شناسه خبر:66538
1401/12/7 10:12:22

سپهرغرب، گروه تیک: یک کارشناس گفت: در پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، یکی از مهم‌ترین نکاتی که در نظر گرفته شد پرداختن به هویت ایرانی بود.

هنر، دریای زلال معرفت، جوهر روشنابخش جسم و جان آدمی و تجلی‌گاه حقیقت لایزال الهی است که در تاریکی، روشنایی می‌افروزد و شمایلی از حقیقت را آشکار می‌سازد. حقیقت هنر، صراط مستقیمی است که معبر صعود و نزول انسان کامل به‌شمار می‌آید و ویژگی اصلی آن، خلاقیت دستگاه ادراک انسانی است.

هنرمند با جهد، جوشش و اتکا به استعداد خلاقه خود می‌تواند به‌سان گوهرشناسی حاذق در ژرفنای پهنه خروشان هنر غور کند، جلوه‌های ناب و ساطع جمال و جلال الهی را بیابد و شمّه‌ای از مکشوفات خود را با اهل معنا در میان بگذارد.

هنرمندان ایرانی از دیرباز تا به امروز با خلاقیت در کارگاه خیال خویش، جویای انکشاف حقیقت بوده‌اند. هنرمند طالب حقیقت، حصار زمان و مکان را می‌شکند و پیام خود را در هر عصر و زمانه‌ای به سمع و نظر مخاطب حقیقت‌جو می‌رساند.

آبان ماه سال جاری بود که فراخوان پانزدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر منتشر شد. روز جمعه 7 بهمن ماه 1401 هم پانزدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر با نمایش آثار منتخب هنرمندان به طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرد.

دوره‌ی پانزدهم جشنواره هنر‌های تجسمی با رویکرد هنر خلاق، وحدت‌بخش، امیدآفرین و هویت‌مند در قالب «هنر متعالی برای مردم» برگزار شد، آثار منتخب هنرمندان در بخش طوبای زرین (رقابتی)، بخش ویژه با موضوع قله‌ها (رقابتی) و بخش تجسم هنر ویژه‌ی استان‌ها (غیر رقابتی) به نمایش درآمد و شب گذشته هم برگزیدگان این رویداد معرفی شدند.

بر اساس آمار، امسال، 8 هزار و 627 اثر از 3 هزار و 801 هنرمند به دبیرخانه ارسال شد که از این تعداد، 440 اثر از 274 هنرمند به نمایشگاه آثار منتخب جشنواره پانزدهم در بخش‌های مختلف طوبای زرین و قله‌ها راه یافتند. همچنین، هزار و 430 اثر در بخش کیوریتوری کتاب سال کاریکاتور، 125 اثر در بخش نمایشگاهی کتاب سال کاریکاتور و 72 اثر نیز در بخش کیوریتوری نمایشگاهی پوستر حضور داشتند.

در بخش تصویرسازی، لیدا طاهری، مهدی نوری و حسام‌الدین طباطبایی، در بخش کارتون و کاریکاتور، مازیار بیژنی، سید مسعود شجاعی طباطبایی و محمد حسین نیرومند و در بخش طراحی گرافیک، سید حمید شریفی آل‌هاشم، حمید قربان‌پور و مسعود نجابتی داوری آثار را برعهده داشتند. در بخش خوشنویسی هم، احمد عبدالرضایی، میرحیدر موسوی و علی فخاری، در بخش حجم، طاهر شیخ الحکمایی، نادر قشقایی و احمد سلیمانی و در بخش نقاشی، علی بحرینی، محمدکاظم حسنوند و محمد خزائی به ارزیابی آثار ارسالی پرداختند.

کاظم طلایی، دبیر بخش تصویرسازی جشنواره هنرهای تجسمی گفت: تصویرسازی هنری است که در همه خانه‌ها آثار آن به چشممی‌خورد. نمایشگاه هنرهای تجسمی فجر، فرصتی برای هنرمندان و به خصوص جوانانی است که با پیش زمینه آکادمیک در رشتهتصویر سازی، کار مربوط به کودک انجام می‌دهند و می‌خواهند که هنر خود را به نمایش بگذارند.

وی افزود: یک تصویرساز خوب، علاوه بر شناخت دنیای کودک، باید در حرفه‌های مختلفی از جمله گرافیک و نقاشی ماهر باشد. خوشبختانه در ایران ما تصویرسازهای بسیار خوبی داریم که پیش زمینه آکادمیک نداشته‌اند اما مشق نظر کرده‌اند و به صورت خودآموزاین هنر را به بهترین شکل یاد گرفته‌اند.

طلایی اظهار کرد: در واقع مهارت تصویرسازی به هیچ وجه با مدارک دانشگاهی ارتباطی ندارد. اکنون زمانه فرق کرده است و لازمنیست که کسی دارای مدرک دانشگاهی باشد تا بتواند به موفقیت دست یابد. فضای مجازی به عنوان یکی از منابع غنی برای یادگیریاست و علاقه‌مندان می‌توانند در هر زمینه‌ای، به راحتی به آموزش‌های خوب و باکیفیت دسترسی داشته باشند.

وی در ادامه گفت: در بخش تصویرسازی جشنواره، ما در دو حوزه داوری داشتیم که هرکدام شامل 400 تا 500 اثر هنری بودند. کارهای برگزیده دراختتامیه روز جمعه به نمایش گذاشته شدند. آثار تصویرسازی همواره پایدار بوده و زنده خواهند ماند و به صورتهمزمان فضای مجازی در انتشار آن‌ها نقش پررنگی دارد.

وی اظهار کرد: قدیم‌ها کتاب‌های انگشت‌شماری در زمینه کودک و نوجوان به انتشار می‌رسید، اما اکنون ما سالانه حدود هزار عنوانکتاب کودک و نوجوان داریم. من خود به عنوان یک ناشر، همواره شاهد این هستم که تصویرگران خوب سرشان بسیار شلوغ است! ایننشان‌دهنده افزایش اهمیت این حوزه در طی سال‌های اخیر و رونق پیدا کردن آن است.

طلایی در نهایت گفت: دلیل اینکه آثار قدیمی حوزه کودک ماندگار می‌شدند این است که تصویرگران همواره به هویت ایرانی می‌پرداختندو در همه آثار قدیمی، حال‌وهوا و فضای ایرانی دیده می‌شد. اما اکنون ایرادی که در کار تصویرگران ما دیده می‌شود، این است که باالهام از آثار هنرمندان جهانی، کار خود را انجام می‌دهند و بعضا فرهنگ ایران اسلامی‌به آن شکل قدیمی‌اش در آثارشان دیده نمی‌شود. به همین خاطر است که در جشنواره فجر، یکی از مهم‌ترین نکاتی که ما در نظر می‌گیریم پرداختن به هویت ایرانی است.

شناسه خبر 66538