نداشته است و اقدامات فرهنگی در این حوزه عملکرد بهتری را به دنبال خواهد داشت.
این مقام مسئول در پایان از خیرین استان همدان خواست تا حمایت بیشتری از این افراد داشته باشند و افزود: کمک برای بازگشت معتادان به چرخه زندگی سالم یکی از ملزومات است، زیرا درصورتی که پس از بهبودی به این افراد کار داده نشود و حمایت نشوند، دوباره به این چرخه باز خواهند گشت.
اگر به شهر بنگریم، به‌راحتی می‌توانیم شاهد حضور معتادهای متجاهر باشیم؛ به‌طوری که آن‌ها به‌راحتی در شهر مشغول زباله‌گردی هستند و ردشان در بیشتر سرقت‌های خُرد دیده می‌شود. حال این سؤال پیش می‌آید این آرامش حضور در شهر از کجا حاصل می‌شود؟ درصورتی که ما نباید شاهد این فضای آرام برای افراد مذکور باشیم.
افزایش حضور معتادان در جامعه مخل امنیت مردم است، چراکه فرد معتاد زمانی که خمار می‌شود، دیگر چیزی نمی‌فهمد و ممکن است دست به دزدی، حرکات ناپسند، مزاحمت و غیره بزند. البته تنها معتادین نیستند که به‌راحتی در سطح شهر حضور دارند، بلکه خُرده‌فروشان مواد مخدر نیز برای خود دارای دکان و دستگاهی هستند.
مواد مخدر می‌تواند خطری جدی برای نسل آینده باشد و جامعه را تحت تأثیر خود قرار دهد، ضمن اینکه ادامه این روند و افزایش معتادان در جامعه به اقتصاد آن جامعه ضررهای فراوانی را تحمیل می‌کند؛ به‌طوری که مواد مخدر سالانه بخش اعظمی از درآمد کشور را به دود تبدیل می‌کند.
مسئولین مرتبط با موضوع اعتیاد از استانداری گرفته تا بهزیستی باید تصمیمات جدی‌تری برای جمع‌آوری و نگهداری تا زمان درمان و درنظر گرفتن درآمد پایدار برای این افراد داشته باشند، زیرا درصورت فراموشی این معضل اجتماعی رشد کرده و سپس حل آن سخت‌تر خواهد بود.

شناسه خبر 62207